افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی در کودکان و نوجوانان

اتفاقاتی که کودکان ما را تا مرز افسردگی پیش می برد

گم‌كردن و ازدست‌دادن وسايل شخصى و اسباب‌بازى:
گاه يك اسباب‌بازى كوچك و بى‌اهميت از ديد بزرگسالان، شىء محبوبى است كه كودك شب‌ها آن را در آغوش گرفته و بدون آن نمى‌تواند بخوابد.
نقص قسمتى از بدن يا ازدست‌دادن قسمتى از خود:
مثل: كنده‌شدن دندان، نقص عضوى مثل چشم، دست، پا و يا هر عضوى از اعضاى بدن، حتى يك زخم كوچك خونريزى‌دهنده ممكن است نياز به اطمينان‌بخشى و آرام‌سازى كودك داشته باشد.
ازدست‌دادن يا نداشتن توانايى و مهارتى خاص:
مثل اختلال يادگيرى، كم‌توجهى، بيمارى و ناتوانى فيزيكى، چاقى، پذيرفته‌نشدن در يك تيم ورزشى، تجديد يا مردودشدن در مدرسه.
حوادث و بلاياى طبيعى:
فجايع و حوادث مصيبت‌بار و دردناكى همچون سيل، آتش سوزى و زلزله وجود دارد كه مرگ، ويرانى، جدايى و صدمات جسمى و روانى متعددى را به دنبال دارد. كودك علاوه بر آن‌كه خانه و كاشانه و وسايل مورد علاقه خود را از دست مى‌دهد، مرگ، معلوليت و ناتوانى والدين، خواهر و برادر، دوست، همسايه، معلم و… را تجربه مى‌كند و اين در حالى است كه خود نيز ممكن است از نظر جسمى صدمه ديده باشد، از شهرى به شهر ديگر آواره شده باشد، اطلاعى از بازماندگانش نداشته باشد و يا بازماندگانش نيز دچار سوگ و اندوه و مشكلات ديگر شده باشند. در چنين حوادثى كودك دچار فقدان‌هاى متعدد مى‌شود كه خود مسأله سوگ كودك را پيچيده مى‌سازد.
جابه‌جايى محل زندگی یا مهد کودک:
مسأله بعدى كه مى‌تواند واكنش سوگ در كودكان ايجاد كند جابه‌جايى است. خيلى از مواقع ما بدون اطلاع قبلى به كودكانمان، اقدام به عوض‌كردن محل زندگى و يا مدرسه مى‌كنيم كه اين باعث مى‌شود تا كودكمان دوستان قديميش را از دست مى‌دهد. ما براى اثاث‌كشى ظروف شكستنى را از قبل آماده مى‌كنيم ولى حاضر نيستيم كودكمان را در اين مورد از قبل آماده كنيم.
خشونت در فيلم‌ها و برنامه‌هاى تلويزيونى :
در اين فيلم‌ها مردم به جان هم مى‌افتند و همديگر را به قتل مى‌رسانند. اين فيلم‌ها تأثير بسيار بدى روى بچه‌ها مى‌گذارد. اين در حالى است كه كمتر فيلم و يا سريالى كه يك ارتباط سالم بين خانواده‌ها و فرزندان را نشان بدهد، پخش مى‌شود
عوض شدن مربی مهد یا معلم :
در اینگونه موارد ممکن است کودک دچار افت تحصیلی یا بدرفتاری شود که نیاز است در این زمینه با کودک صحبت شود و دلگرمی های لازم را به او داده شود . در ضمن معلم یا مربی قبلی قبل از رفتن باید با بچه ها به گرمی خداحافظی کرده و خود معلم جدید را معرفی نماید و به کودک بگوید که همه آنها را دوست دارد و رفتن او بخاطر مشکلات خودش است و کسی مقصر نیست . چرا که کودک ممکن است فکر کند بخاطر رفتار بد او بوده که معلم آنجا را ترک کرده است .
بسیار مهم است که در صورت گرفتن پرستار برای نوزاد خانواده ها این نکته را رعایت کنند که پرستار از 4 ماهگی تا 16 ماهگی کودک نباید عوض شود.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *