بلوغ زودرس دختر

بلوغ زودرس دختر

با بلوغ زدرس دختران چگونه برخورد کنیم؟

دختري كه تا مدتي پيش مهم ترين دغدغه زندگي اش، دنياي كوچك عروسك هايش بود، ناگهان با ظاهر شدن نخستين نشانه هاي بلوغ متوجه جسم خودش مي شود و به سمت ايجاد تصور ذهني مثبت يا منفي از جسم خود مي رود…
نخستين نشانه هايش كه ظاهر مي شود ديگر روي پاي خود بند نيست گاهي مدت ها گوشه دنجي از خانه مي نشيند و هيچ نمي گويد. گاهي خسته و عصبي از همه چيز حتی از مزه بهترين غذاي مورد علاقه اش هم ايراد مي گيرد. دخترك آرام و مهربان حالا به فردي عصباني، پرخاشگر و گاهي هم گوشه گير و كم حرف تبديل شده كه بايد به گونه اي با تغييرات هورموني و ظاهري اش كنار بيايد. پزشكان تغييرات رفتاري و نوسانات خلقي دوران بلوغ جنسي دختران را نشانه اي كاملاً طبيعی است. دختري كه تا مدتي پيش مهم ترين دغدغه زندگي اش، دنياي كوچك عروسك هايش بود، ناگهان با ظاهر شدن نخستين نشانه هاي بلوغ متوجه جسم خودش مي شود و به سمت ايجاد تصور ذهني مثبت يا منفي از جسم خود مي رود. دكتر مريم اسماعیلی نسب، روان شناس در اين مورد مي گويد: جوانه زدن سينه ها در دختران نخستين قدمي است كه نشانه ورود آنها به دوران بلوغ جنسي است در قدم هاي بعدي مو های زائد در اندام او ظاهر مي شود و در قدم سوم عادت ماهيانه دختر آغاز میشود. نشانه هاي بلوغ جنسي در دختران 10 تا 15 ساله ظاهر مي شود، اما اگر بلوغ جنسي قبل از سن 8 سالگي يا در حدود سن 8 سالگي در دختري اتفاق بيافتد اين دختر با بلوغ زود رسي مواجه است كه ناخواسته نخستين روزهاي كودكي اش را درگير كرده است.
پديده بلوغ جنسي به طور طبيعي براي دختران نگران كننده و ترسناك است و معمولا دختران به خاطر نداشتن آگاهي هاي قبلي از تغييراتي كه دربدنشان مي افتد، نگران مي شوند. حالا شما تصور كنيد اين اتفاق براي يك دختر 8 ساله يا پايين تر بيافتد، به احتمال بسيار زياد اين دختر 8 ساله دچار آسيب هاي رواني مي شود و نسبت به كودكان همسال خودش اعتماد به نفس و شادابي كمتري دارد.

اضطراب همراه هميشگي يك بلوغ زودرس
دختر 8 ساله اي كه مهم ترين اشتغال ذهني همسالانش خاله بازي با عروسك هايشان است، ناگهان با اولين عادت ماهانه مضطرب و افسرده از دنياي كودكي بيرون مي رود تا رفتارهاي متناسب با تغييرات جسمي خودش را بياموزد. رشد ناگهاني فيزيكي در اين دختر و بلند شدن قد باعث مي شود كه به يكباره از همسالان خودش متفاوت شود و درميان آنها محبوبيتي نداشته باشد.
دختري كه ارتباطش با همسالانش قطع شده، ناخودآگاه به سمت ارتباط با دختران بزرگتر از خودش مي رود كه فضاهاي ذهني متفاوتي نسبت به اين دختر دارند؛ ارتباط با دختران بزرگتر بخصوص اگر اين دختران به سمت رفتارها و تجربه هاي جديد و پرخطر بروند، اين دختر 8 ساله را در معرض خطرهاي بيشتري قرار مي دهد. بخصوص اينكه اين دختر هنوز روش هاي دفاع از خودش را نمي داند؛ مثلاً ممكن است  ناخودآگاه به سمت علاقه به ارتباط با يك پسر برود و چون هنوز كودك است، بسياري از اوقات مورد سوء استفاده هاي جسمي و جنسي قرار مي گيرد.
دوران بلوغ دوران بروز كنجكاوي ها و گرايش ها به سمت جنس مقابل است كه اين مسئله در زمان خود امري كاملاً نرمال و طبيعي است، اما دختر 8 ساله اي كه دچار بلوغ زود رس شده و هنوز آمادگي روحي لازم براي گرايش به سمت جنس مقابل را ندارد، ناگهان با بروز رفتارهايي كه نشانه گرايش به جنس مقابل است، اطرافيانش را متعجب مي كند. اين دختر ممكن است پيشنهادي را قبول كند يا ناخودآگاه در معرض يك سوء استفاده جنسي قرار گيرد كه براي هميشه او را نسبت به مردان بد ببين و بي اعتماد كند.
به گفته متخصصان، دختراني كه در حوالي 8 سالگي يا كمتر از 8 سال عادت ماهانه مي شوند و ديگر نشانه هاي بلوغ در آنها ظاهر مي شود، دچار بلوغ زودرس جنسي شده اند.
در اين ميان دختران بسياري هستند كه در تعريف بلوغ زودس جاي نمي گيرند يعني سن بلوغ آنها كمتر از 8 سال نيست، اما اين دختران در 9 يا 10 سالگي به بلوغ مي رسند. اين نوع بلوغ هم به دليل زودهنگام بودن بايد مورد بررسي دقيق قرار بگيرد. اين دختران اگرچه از لحاظ تعريف پزشكي جزو بلوغ زودرس نيستند اما چون زودتر از ساير همسالانشان به بلوغ رسيده اند نسبت به ديگر بچه ها آسيب پذيرترند و ممكن است دچار آسيب هاي روحي و رواني حاصل از اين  بلوغ جنسي زودهنگام میشوند.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *