آکنه در کودکان

آکنه در کودکان

اکنه در کودکان به چه دلیل ایجاد میشود و چه باید کرد؟

 بروز بثورات پوستی در نوزادان یا اکنه امری بسیار طبیعی ست وشما با دیدن انها نباید نگران باشید این جوش ها شبیه جوش های نوجوانان که در دوران بلوغ ظاهر می شوند هستند ؛میخواهیم راههای درمان و علت ایجاد این دانه ها روی پوست را بدانیم
آکنه یک عارضه عادی در برخی از نوزادان هست که معمولا پس از دو هفته بروز خواهد کرد که این عارضه ناشی از بیماری خاصی نیست اما می تواند سرنخی باشد که کودک شما در نوجوانی نیز با این آکنه ها دست به گریبان خواهد بود.
پوست شیرخواران و کودکان از نظر بررسی رنگ و برجستگی و وجود دانه های برجسته اهمیت زیادی دارد و مادرانی که مدام با نوزادشان در تماس هستند، باید به این موارد توجه داشته باشند و از پزشکان متخصص کودکان در رابطه با بثورات پوستی سوال کنند.
آیا آکنه روی صورت نوزاد نیز وجود دارد؟
بله، آکنه در نوزادان و کودکان نیز بسیار معمول است. آکنه می تواند از بدو تولد نیز روی صورت نوزاد وجود داشته باشد اما معمولا پس از گذشت دو هفته از تولد ظاهر خواهند شد.
آکنه نوزادان نیز شبیه به آکنه نوجوانان است که معمولا در بلوغ نوجوانی بروز می کنند و معمولا بر روی گونه ها و گاهی اوقات در پیشانی، چانه و حتی روی کمر آنها نیز ظاهر می شود.
آکنه در کودکان با گرمای زیاد و افزایش دمای بدن آنها، بزاق دهانشان و یا در هنگام حمام کردن، دردناک می شود.
اما در برخی موارد برجستگی های کوچک و سفید رنگی بر روی پوست نوزاد دیده می شود که موجب نگرانی بسیاری از والدین بی تجربه می شود. اما نکته قابل توجه این است که به این دانه ها آکنه نمی گویند بلکه آنها میلیا نام دارند.
میلیا معمولا به دلیل مسدود شدن غدد چربی پوست به وجود می آید. معمولا غدد چربی نوزاد بعد از چند روز و یا چند هفته باز می شوند و برآمدگی ها ناپدید می شوند و درمانی نیاز ندارند.
علت بروز آکنه در نوزاد چیست؟
اکثر کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی بروز جوش در صورت نوزاد به دلیل تغییرات هورمونی مادر در دوران بارداری او است. اما محققان همچنان در حال تحقیق و بررسی هستند تا بتوانند به یک توافق کلی برسند.
اما در برخی موارد این آکنه ها ممکن است در اثر حساسیت به برخی از داروها و یا لوسیون ها و روغن ها بروز کنند، به خصوص استفاده از روغن بر روی پوست نوزاد می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست او و در نتیجه منجر به بروز آکنه شود.
طول درمان آکنه نوزاد چه مدت است؟

آکنه کودک معمولا ناشی از موضوع یا بیماری خاصی نیست و به خودی خود در طی چند هفته بهبود می یابد. بنابراین جوش های بر روی صورت کودکان به درمان پزشکی خاصی نیاز ندارند و نباید از لوسیون برای درمان آن استفاده کرد در صورتی که در طی چند هفته از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید.
اما یک نکته جالب این است که اگر کودک دلبند شما از نوزادی با آکنه دست و پنجه نرم می کند، این موضوع می تواند یک سرنخی باشد که او در نوجوانی نیز با این موضوع درگیر خواهد بود.
باید و نبایدهایی که باید در طول درمان آکنه ها انجام دهید

به هیچ عنوان از داروهای درمانی آکنه برای نوزاد استفاده نکنید
از شستن بیش از حد آکنه ها نیز خودداری کنید زیرا این عمل باعث تحریک بیشتر پوست او می شود
از مصرف هر گونه لوسیون و یا روغن چرب نیز پرهیز کنید
روزی یک مرتبه کودک دلبند خود را با صابون بسیار ملایم و آب حمام کنید و او را با حوله نرم خشک کنید

گردآرونده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *