اختلال های مرتبط با اضطراب

اختلال های مرتبط با اضطراب

تمام کودکان ترس، نگرانی و اضطراب را در روند معمولی رشد تجربه می کنند ولی برخی کودکان از اضطراب و ترس شدید و فرساینده رنج می برند. اختلال های مرتبط با اضطراب از شایع ترین مشکلات بهداشت روانی در کودکان و نوجوانان است با این وجود مطالعه این اختلال ها در کودکان نسبتا جدید است. این قبیل کودکان معمولا مشکلشان تشخیص داده نمی شود و درمان نمی شوند چرا که برخلاف کودکان دارای اختلال های دیگر عموما هیچ نوع مشکلات کنترلی در مدرسه از خود نشان نمی دهند. اما در صورتی که کودکان مضطرب و درون گرا شوند و برای مدت زمانی طولانی از مدرسه غیبت کنند به طور فزاینده ای گوشه گیر و منزوی می شوند و این امر منجر به آسیب دیدگی شدید رشد اجتماعی، هیجانی و شناختی آن ها می شود. در نتیجه هشیاری معلمان نسبت به علائم و نشانه های اختلال اضطرابی جهت دخالت زودرس وجود دارد.
نُه مورد متفاوت از انواع اختلال اضطرابی در DSM-IV (انجمن روان پزشکی آمریکا) توصیف شده است. کودکان ممکن است هر یک از این انواع اختلال را از خود نشان دهند و برخی کودکان ممکن است علائم بیش از یک مورد را داشته باشند. اختلال وسواس فکری- عملی و اختلال تنش پس از آسیب را هم از انواع اختلال های اضطرابی طبقه بندی کرده اند ولی وجوه تمایز آن ها به حدی است که فصول مجزایی را در این کتاب به آنها اختصاص داده ایم. اختلال های اضطرابی شکل های متفاوتی دارد و شامل وضعیت های مشتمل بر ترس، وحشت و اضطراب است.
ترس عکس العملی هیجانی سریع به خطر است که مشخصه آن احساس خطر غیر قابل مقاومت و میل شدید به گریختن است. در مقابل وحشت زمانی به وقوع می پیوندد که علائم فیزیکی عکس العمل به خطر در غیاب هر تهدید یا خطر مشخص طاهری می شوند. اما اضطراب احساس بیم و فقدان کنترل بر وقایع آتی است که ممکن است تهدید کننده باشند. در نتیجه اضطراب حتی زمانی که هیچ خطر واقعی وجود ندارد احساس می شود. اضطراب، ترس و وحشت طی این فصل به صورت جداگانه در موارد مناسب مورد بحث قرار خواهند گرفت

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *