دادن شیرخشک به نوزاد

دادن شیرخشک به نوزاد

نکاتی که لازم است در دادن شیر خشک به کودک رعایت کنیم

اگر در تغذیه ی شیرخوار با شیشه شیر ، سوراخ شیشه بیش از حد بزرگ شده باشد ، محتویات آن بیش از مقدار لازم به دهان شیرخوار سرازیر می شود و اگر سوراخ پستانک خیلی تنگ باشد ، بلع بیش از حد هوا و در نهایت موجب دل درد وناراحتی نوزاد خواهد شد. همانند شیر دهی با نوک سینه ، نوک پستانک را در گوشه ی لب شیرخوار قرار دهید یا با نوک انگشت به آرامی به گوشه ی لب او بزنید تا سرش را به سمت شیشه برگرداند وپس از یافتن آن مکیدن را آغاز نماید. شیشه شیر راباید به شکلی نگاه دارید که قسمت نوک پستانک به طور کامل پر از شیر باشد تا هوا از راه آن وارد دهان کودک نشود. در غیر این صورت دفع هوای بلع شده یا همان آروغ زدن منجر به استفراغ نوزاد می شود. اگر حین شیر دهی به کودک اجازه دهید ، آروغ بزند وپس از آن شیردهی را از سر بگیرید ، احتمال خروج محتویات معده همراه آروغ ، کاهش می یابد.
اگرچه حین شیردهی با شیشه ، به طور دقیق از مقدار شیر مورد نیاز شیر خوار آگاهی دارید اما همیشه کمی بیش تر از مقدار توصیه شده ، شیر خشک آماده کنید تا اگر بچه باز هم گرسنه بود ، سیر شود. اگر شیر خوار تمام محتویات شیشه را تا آخر می خورد ، شاید هنوز سیر نشده وباید باز هم برایش شیر درست کند.
فراموش نکنید ؛ هیچ گاه شیر خشک را غلیظ تر از میزان توصیه شده به اوندهید زیرا این کار نه تنها تغذیه ی شیرخوار را بهبود نمی بخشد بلکه سبب هضم دشوارو یبوست وی خواهد شد. در تابستان و زمانی که فرزندتان بیمار است ، مقداری آب جوشیده ی سرد شده را به رژیم غذایی او اضافه کنید. شیر خشک وتغذیه با شیشه ، هیچ مزیت خاصی بر شیر مادر ندارند. هرچند که تغذیه با شیر خشک ازشیر دهی با سینه آسان تر است و پدر نیز می تواند در این امر مشارکت کند اما فواید شیر مادر به اندازه ای است که جز در مواقع خاص وبا تجویز پزشک ، نباید شیرخوار خود را از نعمت شیر مادر محروم نمایید.

گردآورنده: سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *