تغییرات جسمی دوران بلوغ

تغییرات جسمی دوران بلوغ

قابل توجه مادران ( تغييرات جسمانى ناشى از بلوغ )

بلوغ شامل يكسرى تغييرات متوالى است كه در فاصله زمانى ۱۶ _ ۹ سالگى رخ مى دهند. چنانچه اين تغييرات قبل از ۹ سالگى آغاز شوند،  تحت عنوان «بلوغ زودرس» و اگر بعد از ۱۶ سالگى شروع شوند، «بلوغ ديررس» ناميده مى شوند.
اولين نشانه بلوغ در يك دختر، رشد جوانه سينه اى است كه بين سنين ۱۳ _ ۹ سالگى (به طور متوسط ۱۱ سالگى) شروع مى شود و تقريباً به طور همزمان با رشد موهاى زير بغل و ناحيه شرمگاهى ظاهر مى شود.
برخى از دخترها شروع به عرق كردن مى كنند و هرچه بزرگ تر مى شوند ، بوى عرق آنها نيز فرق مى كند. معمولاً آخرين تغييرى كه در سير تكاملى بلوغ رخ مى دهد، «قاعدگى» يا «عادت ماهيانه»(menstruation) است كه نشان مى دهد دختر به حداكثر رشد نوجوانى و بلوغ خود رسيده است.
مجموعه اين تغييرات ناشى از ترشح هورمون استروژن تخمدان ها است كه منجر به تخمك گذارى و خونريزى هاى ماهيانه مى شود.
تخمك گذارى معمولاً ۲ _ ۱ سال بعد از شروع قاعدگى ايجاد مى شود و دختر را براى ازدواج و حاملگى آماده مى كند. دستگاه توليدمثل در دخترها شامل، رحم (محلى كه جنين در آن رشد مى كند)، مهبل (مجرايى كه از رحم به خارج كشيده مى شود)، دهانه رحم (مجراى اتصالى از رحم به مهبل)، تخمدان ها ( اندام هايى كه همه تخمك ها در آن نگهدارى مى شوند) و لوله فالوپ كه از تخمدان ها تا رحم امتداد يافته اند،  است.
در هريك از تخمدان هاى بدن دختر تقريباً ۴۰۰۰۰۰ تخمك وجود دارد كه از هنگام تولد دختر در تخمدان هاى كوچك او وجود دارند. هر تخمك به اندازه سر سوزن است و در زمان معينى از تخمدان و لوله هاى تخمدانى (فالوپ) حركت مى كند و خود را به رحم مى رساند. با نزديك شدن بلوغ، تخمدان ها با تاثير گرفتن از هورمون هاى ترشح شده از مغز، شروع به فعاليت مى كنند.
نخستين نشانه فعاليت تخمدان ها اين است كه تقريباً هر ماه يكى از تخمك ها شروع به رشد،  بلوغ و حركت به سوى رحم مى كند و پريودهاى ماهيانه آغاز مى شود. هم زمان با حركت تخمك از تخمدان، رحم شروع به ساختن آسترى از بافت خونى تازه مى كند تا فضاى رحم را براى بارورى تخمك آماده سازد.
چنانچه عمل بارورى در اين هنگام رخ ندهد، تخمك در رحم نمى ماند و به همراه آستر رحم (بافت خونى) از طريق دهانه رحم وارد مهبل مى شود و از بدن خارج مى گردد. حدود دو هفته بعد تخمك ديگرى به همين ترتيب از تخمدان ديگر آزاد مى شود و پس از طى همين سيكل،  مجدداً دفع مى شود. ريزش خون درون رحم حدود ۸ _ ۲ روز طول مى كشد كه در خانم ها و دخترها متفاوت است.
مقدار آن به طور متوسط ۳۰ ميلى متر (۶ _ ۴ قاشق غذاخورى) است. طول مدت پريود در دخترها (و البته در خانم ها) متغير است و از ۲۲ روز تا ۳۵ روز طبيعى تلقى مى شود، ولى به طور متوسط اين فاصله ۲۸ روز است.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *