ارتباط والدین با فرزندان

ارتباط والدین با فرزندان

آنچه کودکان را بیشتر به برقرای ارتباط با والدین ترغیب می کند

1- گوش دادن به حرفهای کودک :
گوش دادن هم مانند حرف زدن ابزاری است برای برقراری ارتباط با دیگران است . اگر می خواهید فرزندان مسئول تری داشته باشید سعی کنید این راه ارتباطی را با خوب گوش دادن به حرفهای کودک به او بیاموزید .
منافع خوب گوش دادن به کودک شامل
از اندیشه و احساساتشان با خبر می شویم
آنها متقابلا و به تقلید از ما به حرفهای ما گوش می دهند
بسیاری از مشکلات نظم آموزی بر طرف می شود .
ابزاری را برای ارتباط به ابزارهای ارتباطی آنها اضافه نموده اید .
البته خوب گوش دادن به حرفهای کودک در اوایل کار سختی است ولی پس از مدتی از آن لذت خواهید برد.
گوش دادن موثر شامل این موارد است که :
بنشینید و به چشمان کودک نگاه کنید
نتیجه گیری شتابزده نکنید
بگذارید حرف کودک تمام شود
حرف کودک را قطع نکنید
فرصت کافی در اختیارش بگذارید
بطور همزمان ده کار دیگر را انجام ندهید .
2- کنترل خشم :
کاملا طبیعی است که در جریان تربیت فرزندان خود گاهی دچار خشم شوید . احساس خشم داشتن کاملا طبیعی است ولی اقدام خشمگینانه (عصبانیت) داشتن طبیعی نیست .
اگر نتوانید خشم خود را کنترل کنید بر روند نظم آموزی تاثیر نامطلوب خواهید گذاشت .
3- حذف وسوسه ها :
در اول به یاد داشته باشید کودک تا 6 سالگی مفهوم خوب و بد را نمی داند او تنها درست وغلط را می شناسد . البته باید همیشه به کودک گفته شود که بچه خوبی است . وسایل وسوسه انگیز برای کودک را باید از دسترس او خارج کرد تا دائما نه گفتن را تکرار نکنیم .
برای بچه ها دنیا مانند کیک شکلاتی بزرگی می ماند که هر قسمتی از آن یک رنگ است و طعم متفاوتی با دیگر نقاط آن دارد . دست نزدن به چنین چیزی حتی برای ما بزرگتر ها هم سخت و دشوار است چه رسد به کودکان . بچه ها باید این کیک شکلاتی رامزمزه کنند ولی متناسب با مرحله رشدی و سن و سالشان .
بنابر این سعی کنید وسایلی را که کودک نباید به آن دست بزند تا حد امکان از جلو دست او بردارید .
با حذف وسوسه ها از بکار بردن واژه های منفی مانند “نه” “نکن” ،”دست نزن” و…. تا حدی خلاص خواهید شد زیرا بکار بردن این واژه های منفی به اعتماد بنفس کودک در آینده لطمه جدی خواهد زد .
4– تکنیک قرنطینه : سبدی را تهیه و قانون را بدین گونه وضع کنید . هر وسیله ای که سر راه قرار گیرد برای مدت مشخصی ( مثلا یک روز ) در سبد قرنطینه می رود . بیاد داشته باشید که اجرای قانون از خود قانون مهمتر است در ضمن برای اینکه کودک چنین قانونی را اجرا کند باید خودش هم مجری قانون باشد . همه اعضای خانواده چه فرزندان و چه والدین باید از این قانون تبعیت کنند . اوائل می توانید پس از یک بار تذکر دادن آن وسیله را در قرنطینه قرار دهید .بهتر است این تکنیک را برای کودک بالا تر از 7 سال بکار ببرید .
به یاد داشته باشید یکی از دلایلی که کودکان قوانین را اجرا نمی کنند این است که ما فقط از آنها اجرای قانون را می خواهیم و خودمان آن قانون را اجرا نمی کنیم بنابرین بر اساس قانون “الگو پذیری” قوانینی مثل بستن کمر بند یا قرنطینه را والدین هم باید اجرا کنند . این در حالی است که ندیدن فیلم های بزگسالان و ساعت خواب مشخص خاص کودکان است و از قانون” نا برابری” تبعیت می کند .

 گردآورنده: سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *