روش های علمی افزایش هوش هیجانی کودکان

روش های علمی افزایش هوش هیجانی کودکان

روش های علمی افزایش هوش هیجانی کودکان

شما مي‌توانيد با كمك برخي تكنيك‌ها براي بالاتر بردنش تلاش كنيد و فرزندي با هوش اجتماعي بالا را پرورش دهيد.

با احساساتش آشتي‌اش دهيد
اولين قدم براي بالا بردن هوش هيجاني را بايد در خانه‌تان‌ برداريد. ارتباط شما و همسرتان با فرزند خود مي‌تواند در بالا رفتن هوش هيجاني او تاثيرگذار باشد. براي شروع بايد به فرزندتان براي شناخت احساساتش كمك كنيد. او بايد بداند كه در هر لحظه چه حسي را تجربه مي‌كند و از روبه‌رو شدن با عواطفش نترسد. او بايد بتواند ميان خشم و دلتنگي تمايز قائل شود و ديگر احساسات و هيجاناتش را از هم تمايز دهد. چنين فردي خوب مي‌داند كه چطور مي‌شود بر ديگران تاثير گذاشت و از آنجا كه خودش را خوب مي‌شناسد، به بهترين شكل هم خود را به ديگران مي‌شناساند و ارتباطي موثر با پيرامونش برقرار مي‌كند.

نه گفتن را آموزش دهيد
به كودك‌تان ياد دهيد كه به تصميم‌ها و حتي دستورهاي نادرست نه بگويد. اگر فرزند شما ارزش‌هاي دروني شده‌اي داشته باشد و به اصولي پايبند باشد، بهتر مي‌تواند در چنين شرايطي مقاومت كند و گفته‌هاي ديگران را با اصولي كه باور دارد، تطبيق دهد. مراقب باشيد در اين مورد ميان حرف و عمل شما تفاوتي نباشد. اگر اصلي را به فرزندتان آموزش دهيد و خودتان خلافش عمل كنيد، همه رشته‌هاي‌تان پنبه مي‌شود. گذشته از اين، هرگز كودك‌تان را مجبور نكنيد كه به خاطر علاقه يا احترامش نسبت به شما، خلاف باورهايش تصميم بگيرد. او بايد بتواند به آنچه كه به آن باور ندارد نه بگويد، حتي اگر مخاطبش شما باشيد.

روش های علمی افزایش هوش هیجانی کودکان

پرورش کودک باهوش,کودک باهوش,تربیت کودک باهوش,کودک تیز هوش

  بگوييد خودش را كنترل كند
به فرزندتان مهارت‌هاي اجتماعي آموزش دهيد. به او ياد دهيد كه از پس كنترل خشمش بر بيايد، قدرت همدلي با ديگران را پيدا كند، آدم‌ها را با تفاوت‌هاي‌شان از هم متمايز كند و با شباهت‌هاي‌شان به هم پيوند دهد. به فرزندتان كمك كنيد تا با ديگران صميمي شود، آداب اجتماعي را بشناسد و توانايي تصميم‌گيري‌اش را تقويت كنيد.

راه‌هاي تازه را نشانش دهيد
مهارت حل مسئله از توانايي‌هايي است كه صاحبان هوش هيجاني بالا آن را در خود پرورش مي‌دهند. اگر فرزند شما بتواند توانايي خطرها و تهديدهاي پيش رويش را ببيند و در مقابل با نگرش و رفتاري مثبت براي حل مسائل پيش رويش تلاش كند، مي‌توانيد به بيشتر شدن هوش هيجاني‌اش اميدوار باشيد. فرزند شما بايد بتواند با وجود چالش‌ها و سختي‌هاي پيش رويش و با وجود اتفاق‌هاي بدي كه در زندگي‌اش مي‌افتد، در رسيدن به اهدافش اميدوار باشد و براي تحقق آنها تلاش كند.

ترس غيرمنطقي‌اش را بگيريد
ترس كليد نجات آدم‌هاست و يك فرد منطقي خوب مي‌داند كه شجاعت بي‌حد و مرز تفاوتي با حماقت ندارد. اما اگر مي‌خواهيد هوش هيجاني فرزندتان بالا برود، ترس‌هاي غيرمنطقي و مخرب را از او دور كنيد. به او شجاعت عبور از مسيرهاي تازه را بدهيد و بخواهيد براي نمايش خلاقيتش گاهي ريسك كند و راه‌هاي آزموده شده را كنار بگذارد. از فرزندتان بخواهيد در عملش ردي از خود باقي بگذارد؛ ردي كه ديگران نتوانسته‌اند آن را به جا بگذارند. هيچ وقت براي آموزش چنين مفهومي به كودك‌تان زود نيست. او حتي بايد رد پاي خلاقيت و جسارتش را در تكاليف مهدكودكش هم به نمايش بگذارد.

منبع:مجله سیب سبز

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *