دنیای زیبای کودکان

دنیای زیبای کودکان

دنیای زیبای کودکان

دنیای کودکان راکشف کنید ، برای والدین خوب شدن لازم است

والدین همواره عشقشان را به هزاران شیوه به فرزندشان نشان می دهند ولی گاهی کودک منظورشان را درک نمی کند و با کوچکترین مخالفتی مدعی می شود که پدر و مادر او را دوست ندارند.
سودا 7 سال دارد، می گوید: پدر و مادرم مرا دوست ندارند! چون اجازه ندادند که به منزل «مارال» بروم. بسیاری از کودکان کوچکترین مخالفت با خواسته شان را حمل بر عدم علاقه والدین خود می دانند.
نازیلا 8 ساله می گوید: هرگز نشنیدم که مادرم به من بگوید: «دوستت دارم» و یا به حرف های من گوش بدهد، خنده دارترین لطیفه ها را هم برایش تعریف کنم نمی خندد چون مرا دوست ندارد.«برخی از کودکان بی توجهی والدین را حمل بر بی علاقگی آنان می دانند.» عباس 12 سال دارد و به شدت علاقه مند به فوتبال است. معتقد است که پدرش اصلاً او را دوست ندارد چون هرگز برای تماشای مسابقه او نیامده و هیچ وقت راجع به بازی فوتبال با او صحبت نکرده است. «بچه ها بی علاقگی به سرگرمی هایشان را ناشی از بی مهری والدین نسبت به خودشان می دانند.»

دنیای زیبای کودکان

آرش می گوید: خیلی دلم می خواست که پدرم را در آغوش بگیرم ولی او هرگز این اجازه را به من نداد. رفتار او همیشه جدی و خشک بود. کودکان دوست دارند در آغوش گرفته شوند به جهت آن که گرمی محبت را در آغوش شما حس کنند و دوست دارند شما را در آغوش بگیرند تا عظمت وجود شما اعتماد به نفس آنان را افزایش دهد.» دکتر چریل اسمیت، روان شناس، معتقد است که ابراز علاقه و توجه به بچه های کوچک تر آسان تر است، چون بچه ها درک مستقیمی از اطرافشان دارند. ابراز علاقه روشی برای مطمئن کردن کودکی است که به نوازش و اطمینان بین والدین و خودش نیاز دارد. کودک نوزاد درک نمی کند که چه می گوید ولی والدین همچنان می توانند با صدای آرام و مهربان حتی زمانی که متولد نشده با او گفت وگوی مثبت داشته باشند. مطمئناً لحن صدا منظور از کلمات را بیان می کند. ارتباط چهره به چهره نیز بسیار مهم است. بسیاری از والدین نمی دانند که کودکان چه درکی از چهره آنان دارند. خانم سلیمی می گفت: سمیه 5 ، 6 ماهه بود مرتب بی قراری می کرد. درست زمانی که در محل کارم مشکلاتی داشته و بسیار بی حوصله و غمگین بودم بی قراری سمیه نیز مرا کلافه می کرد، زمانی که مشکلاتم برطرف شد و کمی به سر و وضع خود رسیدم و لباس خوش رنگ پوشیدم سمیه آرام تر شد و با شگفتی پی بردم که اندوه من و چهره غمگینم در بی قراری سمیه تأثیر داشته است.

گرداورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *