دل درد کودک

دل درد کودک

من مادر 3 بچه هستم.  هر وقت یكی از اعضای خانواده دچار دل‌درد می‌شد، فکر می‌کردم به کاری که می کنم آگاهی دارم ، اما وقتی پسر بزرگم، مدام تهوع داشت و من به پزشک مراجعه کردم، شرمنده شدم وقتی از من پرسید: «چقدر آب به این بچه دادی؟» این نشان داد من یک اشتباه قدیمی انجام داده‌ام. از ترس اینکه پسر 8 ساله‌ام کم آب نشود بلافاصله بعد از هر بار تهوع، یک لیوان پر آب به او می‌دادم که باعث می‌شد بیشتر بیمار شود.

این اشتباه‌های رایج زمانی که بیماری معده‌ای و روده‌ای ناشی از عفونت ویروس یا باکتری باشد زیاد دیده می‌شود. از آنجا که این حالت ممکن است جدی و خطرناک باشد باید حسابی حواستان را جمع کنید. بیشترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که تا آنجا که می‌توانید اسباب راحتی او را فراهم کرده و اجازه دهید بیماری روندش را طی کند. در این مواقع باید موقعیت را خوب بسنجید و خونسردی خود را حفظ كنید. درست است كه شما مادرید و می‌خواهید هر چه زودتر كودك‌تان بهبود پیدا كند اما برخی اوقات دلسوزی بیش از حد شما در روند بهبود اخلال ایجاد كرده و كار را برای پزشك معالج هم سخت‌تر می‌كند. می‌توانید راهنمای گفته شده را درباره اشتباه‌های رایج در این مورد بخوانید تا در مواقع اضطراری به نفع كودك عمل كنید.

زود به او آب ندهید

حرکت اشتباه: بلافاصله بعد از اینکه فرزندتان استفراغ می‌کند از شما درخواست آب دارد و شما هم به او یک لیوان آب مي‌دهيد.

حرکت درست: وقتی که شکم کودک به دلیل استفراغ ملتهب است حدود 15 تا 30 دقیقه پیش از آنکه به او چیزی بدهید، صبر کنید چون ممکن است این حالت تکرار شود. اگر دوباره دچار تهوع شد، بهتر است به او ضدتهوع بدهید. آنچه اهمیت دارد این است که 45 دقیقه بعد از دادن دارو صبر کنید تا ببینید نتیجه چه می‌شود. وقتي بعد از مدتي كوتاه علائم بهبود را در او ديديد، بهتر است همچنان صبر كنيد زيرا در بيشتر بیماری‌های گوارشی اسهال با تاخیر و تب خفیف 38 درجه سانتي‌گراد ایجاد می‌شود، سردرد، بدن درد و احساس سرما از دیگر علائمی است که دیر بروز می‌کند. اگر علائم او بعد از گذشت یکی، دو روز رو به بهبود نرفت با پزشک اطفال تماس بگیرید.

زود به رژیم برنگردید

حرکت اشتباه: کودک شما دیگر می‌تواند بخورد، بنابراین برای چند روز آینده رژیم موز، سیب، برنج و تست را ادامه ‌دهید.

حرکت درست: پزشکان معتقدند كودك  به محض اینکه احساس كرد در حال بهبود است، نبايد به رژیم عادی برگردد، اما نكته مهم آن است كه بیشتر از یک روز در این رژیم ماندن خوب نیست. این غذاها به هضم طبيعي غذا کمک می‌کند، اما از سوي ديگر کمبود پروتئین و دیگر مواد مغذی که بايد به هر نحو تامین شوند را موجب می‌شوند. همچنان از مصرف مواد غذایی با چربی بالا مانند ناگت مرغ، سیب‌زمینی و پیتزا برای چند روز خودداری کنید و مطمئن شوید او مایعات زیادی مصرف می‌کند تا تمام علائمش از بین برود.

آبمیوه ندهید

حرکت اشتباه: کودک شما همچنان کم آب است و بنابراین شما تصمیم می‌گیرید به او آبمیوه یا شیر بدهید.

حرکت درست: از مصرف مایعات قندی مانند آبمیوه‌ها که می‌تواند علائم دل درد کودک را تشديد کند، خودداری کنید. به یاد داشته باشید نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات می‌تواند اسیدیته را افزایش دهد و هر نوع نوشیدنی شیمیایی می‌تواند باعث نفخ شکم شود. استفاده از آب همچنان بهترین و مطمئن‌ترین گزینه است اما بهتر است با مقدار کم شروع کنید و ببینید که اسهالش بعد از خوردن آب بهتر می‌شود یا نه. شما می‌توانید ماست و پروبیوتیک‌ها را هم امتحان کنید چون کمک می‌کند باکتری‌های خوب در شکم باقی بماند. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌ها و مواد مغذی است که به درمان دل درد کمک می‌کند، بنابراین اگر هنوز شیر مادر می‌دهید در این دوران آن را ادامه دهید.

دارو ندهید

حرکت اشتباه: کوچولو تب مختصری دارد و شما دارويي به او می‌دهید تا این تب فروکش کند.

حرکت درست: مزایا و مضرات كاري را كه مي‌خواهيد انجام دهيد، بسنجید. بالا رفتن دمای بدن فرزندتان نشانه این است که سیستم ایمنی بدن او در حال مبارزه با عفونت است پس چرا اجازه نمی‌دهید بدنش این کار را انجام دهد؟ اگر دمای بدن کودک‌تان به 38 درجه سانتي‌گراد رسید و او احساس ناراحتی کرد، خنک کردن او ممکن است باعث شود بیشتر مایعات بخورد. از مصرف داروهای غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن خودداری کنید. پاراستامول گزینه بهتری برای این مشکل است، اما در هر صورت بهتر است  قبل از دادن هرگونه دارويي به او با پزشك مشورت كنيد زيرا ميزان دارو كاملا بستگي به سن و وزن كودك دارد.

درمان خانگی نکنید

حرکت اشتباه: کوچولو همچنان اسهال دارد و شما از  درمان خانگی برای تسکین دل درد او استفاده می‌کنید.

حرکت درست: به هیچ‌عنوان به کودک‌تان دارویی ندهید تا زمانی که پزشک‌ آن را تایید کند. بعضی وقت‌ها والدین هر چیزی را که در کمد داروهايشان دارند برای کودک مصرف می‌کنند، در حالی که این داروها می‌تواند اثرات جانبی خطرناکی داشته باشد و بچه‌ها را بيشتر بیمار کند، بهتر است در عملکرد روده‌ها دخالت نکنید. داروها با موادی مانند ایمودیوم یا کائوپکتیت سست‌کننده هستند. تا وقتی که تشخیص نداده‌اید که اسهال ویروسی است یا در اثر عفونت غذایی ایجاد شده، دادن دارو می‌تواند تاثیراتی مغایر بر مدفوع بگذارد  مانند اخلالی که در عملکرد روده ایجاد می‌کند.

به طور کلی قبل از دادن هرگونه داروی جویدنی یا شربت با پزشک‌تان صحبت کنید. در بيشتر موارد بهترین راهبرد  این است كه برای جلوگیری از کم‌آبی کودک به او «او آر اس» یا آب بدهید.

بهداشت را رعایت کنید

حرکت اشتباه: از شستن دست‌هاي كودكتان خسته شده‌اید و ديگر دست‌ها را استریل نمی‌کنید.

حرکت درست: در مورد بهداشت خود و كودك‌تان حساس باشید زيرا ویروس ممکن است تا هفته‌ها در شکم فرزندتان بعد از اينكه علائم از بين رفت، باقی بماند، بنابراین بهتر است هر بار که او از دستشویی استفاده کرد، تشویقش کنید تا دست‌هایش را خوب بشوید. اگر او هنوز از پوشک استفاده می‌کند بعد از هر بار عوض کردن او، خوب دست‌هايتان را بشویید. حوله، نوشیدنی‌ها و غذاهای مشترك با کودک‌تان را با هم استفاده نکنید و از آنجا که جرم‌ها در جاهایی مانند اسباب‌بازی‌ها و دستگیره‌ها برای چند ساعت زنده می‌ماند، بهتر است این مکان‌ها را ضدعفونی و تمیز کنید.

7 دلیل مهم برای تماس سریع با پزشک

 دل‌درد کودک‌تان به احتمال زیاد خیلی زود خود به خود خوب می‌شود اما اگر متوجه علائم زیر شدید حتما با پزشک تماس بگیرید:

* اگر كودك‌تان مرتب استفراغ مي‌كند بدون آنكه چيزي در شكمش باشد، اين مي‌تواند از علائم مسموميت و انسداد روده باشد.

* در استفراغ كودك‌تان خون ديده مي‌‌شود و هوشياري او كم شده. ضمن آنكه استفراغ جهنده به رنگ سبز يا زرد دارد.

* فرزندتان هیچ چیز را نمی‌تواند در شکمش نگه دارد، حتي مقدار کمی مایعات.

* او علائمی از کم‌آبی (دهیدراتاسیون) نشان می‌دهد، شکمش کار نمی‌کند، ادرارش تیره است، چشم‌هایش فرورفته و صورتش بی‌رنگ است، لب‌هایی تیره دارد و وقتی گریه می‌کند اشک ندارد. ملاجش هم فرورفته است.

* ذرات قهوه‌ای تیره در استفراغش می‌بینید (که می‌تواند خون باشد) یا در مدفوعش قرمزی مشاهده می‌شود که علامتی از یبوست است.

* کودک‌تان بیشتر از دو بار در یک ساعت بیرون‌روی داشته است.

* درجه حرارت نوزادتان 38 درجه سانتي‌گراد است یا کودک‌تان (6 ماه یا بیشتر) تبی دارد که بالاتر از 40 درجه سانتي‌گراد است.

منبع:bartarinha.ir

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *