خود واقعی و خود آرمانی

خود واقعی و خود آرمانی

مفهوم خود واقعی و خود آرمانی و تاثیر آن در بالا رفتن عزت نفس

خود واقعی به مفهوم ارزیابی آگاهانه فرد از خودش است ولی خود آرمانی آن بخش از وجود فرد است که میل دارد به آن برسد . اگر بخواهیم مثالی در باره این دو بزنیم این است که خود واقعی توان شخصی است که قادر به بلند کردن وزنه 50 کیلویی است و خود آرمانی آرزوی شخص است و آن بلند کردن وزنه ای 150 کیلویی .هر چه شکاف بین خود واقعی و خود آرمانی بیشتر باشد شخص احساس ناتوانی بیشتری کرده وبه همان نسبت عزت نفس، اعماد به نفس و کارایی او کاهش خواهد یافت .
سعی کنید بر اساس واقعیت تاکیدتان بر توانایی های کودک باشد نه ناتوانایی های او . با تشویق ، توانایی های کودک را افزایش خواهید داد . استفاده درست از تکنیکهای تربیت کودک شما در این راه یاری خواهد داد.تمام تلاش ما در جهت تربیت کودک آن است که نخست به عزت نفس کودک آسیب نرسانده و همزمان بتوانیم کودکی مسئولیت پذیر و با اعتماد به نفس و خلاق را به جامعه تحویل دهیم .
به کودک نگویید : “کار ساده ای است می تونی انجامش بدی ”
به کودک بگویید : “کار سادهای نیست ببین می تونی انجامش بدی” و اگر نیاز به کمک داشت کمی به او کمک کنید تا به توانایی های خود پی ببرد.چرا که در حالت دوم اگر هم نتواند انجام دهد در اعتماد به نفسش خدشه ای وارد نمی شود ولی در حالت اول اگر بتواند که به این نتیجه می رسد که کار ساده ای بوده پس من کار خاصی نکردم ولی در حالت دوم اگر بتواند آن کار را انجام دهد اعتماد به نفس او تقویت خواهد شد . کودک مفهوم قول دادن را نمی داند و برای خوشحال کردن شما به شما قول میدهد ولی پس از مدتی فراموش می کنند . اشتباه را باید جبران کند نه قول بدهد . مثلا اگر دروغ گفته از او بخواهید اعتراف کند . قول دادن اعتماد به نفس کودک را از بین می برد. گاهی باید به ازاء هر چند سئوال کودک به او گفت “نمی دانم” با این کار دو هدف را دنبال خواهیم کرد یکی به کودک خود این پیغام را می دهیم که ندانستن عیب نیست و هر کسی ممکن است نداند و ما قرار نیست انسانهای کاملی باشیم و بگوییم “نمی دانم” و او را به کتاب ارجاع دهیم یعنی بگوییم بیا ببینیم در کتاب درباره این سئوال چه چیزی نوشته شده و ندانسته های خود را از کتاب بخواهیم در واقع هدف دوم از این کار آشنایی کودک با کتاب خواندن است .کودکی که به او این پیغام داده شده باشد که انسان باید کامل باشد دائما دغدغه کامل شدن دارد و چون نمی تواند به کمال برسد و اصلا چنین موجود کاملی در جهان وجود خارجی ندارد، نه تنها اعتماد به نفس خود را از دست می دهد بلکه احساس گناه کامل نبودن هیچگاه او را رها نخواهد کرد .

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

One thought on “خود واقعی و خود آرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *