حفظ سلامتی در بارداری چند قلو

حفظ سلامتی در بارداری چند قلو

حفظ سلامتی در بارداری چند قلو

تغذیه مناسب، استراحت کافی و مراجعه‌ی منظم به پزشک، از اجزای ضروری برای حفظ سلامت هر مادر باردار می‌باشند.

مادر باردار دارای چند قلو، نسبت به مادر بارداری که یک جنین دارد، می‌بایست برنامه  قرار ملاقات‌هایی با تکرر بالاتر را  با پزشک متخصص زنان و زایمان خود داشته باشد (به عبارت ساده‌تر؛ بیشتر تحت نظر و مراقبت پزشک متخصص باشد).

مراقبت‌های دقیق و مکرر در دوران قبل از زایمان، از بیشترین اهمیت‌ها در یک بارداری چند قلو  برخوردار است. لذا می‌بایست همواره  تحت نظر پزشکان متخصص و حاذق باشید که در مورد بارداری چندگانه، تبحر و اطلاعات کافی دارند. چرا که بارداری‌های چند قلو  ذاتاً پر خطر به حساب می‌آیند و نیازمند مراقبت و توجه ویژه تری هستند.

به جای این که دنبال کسب اطلاعات از دوستان و اطرافیان باشید، بهتر است که از پزشک معالج‌تان در خواست راهنمایی و معرفی تسهیلات مناسب برای بارداری چند قلو را نمایید. برای مثال می‌بایست در برنامه پیشگیری از تولد نوزاد نارس در بیمارستان قرار داشته باشید. همچنین در بیمارستان مورد نظرتان باید امکان دسترسی فوری به یک بخش تخصصی مراقبت ویژه نوزادان (NICU) موجود باشد، تا اگر زایمان زودرس داشتید و یا احیاناً کودکتان با یک مشکل در سلامتش متولد شد، سریعاً به بخش مذکور منتقل شود.

حفظ سلامتی در بارداری چند قلو

تغذیه

اگر چند قلو باردار هستید؛ می‌بایست از الگوی کلی تغذیه‌ی سالم در دوران بارداری، شامل افزایش دریافت کلسیم و اسیدفولیک، پیروی کنید.

زنان باردار به دریافت کلسیم اضافی نیاز دارند و باید شیر اضافی و یا آب پرتقال غنی شده، بروکلی، ماهی و دیگر غذاهای غنی از کلسیم را به رژیم غذایی‌شان اضافه نمایند.

مانند تمام زنان باردار، در زنان باردار چند قلو نیز مصرف اسید فولیک کافی بسیار مهم است. مصرف اسید فولیک از یک ماه قبل از بارداری تا 3 ماه پس از بارداری، موجب کاهش خطر نواقص لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا در کودک می‌شود.

اگر چندقلو باردارید؛ یک ماده‌ی غذایی دیگر که افزایش مصرف آن برای شما مهم است، پروتئین می‌باشد. پروتئین عملکردهای مهم متعددی را بر عهده دارد. اول این که پروتئین مواد لازم برای ساخت بافت‌های بدن جنین را فراهم می‌کند. همچنین پروتئین برای تنظیم آنزیم‌های موثر در رشد و عملکرد بدن مفید است.

به طور کلی برای هر جنین می‌بایست حدود 300 کیلوکالری اضافه تر مصرف

شود ولی به احتمال زیاد وقتی که ناحیه شکم شما توسط بچه‌ها اشغال شده

باشد، مصرف مقادیر زیادی غذا دشوار می‌گردد. لذا سعی کنید وعده های غذایی کوچک‌تر را در دفعات بیشتر مصرف نمایید

در طی بارداری افزایش ذخیره آهن برای هموگلوبین(Hb) مورد نیاز است. هموگلوبین جزیی از گلبول قرمز است که حامل اکسیژن جهت انتقال به بافت‌ها است. آهن ناکافی منجر به ایجاد شرایطی موسوم به آنمی فقر آهن می‌گردد. آنمی وقتی اتفاق می‌افتد که شمار گلبول قرمز در بدنتان کاهش یابد، که این عارضه در بارداری‌های چند قلویی نسبتاً رایج است. آنمی می‌تواند سبب کاهش اشتها و خستگی مفرط در طی بارداری، به موازات کاهش موجودی اکسیژن جهت رشد و نمو کودک گردد. پزشک معالجتان به احتمال زیاد مصرف مکمل آهن را برای شما تجویز خواهد نمود، چرا که ممکن است رژیم غذایی شما به تنهایی نتواند نیاز شما برای این ماده معدنی را تأمین نماید.

جذب آهن هنگامی که با غذاهای غنی از اسید ترکیب می‌شود، بیشتر می‌گردد. برای مثال از بین لبنیات تنها ماست به علت محتوای اسید لاکتیک‌اش می‌تواند در جذب آهن موثر باشد.  خوراکی‌های حاوی ویتامین ث بالا به جذب آهن کمک می‌کنند از جمله: آب پرتقال، میوه‌ها.

همچنین جنین اضافی به معنای افزایش نیاز به تمام مواد مغذی (از جمله: روی، مس، ویتامین ث و ویتامین دی) است. لذا مهم است که مکمل تجویز شده برای دوران پیش از بارداری‌تان را هر روز مصرف کنید. ولی صرفاً به این سبب که بیش از یک کودک را باردار هستید نباید بیش از یک عدد مکمل را در دوران باردار مصرف کنید چرا که مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد.

حفظ سلامتی در بارداری چند قلو

وزن شما

مادرانی که چند قلو باردارند انتظار می‌رود که وزن بیشتری را در دوران بارداری نسبت به مادرانی که یک جنین را حمل می‌کنند، اضافه کنند. ولی اینکه دقیقاً چه میزان وزن را می‌بایست در بارداری‌تان اضافه نمایید؛ بستگی به وزن پیش از بارداری و تعداد جنین‌های‌تان دارد، لذا برای کسب اطمینان با پزشک معالجتان مشورت کنید.

مصرف اسید فولیک از یک ماه قبل از بارداری تا 3 ماه پس از بارداری، موجب کاهش خطر نواقص لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا در کودک می‌شود

به طور کلی برای هر جنین می‌بایست حدود 300 کیلوکالری اضافه تر مصرف شود ولی به احتمال زیاد وقتی که ناحیه شکم شما توسط بچه‌ها اشغال شده باشد، مصرف مقادیر زیادی غذا دشوار می‌گردد. لذا سعی کنید وعده های غذایی کوچک‌تر را در دفعات بیشتر مصرف نمایید.

آسودگی شما

هرچند که بارداری چند قلو بدین معناست که شما احتمالاً ناراحتی‌های مرسوم دوران بارداری را با شدت بیشتری تجربه می‌نمایید. مراقبت از خودتان می‌تواند به تخفیف استرس‌های بارداری کمک نماید. حتی یک حمام گرم می‌تواند روح و روان شما از ارتقا بخشد، فقط باید اطمینان کسب کنید که شخصی را در اطرافتان دارید که به شما در برخواستن از وان حمام کمک نماید.!

همسر شما نیز می‌تواند برای کمک و دلگرمی شما سعی کند. گاهی یک اقدام ساده مانند حضور شخصی برای شانه کردن موهای سرتان می‌تواند موجب برطرف شدن کوتاه مدت ناراحتی‌هایتان شود. همچنین مفید است که همسرتان به یاد داشته باشد که بدن شما دست‌خوش تغییرات هورمونی متعددی می‌باشد و لذا باید بیشتر مراقب روح و روان شما باشد. ارتباط، تفاهم و درک متقابل می‌تواند از راهکارهای موثر برای لذت بردن واقعی از این دوران خاص در زندگی‌تان باشد.

حفظ سلامتی در بارداری چند قلو

آماده شدن برای تولد کودک

آماده شدن برای تولد چند قلو زایی ممکن است قدری نگران کننده باشد، و نگرانی‌ها در مورد زایمان زودهنگام می‌تواند فشار روحی مضاعفی را به شما تحمیل کند. بهترین راهکار برای آسودگی خاطرتان این هست که بدانید و به خود یادآوری کنید که مجموعه‌ای از حمایت و پشتیبانی‌ها در اطراف شما وجود دارند از جمله: پزشکان ماهر، پرسنل بیمارستان، حمایت همسرتان، اعضای خانواده و دوستان …

اگر چندقلو باردارید؛ یک ماده‌ی غذایی دیگر که افزایش مصرف آن برای شما مهم است، پروتئین می‌باشد. پروتئین عملکردهای مهم متعددی را بر عهده دارد. اول این

که پروتئین مواد لازم برای ساخت بافت‌های بدن جنین را فراهم می‌کند. همچنین پروتئین برای تنظیم آنزیم‌های موثر در رشد و عملکرد بدن مفید است

برای کمک به احساس آسودگی بیشتر در مورد زایمان‌تان اگر هنوز در مورد نوع  زایمان تصمیمی نگرفته‌اید؛ باید پیش از فرا رسیدن موعد مقرر در مورد گزینه های زایمان واژینال(طبیعی) و یا زایمان با جراحی سزارین، با پزشک معالجتان مشورت کنید. فاکتورهای متعددی بر میزان ایمنی هر کدام از روش‌های مذکور موثر هستند. حتی اگر شما و پزشک معالجتان در مورد استفاده از زایمان طبیعی توافق نظر دارید ولی ممکن است برخی رویدادها، شرایط را به نحوی کنند که نیاز به عمل سزارین شود.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *