بازي و اسباب بازي براي كودك پنج ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك پنج ماهه

بازي و اسباب بازي براي كودك پنج ماهه

با افزايش هماهنگي دست و چشم، كودك پنج ماهه­شما نه تنها اشيا را مي­بيند بلكه خودش را به آنها مي­رساند، آنها را مي­گيرد و مي­چشد!و هر روز چيزهاي جديدي را كشف مي­كند.به همين دليل سعي كنيد اشياي بي­خطري كه شكل­ها، اندازه­ها، بافت­ها و رنگ­هاي گوناگوني دارند تهيه كنيد. همچنين، براي پاسخ به سؤالات مربوط به رشد كودك و بچه­داري مطالب زير را بخوانيد.

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

  • مي­تواند خودش را به سمت اسباب­بازي­ها كشيده و آنها را بگيرد.
  • به بچه­هاي ديگر و به تصوير خودش در آينه لبخند مي­زند! حالا مي­تواند چند كار را با هم انجام دهد؛ براي مثال، سر و صدا در آوردن و همزمان با آن ، رفتن به سوي چيزي.
  • وقتي مي­خواهيد يك اسباب­بازي را به او بدهيد، موقعيت خودش را براي گرفتن آن تنظيم مي­كند.
  • مي­تواند از روي شكم به پشت بغلتد.
  • آگاهانه دستش را دراز كرده و اسباب­بازي­ها را مي­گيرد.
  • براي كشف بيشتر اطراف خود، هر چه را مي بيند،آن را در دهان مي­گذارد.

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

1-اسباب­بازي­هاي حجم دار، مناسب براي ضربه زدن

با پيشرفت تدريجي هماهنگي چشم و دست فرزند شما ديگر مي­تواند توانايي­هاي جديد خود براي رسيدن و ضربه زدن به اسباب­بازي­ها را كشف كند يا حتي به سمت شيئي كه از جايي افتاده برود.اسباب­بازي­هايي كه وقتي بچه به آنها ضربه مي­زند عكس­العملي از خود نشان مي­دهند، مهارت­هاي در حال رشد و تكامل او را تكميل مي­كنند و در عين حال باعث مي­شوند او مفاهيمي مانند تعادل را نيز تمرين كند.

فرزند شما احتمالاً هنوز روي شكم يا پشت خود مي­خوابد و بازي مي­كند و تلاش مي­كند كه بلند شده و بنشيند. يك اسباب­بازي حجم دار براي اين سن عالي است زيرا كودك مي­تواند به راحتي با آن بازي كند.ابتدا خودتان خودتان با آن بازي كنيد تا آن را ببيند و سپس ببينيد او در پاسخ چه مي­كند.

ضمنا، براي تشويق فرزندتان به حركت دادن عضلات حركتي، اين اسباب­بازي را با يك دست فاصله در ميدان ديدش قرار دهيد. او سعي خواهد كرد كه به آن نزديك شود تا بتواند اسباب­بازي خود را بهتر ببيند.

كار ديگري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه وقتي روي شكم خوابيده اين اسباب­بازي را به  او نشان دهيد. آن را روي زمين جلوي او و در جايي كه به راحتي بتواند رنگ­هاي روشن آن را ببيند قرار دهيد تا دستش را به سمت آن دراز كند.بچه براي ديدن اتفاقات جالبي كه حدس مي­زند، به سمت اسباب بازي رفته و رويش ضربه مي­زند. با تغيير مكان آن به دو طرف كودك،هيجان  او را بيشتر كنيد.

بازي و اسباب بازي براي كودك پنج ماهه

2-اسباب­بازي­هايي كه حس بودن را تقويت مي­كنند

او الآن شما را از طريق ديدن مي­شناسد و توانايي تشخيص آشنايان هم در حال افزايش است.اسباب­بازي­هايي كه آينه دارند نه تنها باعث سرگرميش مي­شوند (زيرا او دوست دارد به بچه­هاي ديگر و حتي تصوير خودش كه درون آينه است لبخند بزند!)بلكه توانايي تشخيص چهره را هم در او تقويت مي­كنند.

فرزندتان را در آغوش­تان بگيريد و مانند وقتي كه يك كتاب را در دست مي­گيريد ،اسباب بازيش را روبروي خودتان بگيريد. تمام جوانب آن را با كودك خود بررسي كرده و چيزي كه مي­بينيد را براي او توصيف كنيد.

طوري به آينه نگاه كنيد كه كودك بتواند شما را در آينه ببيند. سپس آن را جلوي صورت او بگيريد تا  بتواند تصوير خودش را هم ببيند. فرزند شما احتمالاً هنوز خودش را نمي­شناسد اما با ديدن خودش در آينه  هيجان ­زده مي­شود!

ضمنا ، خوابيدن بر روي شكم براي رشد و تقويت عضلات گردن، مهم است.براي اينكه تشويقش كنيد كه بيشتر روي شكمش بماند، چيزي را با فاصله­ي يك دست در معرض ديدش بگذاريد تا با آن بازي كرده و سرگرم شود  اما هر از گاهي زاويه ديد او را تغيير دهيد.

3-اسباب­بازي­هاي موزيكال دستي

درك اينكه كارها نتايجي دارند مي­تواند شروع خوبي باشد.اسباب­بازي­هايي كه به راحتي تكان مي­خورند يا به هر نحو ديگري به آساني عكس­العمل جالبي از خود نشان مي­دهند (مثل پخش موسيقي جالب)قطعاً باعث بهبود ارتباط بچه با دنياي اطرافش و درك بهتر آن مي­شوند.

همزمان با پيشرفت كودك در گرفتن و تكان دادن اسباب­بازي­ها، به دنبال اسباب­بازي­هاي دستي باشيد كه در پاسخ به تلاش­هاي بچه، با صدا  و موسيقي به او جايزه مي­دهند.با اين كار،كودك مي­فهمد كارهائي كه انجام مي دهد ،نتايج را كنترل مي كنند و باعث بروز اتفاقاتي مانند موسيقي و صدا مي­شوند.

اين فرصت را به كودك بدهيد كه تمام خصوصيات ظاهري، رنگ­ها و بافت اسباب­بازي­اش را كشف كند. وقتي كه او را در آغوش­تان گرفته­ايد، اسباب­بازي را در دست بگيريد و اجازه دهيد در اين وضعيت روي هر چيزي كه برايش جذاب و جالب است تمركز كند.اين كار حس­هاي مختلف را در او را تحريك مي كند.

همچنين، با اشاره به ويژگي­هاي مختلف اين اسباب­بازي ،تمايل به شناسايي و شناخت اشيا را در ذهنش ايجاد كنيد.مثلا «گوش كن ببين وقتي دماغش رو فشار ميدي چه آواز قشنگي مي­خونه»!

به طور كلي،هميشه سعي كنيد اسباب­بازي­هاي كودك را كنار هم قرار دهيد، به او كمك كنيد كه قسمت هاي مختلف را احساس كند و صداها و حركات را ايجاد كند و تمام ويژگي­هاي اسباب­بازي­هايش را كشف كند.تمام اين تحريك­هاي حسي باعث تقويت حافظه­او مي­شوند. از آنجائي كه چنين اسباب­بازي­هايي را در هر زماني مي­توان براي بازي استفاده كرد، زماني كه روي شكم يا پشتش خوابيده هم آنها را در دسترسش قرار دهيد و تنها به زماني كه نشسته بسنده نكنيد.بچه­ها نمي­توانند در برابر رنگ­ها و حركاتي كه دوست دارند به آنها برسند و لمس­شان كنند مقاومت كنندو همين باعث تقويت هماهنگي دست و چشم و همچنين مهارت­هاي شناختيشان خواهد شد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *