بازیهای سه ماهگی

بازیهای سه ماهگی

مقدمه :همه می دانیم که “بازی” ، مهمترین ، خطیرترین وسرنوشت سازترین “کار” یک خردسال یا یک کودک است . پس بدانید که بی ارزش تلقی کردن آن ، ارمغانی جز حسرت و “آه” در پی نخواهد داشت .
دانشمندان و متخصصان دریافته اند که چگونه تجربیات پس از تولد ، ” اتصالات ” واقعی مغز انسان را تعیین می کنددر این مقاله قصد داریم نحوه ی چگونه بازی کردن با نوزادان را برایتان معرفی کنیم ، باشد که موثر افتد :
*هر روز ، روزی چند بار نوزادتان را  بغل بگیرید ، به عقب و جلو حرکت دهید و برایش با صدای آرام شعر بخوانید . لازم نیست حتما شعرتان شعربچگانه باشد ، آنچه مهم است آهنگ موزون و ریتم دلنواز آن است . بین خواندن ، سر ، گونه یا انگشت هایش را ببوسید و با همان آهنگ بگوئید :”دوستت دارم ” . بچه ها از آواز خواندن خوششان می آید و بعدها که زبان باز کردند ، سعی خواهند کرد صداهایی را که شنیده اند تقلید کنند .
* این سه عمل را هیچگاه ، در هیچ شرایطی فراموش نکنید : “بغل ” ، “بوسه ” و گفتن عبارت : “دوستت دارم ” . ظرفیت کودک در کنترل احساسات ، به تجربه ها و رابطه های اولیه ی زندگی او بستگی دارد . هرچه طفل را بیشتر بغل کنید ، نوازش دهید و در آغوش بگیرید ، وقتی که بزرگ تر شد ، احساس امنیت و استقلال و اعتماد به نفس بیشتری خواهد کرد .
* نوزادتان را روی دو دست قرار دهید و کمرش را ماساژ دهید ، پاها و دست هایش را بمالید . نوزاد از این کار لذت فراوانی می برد .
* دانشمندان و متخصصان دریافته اند که چگونه تجربیات پس از تولد ، ” اتصالات ” واقعی مغز انسان را تعیین می کند
*وقتی نوزادان در رحم هستند ، می توانند صدای انسان ها را تشخیص بدهند . بنابر گفته های محققان و متخصصان مغز ، وقتی که نوزادی صدای آشنایی را می شنود ، ضربان قلبش افزایش می یابد و این نشان می دهد که او احساس امنیت و شادی می کند . نوزادانی که تنها چهار روز از تولدشان گذشته است ، می توانند یک زبان را از زبان دیگر تشخیص دهند و به زودی به صداهای همه توجه نشان می دهند. وقتی که با صدای آهسته صحبت می کنید ، نوزادتان احساس آرامش و رضایت می کند . آوازی با صدای بلند و سپس آهسته بخوانید . به واکنش نوزادتان نسبت به دو صدای مختلف ، دقت کنید .
* وقتی ماشین لباسشوئی یا ظرف شوئی در حال کار است ، نوزادتان را در مقابل آن قرار دهید . صدای این وسایل برای او آرامش بخش است زیرا شبیه اصواتی است که در رحم مادر می شنیده است . نوزادان به تکرار صدای این وسایل و چرخش آنها واکنش طبیعی نشان می دهند .
*در هنگام شیر دادن ، حواستان به تلویزیون و تلفن و غیره نباشد . با نوزادتان حتما “تماس چشمی مستقیم ” برقرار نمائید و دست و پایش را نوازش کنید . “تماس مستقیم چشمی ” ، باعث تامین وابستگی اطمینان بخشی است که کودک برای رشدش بدان نیاز دارد . یک جا بایستید و به چشم هایش نگاه کنید ، لبخند بزنید و بینی خود را به بینی او بمالید . با نگاه کردن به چشم های کودک ، نگه داشتن او نزدیک خودتان و پاسخ دادن به صداهایی که از خود درمی آورد ، با او ارتباط برقرار کنید .
“تماس مستقیم چشمی ” ، باعث تامین وابستگی اطمینان بخشی است که کودک برای رشدش بدان نیاز دارد . یک جا بایستید و به چشم هایش نگاه کنید ، لبخند بزنید و بینی خود را به بینی او بمالید . با نگاه کردن به چشم های کودک ، نگه داشتن او نزدیک خودتان و پاسخ دادن به صداهایی که از خود درمی آورد ، با او ارتباط برقرار کنید
* برای تکامل بخشیدن به بینایی و شنوایی کودکتان از حالت های مختلف چهره و صداهای متفاوت استفاده کنید : نوزاد را در مقابل صورت خود با فاصله ی 40 سانتی متری قرار دهید و همراه با آوازی درباره ی چشم ، چشمک بزنید . مهم نیست شعرتان حتما وزن و قافیه داشته باشد ؛ می توانید فقط با صدایی شاد و هیجان آور بگوئید : ” چشم ، چشم ، من چشم دارم ، این چشم منه ” . بعد زبانتان را درآورید و شعری درباره ی زبان بخوانید . می توانید دهانتان را کج و معوج کنید و با لب هایتان صداهای زیر و لب درآورید . بعد از آن به سراغ اعضای صورت او بروید . بینی کوچکش را ببوسید و بگوئید : بینی ، تو بینی داری ، بینی ات قشنگ است ، من بینی ات را می بوسم ” . بعد گوش ، گونه ، لب ، … او را ببوسید و برایش شعر بخوانید . این اعمال باعث شکوفا شدن مغز یک طفل در بازتاب نسبت به محیطش می گردد .
*یک شی رنگی جذاب مثل جغجغه یا تسبیح را در مقابل چشمان نوزادتان قرار دهید . وقتی مطمئن شدید دارد به شی نگاه می کند ، آنرا آرام به راست و چپ حرکت دهید و نوزادتان را تشویق کنید با چشم هایش آن را دنبال کند .گاهی شی را به نزدیک دستانش ببرید و از او بخواهید آنرا بگیرد و تکان دهد . بالای تخت خواب ، در محل تعویض پوشک نوزاد ، یا بالای صندلی اش ، با روبان های رنگی ، عروسک یا جغجغه هایش را آویزان کنید و مدام تکان بدهید. می توانید یک بادکنک قرمز براق از سقف تا نزدیکی زمین آویزان کنید ؛ طوری که دستتان به آن برسد ، اما دور از دسترس نوزادتان باشد . در حال تعویض پوشک ، بادکنک را به آرامی حرکت دهید . کودکتان مجذوب این کار خواهد شد . طولی نمی کشد که او دستش را جلو می برد تا بادکنک را لمس کند .حتی می توانید عکس خانواده ی خود ، تصویر یک منظره ی دل انگیز یا اشکال هندسی ساده با رنگ های شاد و براق را بر روی مقوایی چسبانده و از سقف آویزان کنید .
* کودک را بخوابانید و انگشت سبابه ی خود را در دستش بگذارید . مطمئنا او دست شما را با دستان کوچک خود خواهد گرفت . بگوئید : ” به به چه پسر قوی ای دارم ” ، ” دخترک زرنگ من ! ” . حالا دستتان را آرام به راست و چپ ، بالا و پائین حرکت دهید .  این عمل به مغز کودک کمک می کند تا هماهنگی بین چشم و دست را تحول بخشد .
*دستان خود را محکم زیر بغل کودکتان بگذارید و او را ایستاده نگه دارید و به اصطلاح بخواهید تا او “پا بدهد ” . نوزاد را به پشت بخوابانید T مچ پایش را بگیرید و زانوهایش را خم و صاف کنید .حواستان باشد نوزادتان را بیش از حد خسته و کلافه نکنید . ورزش مداوم نوزاد ، عضلات او را نقویت می کند و آنرا برای راه رفتن در آینده آماده می سازد .
* بچه ها  تماشای  سایه ها را دوست دارند . نور چراغ خواب اتاقش را طوری تنظیم کنید که بر روی دیوار مقابل تختش سایه ایجاد کند . بهتر است سایه ها متحرک باشند .مثلا سایه ی عروسک های آویزان شده که هرازگاهی تکانشان می دهید . حتی می توانید خودتان با انگشتان دست یا با دو دست ،  سایه ایجاد کنید  .این سایه های متحرک ، به افزایش رشد بینائی کودکتان کمک خواهد کرد .نورون های بینایی از حدود دو ماهگی شروع به شکل گیری می کنند . تحریک کردن دید نوزاد به ایجاد اتصالات بینایی کمک می کند .
* نوزادتان را در معرض حس های مختلف قرار دهید : نرمی ( حوله) ، زبری (فرش) لیزی ( پارچه ی ساتن ) . این ها را آرام و با شیوه ای محبت آمیز به دست کودک بمالید و همراه با آن شعر حوله ی نرم ، فرش زبر ، … را بخوانید . به نوزادتان فرصت دهید تا بوهای مختلف را تجربه کند . یک شاخه گل خوشبو (بهتر است گرد نداشته باشد مثل گل مریم ) را به بینی اش نزدیک کنید و بگوئید : ” به به چه بوی خوبی ” . یک نارنگی یا خیار تازه قاچ شده هم برای امتحان بد نیست . آنچه نوزادان می بینند و استشمام می کنند ، موجب برقراری اتصالات مغز می شود ؛ مخصوصا اگر این تجربه ها به شیوه ای محبت آمیز ، پیوسته و قابل پیش بینی روی دهد .
* نوزاد به پشت بخوابانید و به دقت هر دو پای او را بکشید ، تا جایی که صاف شود . بعد به آرامی به کف پایش ضربه بزنید . تقویت کردن عضلات ران نوزاد برای سینه خیز رفتن و راه رفتن او در آینده مهم است .
منبع:تبیان
ویرایش و تلخیص:آکاایران

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *