رفتار کودکان در سنین مختلف

رفتار کودکان در سنین مختلف

رفتار کودکان در سنین مختلف

رفتار کودکان در سنین مختلف

مطالبي كه كودكان در سنين مختلف در خصوص مسائل جنسي بايد بدانند:

كودك تا پنج سالگي بايد مسائل زير را بداند: نام صحيح اعضاي بدن از جمله اعضاي تناسلی،بدانن، تفاوت خصوصي و سِري بودن،مفهوم فضاي خصوصي را هنگام تعويض لباس و رفتن به توالت بدانند، بتواند به راحتي به والدين خود اعتماد كند و درباره‌ي جنسيت صحبت كند ، نسبت به هويت مذكر يا مؤنث بودن خود اطلاع داشته باشد و از تفاوت ميان زن و مرد چيزهايي بداند.
كودك بين 6 تا 9 ساله بايد مسائل زير را بداند: بتواند توليدمثل حيوانات و گياهان را به عنوان بخشي از چرخه حيات آنها درك كنند.درخصوص سؤالاتي چون: نوزادان از كجا مي‌آيند، چطوري توي دل مامان مي روند، چطوري بيرون مي‌آيند، آگاهي داشته باشند .

رفتار کودکان در سنین مختلف

از تفاوت بين دو جنس آگاه باشند و بتوانند از واژه‌گان صحيح براي اشاره به اندام تناسلي خود و جنس مخالف استفاده كند.مفاهيم مربوط به خانواده، پدر و مادر شدن، طلاق و ازدواج مجدد را بفهمند.مفاهيم دوستي و عدالت را بفهمد و بتواند احساسات خود را با والدين در ميان بگذارند.
اگر تا سن نه يا ده سالگي هنوز با فرزندان خود درباره‌ي جنسيت صحبت نكرده‌ايد، كار از كار نگذشته است و حتماً در اولين فرصت اين كار را انجام بدهيد.اگر كاري را دير انجام بدهيد بهتر‌ از آن است كه اصلاً انجام ندهيد.
كودك 9 تا 13 ساله بايد مطالب زير را بدانند:
جنسيت را به عنوان بخش طبيعي از زندگي درك كنند. با تغييرات طبيعي دخترها و پسرها در دوران بلوغ مانند عادت ماهيانه و ملتحم شدن( خواب ارضايي ) آشنا باشند. روند توليدمثل، از جمله مفاهيم
انتقال HIV و بيماري‌هايي كه از طريق جنسي انتقال مي‌يابند اطلاعات كافي بدست آورند.
بدانند سوء استفاده جنسي چيست؟و چگونه مي‌توان آنرا تشخيص داد. چگونه مي‌توانند خود را در مقابل آن محافظت كنند و در موقعيت‌هايي كه بالقوه خطرناك هستند، چگونه بايد رفتار كرد.

 گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *