تفاوتهای فردی کودکان

تفاوتهای فردی کودکان

کودکانمان در برخی موارد با یکدیگر تفاوتهایی دارند از جمله:

حساسیت به محیط فیزیکی : برخی از کودکان نسبت به بوی غذا و سردی و گرمی آن بشدت واکنش نشان می دهند و هرتغییر جزئی را متوجه می شوند و واکنش نشان می دهند در حالی که گروه دیگری آنچنان به این تغییرات توجهی نشاننمی دهند .
متعارف ترین ویژگی حساس بودن ، سخت خو گرفتن به شرایط تازه و تغییرات است. این ویژگی در کودکان ، از همان سنین کم قابل تشخیص است . کودک در برابر هر وضعیت تازه ای چنان واکنش نشان می دهد که گویی در خطر است .آنها احتیاط شدید نشان می دهند و از فرد و وضعیت جدید اجتناب می کنند .
اگر کودک کمرو ، احساس حمایت کند و توانایی سازگاری را به خوبی در خود پرورش دهد دچار اختلال اضظرابی درآینده نخواهد شد .چنین کودکانی اگر به درستی حمایت نشوند به زندگی به چشم منطقه مین گذاری شده خواهند نگریست ودر صدد کشف دنیای خود بر نخواهند آمد.
کودکان حساس ممکن است تمایل به پوشیدن لباسهای خاص نداشته باشند یا واکنش شدید به صدا و یا مزه و بوهای خاص نشان دهند . پدر و مادر باید به این حساسیتهای کودک احترام گذاشته و گاهی با نادیده گرفتن و گاهی با فراهم کردن شرایط برای کودک به او کمک کنند تا آسوده گی بیشتری احساس کند . البته باید به یاد داشته باشید که این حساسیت ها نباید باعث شود تا کودک بتواند شما را کنترل کند .

درجه ارتباط : برخی از کودکان به هیچ وجه تحمل افراد غریبه را ندارند برخی هیچ کار تازه ای را آغاز نمی کنند کودک به درجات مختلفی با محیط تازه ارتباط برقرار می کند .

سازگاری و سازشکاری یا ستیزه گر : برخی به سرعت خود را به محیط تازه سازگار می کنند و برخی برعکس دائما با ستیز در صدد به کرسی نشاندن حرف خود هستند

اصرار و تداوم و انعطاف پذیری : برخی بچه ها به سادگی از خواسته خود نمی گذرند در حالی که بچه ها یی هستند که به محض برخورد با مانع عقیده خود را عوض می کنند و به جای چیزی که می خواستند چیز دیگری را قبول می کنند وبعضی صبر و حوصله دارند تا نوبت آنها فرا برسد در حالی که برخی به سرعت باید به خواسته خود دست یابند . این دوگروه دو برخورد متفاوت در مقابل اینکه پدر و مادر وسط بازی آنها بپرند و از آنها بخواهند کار دیگری را انجام دهندنشان خواهند داد.
حال درونی : همه ما به لحاظ خلقی بالا و پایین می رویم و مانند دریا موج می زنیم ولی برخی امواج طوفانی و برخی آرامترند . کودکانی که کوچکترین ناملایمتی آنها را از حال خوب به بد میبرد مثلا اگر جزیی از مطلبی خوب نیست همه آن مطلب را بر هم میریزند . در حالی که گروهی دگرگونی های کلی را می پذیرند . این افراد راضی تر و خوشحال ترهستند در حالی که گروه اول خشمگین ، طلبکار و ناراضی هستند .
کودک این 9 زمینه مرتبط ولی متفاوت را از یکسالگی با توجه به آنچه آموخته و تجربه کرده ، ظرفیت آن را پیدا می کند که در آنها تغییراتی بدهد. به یاد داشته باشید که این زمینه ها جنبه ارثی دارد و کسی مسئول آن نیست و حالاتی است مانند رنگ چشم و… که باید آنرا محترم شمرد .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *