ریشه ترس در کودکان

ریشه ترس در کودکان

ریشه و اساس برخی از ترسهای کودکان

ترس های روان شناختی
در برخى اوقات ترسى که کودک از خود نشان مى‌دهد به يک نياز روانى ارتباط دارد. مثلا کودکى که ترس از مدرسه را نشان مى‌دهد ممکن است از لحاظ روانى وابستگى زيادى به پدر يا مادر خود داشته باشد و ترس او در واقع ريشه در اين وابستگى او دارد. گاهى اوقات يک تغيير در شيوه زندگى مثل تغيير محل سکونت، جدا شدن از والدين و … به صورت ترس از تاريکي، ترس از حيوانات و غيره خود را نشان مى‌دهد. بنابراين مى‌توان گفت برخى از ترس‌‌هاى مشخص و معين کودک مى‌تواند ريشه‌هاى روانشناختى داشته باشد و مستقيما با موضوع آن ترس مرتبط نباشد.
ترس های آموخته شده
در برخى اوقات اين خانواده است که مشکل‌ ترس را در کودک به وجود مى‌آورد. ممکن است کودک ترس از يک مسئله خاصى را در محيط خانواده ياد گرفته باشد. کودکى که نياز به احساس امنيت دارد با مشاهده رفتار و حالات والدين خانواده خود شروع به شناسايى محيط‌ها و موقعيت‌هاى امن از ناامن‌ مى‌نمايد. و در اين راستا کاملا متکى بر آنهاست. بنابراين آنچه رفتار مادر نشان مى‌دهد براى او الگو و اساس رفتارش است. کودک با مشاهده رفتارهاى مختلف مى‌آموزد که چه چيزى ترسناک است و چه چيزى ترسناک نيست. گاهی کودکان تمایل شدیدی به کسب ترسهای اطرافیانش نشان می دهد و این تمایل در مورد ترس از حیوانات و جانوران بیشتر وجود دارد. در این مورد یک دختر یا یک پسر با خود می اندیشد حتما علتی دارد دیگران از آن جانوران می هراسند، لذا وی هم به تقلید از بزرگترهای خود می ترسد.
ترس های القا شده
گاهى اوقات ترس کودک ناشى از شيوه‌هاى زيستى غلط والدين است. والدينى که براى وادار کردن کودک به انجام کارى او را تهديد مى‌کنند و يا از چيزى مى‌ترسانند. مثلا مادر به کودک خود مى‌گويد اگر شلوغ کنى مى‌روم و ديگر بر نمى‌گردم يا براى وادار کردن او به خوردن دارو او را از آمپول مى‌ترساند. فشار روانى که به اين طريق والدين به کودکان خود وارد مى‌کنند، مى‌تواند به صورت ترس‌هاى مختلف خود را بروز دهد. در کودکان ناراحتى‌ها و اضطراب‌هاى روانى اغلب با مواردى از قبيل ترس و … مشخص مى‌شوند
گاهی والدین چون هیچ کاری از دشتشان بر نمی آید ( بدلیل نداشتن اقتدار) به ترساندن کودک یا آوردن دلیل و برهان رو می آورند. نتیجه ترساندن کودک او را یا به این نتیجه خواهد رساند که این حرف حقیقت دارد پس دنیا جای خطرناک و بدی است یا این حرف حقیقت ندارد پس والدین من انسانهای دروغ گویی هستند .گاهی والدین با دلیل آوردن در کودک ایجاد ترس می کنند ” اگر کمربندت را نبندی پلیس دعوا می کنه ” آن وقت ممکن است کودک از این به بعد به جای اینکه پلیس در او ایجاد امنیت کند ایجاد ترس کند . جملاتی که در کودک ایجاد ترس می کنند : ” وقتی پدرت به خانه بیاد حسابت را می رسد ” ” اگه آماده نشی میزارمت می رم ”
بسیاری از جاها می توانید با قاطعیت بگویید :” چون من می گم ”
بشدت از انتقال ترسهای غیر منطقی خود به کودکان پرهیز کنید و سعی عقایدی را که پایه و اساسی در واقعیت ندارند از خود دور کنید :”مراقبت از کودک وقتی برای آدم نمی گذارد “” تا وقتی بچه ها بزرگ بشن نمی شه روی خوشی را دید “” با تولد فرزند دیگه به خودت تعلق نداری “

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *