انتخاب هدفمند اسباب بازی کودکان

انتخاب هدفمند اسباب بازی کودکان

انتخاب هدفمند اسباب بازی کودکان

اسباب بازی هنگام خرید اسباب بازی ها والدین باید توجه داشته باشند که نه تنها بی خطرترین، خوش رنگ ترین ، سرگرم کننده ترین و آموزشی ترین اسباب بازی را انتخاب کنند بلکه باید به خواست کودک و علاقه او هم توجه داشته باشند، البته نباید  برضرورت توجه به کیفیت اسباب بازی‌ها و تاکید روانشناسان بر انتخاب بهترین گزینه را هم فراموش کرد.

ملازاده، روانشناس در گفتگو با خبرنگار مجله پزشکی مادر گفت: اسباب بازی برای کودکان نوعی غذای روانی و جسمی است، بازی یکی از نیازهای مهم کودکان محسوب می شود و جزئی از زندگی آنان را تشکیل می دهد. اما می‌توان با توجه به چند نکته ساده، انتخاب اسباب بازی را به سرگرمی شیرین تبدیل کرد.

وی در ابتدا با تاکید بر اینکه اسباب بازی های کودکان باید با دقت و بر طبق اصول روان شناسی و هدف های آموزشی انتخاب شوند، افزود: باید انتخاب و خرید اسباب‏بازی‌ ها را با هدف انجام دهیم. بهترین اسباب بازی آن است که کودک رامجذوب خود کند و حس کنجکاوی او را بر انگیزد. یکی از ویژگی های اسباب بازی مناسب برانگیختن حس کنجکاوی کودک است؛ اسباب بازی خوب نه تنها نباید تکراری به نظر برسد، بلکه باید حس کنجکاوی او را برانگیزد. اسباب بازی را مناسب سن وعلاقه کودک انتخاب کنید. بازی باید مهارتی را به کودک بیاموزد، مثلا کودکان خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارند که هرپنج حس آنها را تقویت کنند.

انتخاب هدفمند اسباب بازی کودکان

این روانشناس معتقد است: اسباب بازیی که یک کودک دو ماهه را سرگرم می کند، برای یک کودک دوساله سرگرم کننده نیست و برعکس، کودکان همگام با رشد خود نیازمند اسباب بازیهای متنوع اند و تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده باسن کودک بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه نباید بچه ها را مجبور کنید تا مطابق جنسیتشان اسباب بازی انتخاب کنند، خاطر نشان کرد: والدین باید اجازه دهند کودکان مطابق میل و علاقه خودشان انتخاب کنند، هر دو جنس بهتر است که مهارت های اجتماعی و تجسمی خود را تقویت کنند. توجه داشته باشید اسباب بازی ها تآثیر زیادی روی رفتار کودکان می گذارند برای مثال تفنگ، شمشیر و مدل های جنگی رفتار پرخاشگرانه را بیشتر می کنند.

وی بر این باور است: خرید اسباب‏بازی‏ برای کودک باید جنبه تشویقی داشته باشد. بچه باید برای رسیدن به خواسته‏های خود کمی تلاش کند اگر کودکی همیشه همه چیز برای او به راحتی و بدون هیچ تلاشی فراهم ‏شود، در آینده همین انتظار را خواهد داشت.

ملازاده در ادامه با بیان توصیه هایی یادآور شد: هنگام خرید اسباب بازی برای کودک نه تنها تناسب آن با محدوده سنی ضروری است بلکه باید از بی خطر بودن وسرگرم کنندگی آن هم مطمئن بود. اسباب بازی نباید کودک را به سوی خشونت و تکرار رفتارهای خشن سوق دهد، اسباب بازی های چوبی و فلزی یا چینی و شکستنی را در اختیار کودکان قرار ندهید، توجه داشته باشید اسباب بازی های کودکان کمتر از 22 سال نباید به گونه ای باشد که قطعات آن و یا خود آن  را کودک  به دهان ببرد.

منبع:مجله پزشکی مادر

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *