بازي و اسباب بازي براي كودك نه ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك نه ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك نه ماهه

نوزاد شما تغييرات بسياري را تجربه خواهد كرد و عشق و محبت زياد از طرف شما او را تشويق مي كند كه به سمت موفقيت هاي بيشتر حركت كند. اسباب بازي هايي كه به حركات كودك پاسخ داده و به او جايزه هاي جالب مي دهند كمك زيادي به او مي كنند.

 كودك در اين سن چگونه بازي مي كند؟

 

–         او وضعيت قرارگيري خود حين حركت را با استفاده مبلمان تنظيم مي كند تا تعادلش را  حفظ كند.

–         اگر يك توپ به سمت او حركت كند، مي تواند آنرا بگيرد.

–         دستهايش ماهرتر است، طوري كه مي تواند اشياء را بين آنها دست به دست كند.

–         حركاتش متنوع تر و ارادي تر شده است.

–         او با ژست خود پيام مي دهد، گاهي با تكان دادن دست به نشانه خداحافظي و گاهي با بلندكردن بازوها به انتظار بغل شدن توسط ديگران.

–         او ممكن است نگاه شما را دنبال كند.

–         او مي تواند بدون افتادن ، به يك اسباب بازي  برسد.

اسباب بازي هاي  متناسب با اين سن:

بازي و اسباب بازي براي كودك نه ماهه

1-اسباب بازيهاي مربوط به دسته بندي كردن و خانه سازي

با پيشرفت مهارت هاي كودك، گم گم توانائي انجام حركات پيچيده تر بدست مي آيد. اسباب بازي هايي كه داراي تنوع هستند، توجه او را جلب مي كنند و باعث تقويت اعتماد به نفس و تمايل بيشتر او به يادگيري مي شوند.

براي كمك به او، در ابتدا به دسته بندي ساده اشكال بپردازيد: با شكل دايره اي شروع كنيد و به كودك اجازه دهيد آن را به داخل سوراخ گرد بيندازد. وقتي اين مرحله را ياد گرفت، به شكل بعدي بپردازيد.سعي كنيد از شكل هائي كه ساده هستند شروع كنيد و كم كم به آنهايي كه پيچيده تر هستند برسيد. وقتي به اين ترتيب پيش مي رويد، كودك اعتماد به نفس بيشتري به خودش پيدا مي كند.

توده اي از جعبه ها را براي كودك و يك توده براي خود بسازيد. جعبه ها را روي هم بچينيد و نشانش دهيد كه كدام يك در بالا و كدام يك در پايين قرار گرفته است. او را تشويق كنيد كه همين بازي را تكرار كند، به اين ترتيب كه يا به شما در ساخت يك شكل كمك كند و يا جعبه هاي خودش را بسازد.كمي حوصله كنيد. ممكن است بار ها و بار ها ساخته هاي شما را خراب كند.

از فرصت بازي براي معرفي رنگهاي مختلف به كودك استفاده كنيد و اسم هر رنگ را با اشاره به هر كدام بر روي اسباب بازي ،برايش بيان كنيد.

2- اسباب بازيهاي داراي صفحه مدرج و دكمه

باعث ايجاد اتفاقي در يك اسباب بازي شدن،مانند فشردن يك دكمه، به صدا در آوردن يك زنگ يا باز كردن يك در، به ذهن كودك چيز جديدي براي فكر كردن مي دهد.

به او نشان دهيد كه چگونه مي توان قسمت هاي مختلف اسباب بازي را به كار انداخت. سپس او را تشويق كنيد تا همان كار را انجام دهد: “من صفحه رو چرخوندم… حالا نوبت توست” ” فكر مي كني اين دكمه رو فشار بديم صداي جير جير در مياد؟”مكانيك ساده اسباب بازي توجه كودك را جلب مي كند و همزمان،باعث رشد مهارت هاي او مي شود.

با اشاره به هر رنگ بر روي اسباب بازي و گفتن اسم آن به آرامي، به كودك  كمك كنيد تا رنگ ها را تشخيص دهد و با اشاره به چيزهاي هم رنگ اطرافش به اين يادگيري كمك كنيد: “نگاه كن پيرهن مامانم قرمزه “.

در اين مرحله خوب است كه آموزش مفاهيم اعداد  را هم  حين بازي اسباب بازي، با صحبت كردن درباره آنها شروع كنيد. اگر مثلايك موز و دو كلوچه داريد با دادن آنها به كودك، بلند بشماريد: يك، دو، سه. مي توانيد با اشاره به اين ها در اسباب بازي و سپس با اشاره به موارد مشابه در اطرافتان  كمك كنيد اين مفهوم ها بهتر در ذهنش جا بيفتند.

بازي و اسباب بازي براي كودك نه ماهه

3-اسباب بازي هاي رشد زبان

صداها، كلمات، جملات و داستان ها سازنده هاي اصلي زبان هستند. اسباب بازي هايي كه به كودك كمك مي كنند كه مفاهيم اوليه زبان را كشف كند، باعث مي شوند پايه يادگيري شكل بگيرد، جايي كه صداها به هم وصل مي شوند تا كلمات شكل بگيرند، كلمات جملات را تشكيل مي دهند و جملات تركيب مي شوند تا داستان را بسازند.

بهترين راه شما براي تاثيرگذاري بر رشد زبان اين است كه تا آنجا كه مي توانيد با او صحبت كنيد. اين مساله باعث مي شود كه كودك در معرض الگوها و ريتم هاي اوليه سخن گفتن در طول روز قرار بگيرد.

يك راه ديگر براي كمك به كودك ،به نوبت انجام دادن صحبت كردن است .مكالمه را شروع كنيد، سپس گوش دهيد و  هنگام خيره شدن كودك به چشمهايتان و جواب دادن با زمزمه و من من ،صبر كنيد.چيزي بگوييد تا به كودك كمك كنيد كه مكالمه را درك كند.

زمزمه ها و من من هاي كودك را تكرار كنيد.اين كار براي تمرين ساخت صداها، يادگرفتن تفاوت صداها و چگونگي تركيب كردن آنها با هم ،بسيار مهم است.

همچنين، مي توانيد شروع به خواندن براي كودك  كنيد تا به تدريج علاقه به كتاب در او رشد كند. وقتي با هم مي خوانيد، به تصاوير اشاره كنيد و او را هم تشويق كنيد كه به آنها اشاره كند. صداي حيوانات كتاب يا صداهاي ساير چيزها را از خود دربياوريد.

4-اسباب بازي هايي براي تقويت رشد فيزيكي، مانند ايستادن و راه رفتن

كودك در اين سن شديدا در حال كار است .او دارد تلاش مي كند تا بر زندگي غلبه كند و اسباب بازي هايي كه به رفتارهاي او پاداش مي دهند، تشويقش مي كنند كه به تلاش ادامه دهدو نه تنها به رشد جسماني بلكه براي اعتماد به نفسش بسيار مفيدند.

سعي كنيد مسير بازيش را هميشه تميز نگه داريد.وقتي با او بازي مي كنيد از عبارت هاي توصيفي استفاده كنيد: “اون توپ سبز رو كه بالا و پايين( يا بيرون و تو) ميره ببين” يا “جعبه سبز و بذار بالا” با جلب توجه كودك، هيجان در او ايجاد كنيد:”خوب، مي خوام بدونم توپ كجاست؟” اين باعث فكر كردن كودك و تقويت حدس زدن در او مي شود.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *