سوزش سر دل در حاملگي

سوزش سر دل در حاملگي

سوزش سر دل در حاملگي

اخيرا بعد از خوردن غذا احساس سوزش بدي دارم. آيا اين همان چيزي است كه سوزش سر دل ناميده مي شود؟

به احتمال زياد. بسياري از زنان اولين بار در دوران حاملگي احساس سوزش سر دل دارند و اگر چه اين سوزش شايع و بي خطر است اما احساس ناخوشايندي مي باشد. سوزش سر دل (كه همچنين برگشت اسيد يا عدم هضم اسيدي ناميده مي شود) احساس سوزشي است كه معمولا از انتهاي جناغ سينه شروع شده و تا قسمت پايين گلو كشيده مي شود.علت اين پديده تغييرات هورموني و فيزيكي، و يا هردو، مي باشد.

در دوران حاملگي، جفت هورمون پروژسترون توليد مي كند كه باعث شل شدن عضلات صاف رحم مي شود. اين هورمون همچنين باعث شل شدن دريچه بين مري و معده شده كه باعث برگشت اسيد معده به داخل مري و احساس ناخوشايند سوزش مي شود. همچنين در اواخر حاملگي جنين در حال رشد فضاي شكمي را اشغال كرده، باعث كند شدن تخليه معده و بالا رانده شدن اسيد معده و احساس سوزش سر دل مي شود. بسياري از زنان احساس سوزش سر دل و عدم هضم غذا را در نيمه دوم حاملگي تجربه مي كنند. متاسفانه اين مشكل تا زمان تولد فرزندتان با شما خواهد بود.

در ارتباط با اين مشكل چه مي توانم بكنم؟

با وجود اين كه شما نمي توانيد كاري كنيد كه سوزش سر دل كاملا از بين برود، اما راهكارهائي وجود دارد كه اين مشكل را كاهش مي دهد:

سوزش سر دل در حاملگي

  • از خوردن غذاها و نوشيدنيهائي كه باعث ايجاد ناراحتي در معده مي شوند خودداري كنيد. بيشترين احتمال مربوط به نوشيدنيهاي گازدار، الكل (كه در هر صورت شما بايد از خوردن آن اجتناب كنيد)، كافئين، شكلات، مواد ترش و اسيدي مانند مركبات و آب ميوه ها، گوجه فرنگي، خردل و سركه، گوشتهاي فر آوري شده، مواد حاوي نعنا، غذاهاي ادويه دار، غذاهاي تند و شور، غذاهاي سرخ شده و غذاهاي چرب مي باشد.
  • از خوردن زياد در يك وعده غذائي بپرهيزيد. به جاي آن وعده هاي كوچك و متعدد را در طول روز جايگزين كنيد. وقت كافي براي خوردن و جويدن غذا در نظر بگيريد.
  • از آن جائي كه نمي خواهيد معده تان حجيم شود از خوردن مايعات زياد در هنگام غذا خوردن بپرهيزيد. (البته اين مهم است كه در دوران حاملگي روزانه 8 تا 10 ليوان آب بنوشيد، اما در بين وعده هاي غذائي)
  • بعد از غذا آدامس بجويد. اين كار باعث تحريك غدد بزاقي شده و بزاق اسيد را خنثي مي كند.
  • حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از به خواب رفتن چيزي نخوريد تا زمان كافي براي هضم غذا وجود داشته باشد.
  • با گذاشتن چند بالش در زير سر خود و بالا آوردن قسمت فوقاني بدن كمك كنيد كه اسيد معده همان جائي بماند كه بايد باشد و با اين كار به هضم غذا كمك كنيد.
  • وزن مناسب را در دوران حاملگي كسب كنيد و به پيشنهاداتي كه پزشكتان به شما مي دهد توجه كنيد.
  • لباس راحت و گشاد بپوشيد و از ايجاد هر نوع فشار در اطراف كمر و شكم خودداري كنيد.
  • به جاي خم شدن از كمر، از زانو خم شويد.
  • سيگار نكشيد (سيگار كشيدن عادتي است كه قبل از حامله شدن بايد ترك كنيد)
  • داروهاي ضد اسيدي كه در داروخانه ها در دسترس هستند و حاوي منيزيم و كلسيم مي باشند ممكن است كه اين مشكل را كاهش دهند، اما اول با پزشك خود مشورت كنيد زيرا بعضي از انواع آنها داراي مقدار زيادي سديم مي باشند. اگر هيچيك از راهكارهاي بالا موفقيت آميز نبود بايد به پزشك مراجعه كنيد

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *