جلب توجه کودکان

جلب توجه کودکان

از چه وسایلی برای جلب توجه کودک 3 ساله استفاده کنیم؟
به‌ تدریج با بالاتر رفتن سن کودک، ‌اسباب‌بازی‌هایی را برایش انتخاب کنید که ضمن جلب توجه او، احساس آرامش و امنیت را برایش به ارمغان بیاورد؛ مثلا یک دختربچه 3 ساله از بغل کردن عروسکی زیبا یا یک خرس نرم کوچولو احساس خوبی خواهد کرد، طوری که حتی بسیاری از آنها به‌گونه‌ای به این نوع وسایل خود عادت می‌کنند که حتی نمی‌توانند بدون آنها از خانه خارج شوند یا بخوابند! البته دقت کنید هیچ‌گاه کودک را به وسایل خود وابسته نکنید؛ زیرا پرورش بیش از حد این حس می‌تواند در بزرگسالی برای او دردسرآفرین شود و کم‌کم شخصیت او را به سوی افراد وابسته سوق دهد. همچنین باید مراقب باشید جنس اسباب‌بازی‌هایی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید، از نوع حساسیت‌زا یا مواد رنگی نامناسب و غیراستاندارد نباشد. دسته دیگری از اسباب‌بازی‌هایی که نظر کودکان را بسیار به‌خود جلب می‌کند وسایلی هستند که غلتان یا لرزان هستند؛ مانند توپ. توپ‌ها اسباب‌های مناسبی هستند و بعضی از انواع آنها هنگام غلتیدن تولید صدا می‌کنند که همین موضوع می‌تواند برای کودکان تحریک‌کننده و جالب باشد. به‌تدریج باید وسایلی برای کودک انتخاب کنید که هنگام چهاردست و پا رفتن، سبب تقویت عضلات او شوند. برای این کار می‌توانید از ماشین‌هایی استفاده کنید که سر آنها نخ بسته شده که کودک می‌تواند نخشان را بکشد و آنها را به حرکت درآورد. ابتدا کودک زمان زیادی با نخ بازی می‌کند، صبر داشته باشید و به او فرصت دهید. او می‌تواند در این حالت نیز تجربیات زیادی کسب کند. کودک کم‌کم یاد می‌گیرد چگونه پاسخ‌هایش را کنترل کند. در این هنگام است که او می‌تواند لذت بیشتری از اسباب‌بازی‌هایی که پیچیده‌تر هستند ببرد. یادگیری این مهارت از 7 ماهگی به بعد حاصل می‌شود، زمانی که او می‌تواند اسباب‌بازی‌هایش را از یک دست به‌دست دیگر بدهد، آنها را بیندازد و نگاه کند که کجا می‌افتند. بدین‌ترتیب حس کنجکاوی او بیشتر رشد می‌کند و خودش هم علاقه بیشتری به بازی کردن نشان می‌دهد. به‌طور کلی برای تشخیص اسباب‌بازی مناسب می‌توان این نکات را مدنظر قرار داد:‌
– باید بین اسباب‌بازی و توانایی‌های او ارتباط مستقیمی برقرار باشد زیرا اسباب‌بازی خوب کودک را به حرکت و تفکر وادار می‌کند.
– هرگز اسباب‌بازی‌ای انتخاب نکنید که صرفا جنبه تزیینی داشته باشد و آنقدر گران باشد که نخواهید کودک آن را خراب کند یا دلتان بخواهد آن را همانگونه در کمد نگهداری کنید! هیچ‌گاه لذت کشف و بازی‌کردن را از کودک نگیرید.
اسباب‌بازی‌های خوب انگیزه و محرک مناسبی برای کودک به همراه دارند چون معمولا وسایلی برای پاداش دارند. وقتی کودک رنگ‌ها را هماهنگ یا پازلی را حل می‌کند، ‌این موفقیت در حکم پاداشی است که او دریافت می‌کند.
اسباب‌بازی‌هایی انتخاب کنید که با توجه به سن کودک موقعیت یادگیری مناسبی در اختیارش قرار دهند.
کم‌کم به کودک اجازه بدهید خودش اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. البته با توجه به توانایی خود برای پرداخت هزینه آن یا بسیاری عوامل دیگر حتما او را راهنمایی کنید تا قانع شود می‌تواند انتخاب مناسب‌تری داشته باشد.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *