آموزش مفاهيم از طريق بازي با کودک

آموزش مفاهيم از طريق بازي با کودک

آموزش مفاهيم از طريق بازي با کودک

يک روان شناس کودک با بيان اين‌ که بازي، ضريب هوشي کودک را افزايش مي‌دهد، گفت:‌ کودک در هنگام بازي در مواجهه با انواع محرکات قرار گرفته و ارتباطات فراواني در ذهنش شکل مي‌گيرد.

لازم است پدر و مادر مفاهيم را از طريق بازي به کودک خود آموزش دهند، ريختن اسباب بازي جلوي بچه‌ها کافي نيست. مي‌توان براي آموزش اعداد، حروف و اشکال از تکه‌هاي اسباب بازي استفاده کرد.

دکتر رامين خدابخشي روان شناس کودک در گفت وگو با ايسنا، درباره مزاياي بازي براي کودکان، عنوان کرد: رشد مهارت‌هاي ظريف و عمقي حرکتي، رشد تعاملات اجتماعي و برقراري ارتباط با اطرافيان، ايجاد آثار تازه از طريق دستکاري محيط پيرامون، رشد زبان و عواطف و رشد هوش از جمله مزاياي بازي کردن براي کودکان است.

وي با اشاره به اين‌ که بازي از جمله عوامل محيطي موثر در ارتقاي هوش و آي کيو کودکان است، اظهار کرد: 70 درصد هوش در انسان ارثي است و 30 درصد به صورت اکتسابي حاصل مي‌شود.اين روان شناس کودک ادامه داد: رشد هوشي کودک از نخستين تجارب حسي آغاز مي‌شود. از اين رو والدين مي‌توانند امکاناتي را فراهم کنند تا تمام حواس کودک در سنين پايين به کمک انواع بازي‌ها پرورش يابد.

آموزش مفاهيم از طريق بازي با کودک

وي در توضيح تفاوت «آي کيو» و «اي کيو» در افراد گفت: آي کيو، نمره هوشي فرد است و از تست‌هايي که در آن توانايي کلامي فرد و گنجينه لغاتش ارزيابي مي شود، سنجيده مي‌شود. اما اي کيو يا هوش هيجاني، به توانايي فرد در برقراري ارتباطات اجتماعي اطلاق مي‌شود.

وي اضافه کرد: ممکن است فردي با وجود داشتن آي کيو پايين، از اي کيو يا هوش هيجاني بالايي برخوردار باشد.

خدابخشي در پاسخ به اين پرسش که انجام چه بازي‌هايي براي رشد هوشي کودک مناسب است، گفت: به عنوان مثال استفاده از مدادرنگي، خميربازي، گچ، خاک رس و کاموا براي ساخت کاردستي،‌ موجب ارتقاي خلاقيت در کودک مي‌شود. والدين مي‌توانند براي کودک خود داستان تعريف کنند و از او بخواهند داستاني بسازد يا يک قصه نيمه تمام را که براي او تعريف کرده‌اند، کامل کند.

آموزش مفاهيم از طريق بازي با کودک

وي ادامه داد: همچنين والدين مي‌توانند با کودکشان آواز بخوانند، چرا که يک بخش از ذهن کودک، حافظه موسيقايي است و به هر ميزان که در فضا قرار بگيرد، بيشتر رشد خواهد کرد.خدابخشي با بيان اين‌که کودک علاقه مندي‌هاي خود را از حدود 4 – 3 سالگي نشان مي‌دهد، گفت: بايد کمک کرد تا اين علاقه در مسير صحيح هدايت شود و رشد کند. البته بايد در نظر داشت که کودک تا حد زيادي از والدين خود تبعيت مي‌کند. به عنوان مثال مادري که خود اهل نواختن تار نيست به سختي مي‌تواند کودک خود را به نواختن تار علاقه مند کند، چرا که مشوق بودن مادر به تنهايي کافي نيست و کودک بيشتر به همراهي وي نياز دارد.

اين روان شناس کودک در ادامه صحبت هاي خود ضمن تاکيد بر اين که نبايد از رايانه به شکل افراطي استفاده کرد، گفت: والدين سعي کنند بازي‌هاي پرتحرک با کودکشان انجام دهند. خدابخشي با بيان اين‌ که جورچين، حل جدول کلمات متقاطع، جداول اعداد چون سودوکو و انواع پازل‌ها از جمله مهم ترين عوامل در تقويت مغز به حساب مي‌آيد، گفت: والدين توجه داشته باشند که اعتياد به رايانه در اختلال رشد کودک، کابوس‌هاي شبانه، افزايش وزن و تنبلي در کودکان، نقش موثري دارد و استفاده بيش از يک ساعت از رايانه براي کودکان مناسب نيست.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *