دوازده باید و نباید برای تغذیه کودکان

دوازده باید و نباید برای تغذیه کودکان

دوازده باید و نباید برای تغذیه کودکان

۱۲ باید و نباید برای تغذیه کودکان با بایدها و نبایدهای زیر، الگوهای تغذیه کودکان خود را در مسیر درست هدایت کنید و سالم غذا خوردن را به آنها آموزش دهید.

۱) شما نمونه خوبی برای کودک خود هستید و کودک از شما تقلید می کند، بنابراین باید با کودک خود در یک وعده غذا بخورید و از غذاهای سالم استفاده کنید تا او نیز از شما الگوبرداری کند.۲) او را به نخوردن اسنکهایی مثل شیرینی جات و غذاهای پرچربی تشویق کنید و مقدار فراوانی غذاهای خوب مثل میوه، سبزیجات خام، ماست و لبنیات کم چرب را در دسترس او قرار دهید تا به عنوان اسنک از آن استفاده کند.۳) به کودک خود اجازه دهید تا به نسبت اشتها و رغبت خود غذا بخورد، حال هر اندازه که می خواهد باشد.۴) با دادن انواع مختلفی میوه و سبزیجات از سنین کودکی، آنها را به خوردن این مواد ترغیب کنید.
۵) هرگز به کودک زیر ۵ سال خود شیر بدون چربی یا کم چربی ندهید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد، زیرا تا ۵ سالگی کودک به کالری اضافی به دست آمده از شیر نیاز دارد.۶) هرگز از کودکان نخواهید غذا را آماده کنند، زیرا هرگز یاد نمی گیرند که از غذا پختن لذت ببرند، البته اگر مشاهده کنند که شما تمایلی به پختن غذا ندارید.
۷) شکر اضافی به غذاها و نوشیدنیها اضافه نکنید.
۸) با افزودن نمک اضافی به غذا یا قرار دادن نمکدان روی میز، کودک خود را به خوردن نمک اضافی عادت ندهید.۹) به کودکان زیر ۵ سال خود مقدار زیادی آجیل ندهید، زیرا ممکن است باعث خفگی آنها شود. کره بادام زمینی در صورت عدم آلرژی، غذای مفیدی برای کودک است.۱۰) هرگز کودک خود را به خوردن غذای زیاد (بیشتر از تمایلش) مجبور نکنید.۱۱) هرگز از غذا به عنوان رشوه استفاده نکنید.۱۲) هرگز کودک خود را به خاطر خوردن غذاهای مختلف سرزنش نکنید.
کودکان خود را به خوردن غذاهایی مثل کیک برنج، میوه خشک و تازه، ذرت، آب میوه، شیر، آب، سبزیجات خام، هویج و کرفس تشویق کنید و به عنوان اسنک به آنها نانی که با کره بادام زمینی، سبزیجات کم چربی، ماهی تن یا ساردین آغشته شده است، بدهید.

روزنامه ایران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *