اتاق کودک خود را چگونه تزئین کنیم

اتاق کودک خود را چگونه تزئین کنیم

اتاق کودک را چگونه تزئین نماییم تا کودک در آن آرام گیرد
اگر قصد دارید برای کودکتان مبلمان جدید بخرید، مثلا هنگامی که قرار است نوزاد جدیدی به خانواده اضافه شود و شما مجبور می‌شوید بخشی از اتاق فرزند اول‌تان را به کودک نو رسیده اختصاص دهید، خوب است در مورد طرح و رنگ لوازم و مبلمان با فرزند خود مشورت کنید. حتی یک کودک سه ساله نیز می‌داند که به چه رنگی علاقه دارد و از چه حیوانی خوشش می‌آید. در حال حاضر، مدل‌های مختلف و جذابی از تخت‌خواب‌های تکی یا دو طبقه با رنگ‌های شاد در بازارهای داخلی وجود دارند که درون تخت، چند کشو و طبقه نیز تعبیه شده و در اتاق‌های کوچک و مشترک بین دو فرزند، انتخاب آنها بهترین راه حل محسوب می‌شود.
هر چند که باید گفت قیمت آنها بالاست و برای تمام خانواده‌ها مقدور نیست که چنین تخت و کمدی برای کودکان خود تهیه کنند؛ اما به هر میزان که بودجه در اختیارتان باشد فرقی نمی‌کند، حتی اگر مبلمانی قدیمی و دست دوم تهیه کنید،باز م راهی برای نظر خواهی از کودک می توان یافت.
بخشی از تزیینات و لوازم کم‌هزینه مثل روتختی، روبالشی، صندلی، چراغ‌خواب، موکت و اثاثیه‌ای از این دست هستند که کودک به راحتی می‌تواند در مورد طرح و رنگ‌ آن‌ها ابراز عقیده کند و این اشیا را به سلیقه ی خود انتخاب نماید.
اقدام شما منتهی به این می‌شود که حس استقلال‌خواهی و اعتماد به نفس در فرزندتان تقویت شود و علاقه ی بیش‌تری به محیط اتاق خود داشته باشد. توجه بفرمایید که اگر خردسالان ما از ظاهر اتاق‌شان رضایت داشته باشند، زمان بیش‌تری را در اتاق خودشان صرف می‌کنند. طبیعتا در مورد فرزندان کوچک‌تر، تا حد زیادی خواسته ی پدر و مادر همین است که بچه‌ها در فضای مخصوص خود، به بازی و فعالیت بپردازند و بدین ترتیب از به هم ریختگی سایر اتاق‌ها و پخش کردن اساب‌بازی‌ها و دفتر و کتاب در گوشه گوشه ی منزل خودداری کنند.ئآراستن و دکوربندی اتاق کودک، بیش از این که هزینه در برداشته باشد، به حوصله و خلاقیت نیاز دارد. توصیه ی روان شناسان کودک بر این است که اتاق اختصاصی یک کودک را تا حد امکان ساده اما کارآمد بیاراییم و لوازمی در حد رفع نیاز برای وی در نظر بگیریم.
تجمل گرایی و در اختیار قرار دادن اسباب بازی های لوکس بی شمار، سبب می شود آستانه ی درک لذت در فرزندان پایین بیاید و به عبارت ساده تر، دیگر شور و شوقی برای دریافت هدیه و پاداش نداشته باشند.
لزومی ندارد برای اتاق کودک مان هزینه ی زیادی صرف کرده، مبلمان گران قیمت تهیه کنیم؛ چون کودکان بیش از بزرگان به تنوع و لوازم جدید نیاز دارند. البته دقت داشته باشید که ایجاد تنوع الزاماً با صرف مبالغ هنگفت و تهیه ی وسایل تزیینی گران بها همراه نیست؛ برعکس با کم ترین هزینه می توان نتایج فوق العاده خوبی به دست آورد. برای مثال، بد نیست با توجه به تغییر فصل ، پوشش های پارچه ای اتاق را تعویض کنیم . هراز گاهی، بعضی مبلمان اتاق را تعویض کنیم و هر از گاهی، بعضی مبلمان اتاق یا رنگ لوازم و اشیا را تغییر دهیم، تا هم متناسب با رشد سنی کودک باشد و هم فضای حاکم در اتاق وی را دگرگون سازد و با ایجاد تنوع ، موجب تقویت روحیه ی فرزندمان شود.
اگر شما صاحب فرزند باشید، می دانید که بچه ها به لوازم کوچکی چون اسباب بازی، خودکار، دفتر، کیف، جوراب، کفش، و به طور کلی وسایل شخصی مورد مصرف شان، احساس تملک و وابستگی دارند، اما درباره ی لوازمی هم چون تخت و کمد و پرده، حساسیت زیادی نشان نمی دهند و حتی خودشان پیشقدم شده، از شما می خواهند مبلمان جدید برای اتاق شان تهیه کنید؛ این در حالی است که کودکان در برابر جدا شدن از یک عروسک یا ماشین کهنه به سختی مقاومت می کنند و حاضر به از دست دادن وسیله ی بازی دلخواه خود نیستند.
افزودن تزیینات کوچکی مثل آباژور با قاب و پایه ی رنگین و زیبا، صندلی های پلاستیکی یا فایبرگلاس، نیمکت چوبی، جالباسی پایه دار عروسکی، تخته وایت برد، حباب رنگارنگ برای لوستر اتاق، انواع چراغ خواب و مطالعه، یا عروسک های پشمی کوچک و بزرگ، تابلوها و پوسترهایی از شخصیت های مورد علاقه ی کودک، یا نقاشی ها و کاردستی های فرزندتان، همه به آراسته شدن فضای اتاق کمک می کنند، در عین حال عناصر ثابتی نیستند و به راحتی می توان پس از مدتی آن ها را حذف یا جایگزین کرد.
فراموش نکنید که در این مورد با کودک تان مشورت کنید و از طریق گفتگو، به تفاهم و اتفاق نظر برسید. در ضمن مطمئن باشید ایجاد تنوع و دگرگونی در اتاق بچه ها اهمیت زیادی دارد و حس سرخوشی و نشاط را در آنان بالا می برد.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *