تفسیر نقاشی در کودکان

برخی مفاهیم و تفسیر آنها در نقاشی کودکان

فضا در نقاشی کودکان: جهت یابی در فضا به منظور چگونگی برداشت و نحوه استفاده از فضا درنقاشی کودکان نیز اهمیت دارد. کودکان خردسال که به طور صحیح نحوه جهت یابی در فضا را نمی دانند ممکن است تصویر انسان را سروته یا وارونه بکشند یا مثلا نقاشی را از پا شروع کنند و به سر برسند. یاتصویر را به صورتی بکشند که به نظر برسد بدون وزن بوده و در فضا معلق است.
معکوس کشیدن: معکوس کشیدن تصویر در کودکان کم سن و سال هم بسیار غیر معمول است اما می‌توان آنرا به ابتکار کودکان در نقاشی ارتباط داد. اما در افراد بزرگتر نباید این عمل را به سادگی پذیرفت ولی این عمل ناشی از مشکلات عدم هماهنگی با محیط می داند.
اندازه تصویر: کشیدن تصاویری با حداقل اندازه و کشیدن تصاویر مشابه ، تصویر انسان در نقاشی کودکانی که عدم امنیت عاطفی و افسردگی احساس می‌کنند و در بالغینی که واپس روی روانی داشته باشند دیده می گردد. کودکانی که احساس عدم امنیت می‌کنند تصویر انسان را کوچک می‌کشند درست بر عکس، نقاشی‌های بزرگ و با شجاعت که مشخص کننده نقاشی اطفالی است که از امنیت خاطر و اعتماد به نفس برخوردارند.
نکته دیگری که در تفسیر نقاشی‌های کودکان باید مورد توجه قرار دهیم اثر الاکلنگی می باشد یعنی کودک آنچیزی را که برایش از اهمیت بیشتری مخصوصا از لحاظ عاطفی و احساسی برخوردار است در نقاشی‌اش بزرگتر از دیگر چیزها می‌کشد مثلا فردی که در خانواده نقش غالب را بازی می کند و فرمانرواست بدون توجه به اندازه واقعی‌اش ازهمه بزرگتر کشیده می‌شود.
البته انتظار این‌که مادر یا پدر فکر کنند، این یک ورق کاغذ می‌تواند آن قدر پراهمیت باشد که دلیل ناخن جویدن‌های فرزندشان را می‌توانند در آن جستجو کنند خیلی توقع بیجایی است. اما با آگاه کردن والدین و این که برای آن یک تکه کاغذ ارزش قائل شوند می‌تواند راه‌گشا باشد.
خارج شدن از کادر: کودکاني که کمبود محبت دارند، گرايش خاصي براي خارج شدن از کادر کاغذ دارند.
گوشه صفحه: کودکان خجالتي در گوشه کاغذ، يا در قسمت کوچکي از کاغذ و يا بر روي کاغذي کوچک نقاشي مي‌کشند زيرا در مقابل سطح کاغذ‌‌هاي بزرگ خود را گم مي کنند و اين امر نشانگر عدم اعتماد و اطمينان به خود است.
سمت چپ صفحه: تمايل کودک به سمت چپ کاغذ (البته اگر چپ دست نباشد)، نشانگر غم و اندوه وگوشه‌گير بودن و عدم اعتماد او نسبت به خود است
مرکز صفحه: کودکاني که نقاشي خود را کاملا در مرکز کاغذ قرار مي‌دهند، به طور کلي بر خود و احساساتشان توجه و تمرکز فکري زيادي دارند.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *