رساندن پیام علاقه و عشق به کودکان

رساندن پیام علاقه و عشق به کودکان

رساندن پیام علاقه و عشق به کودکان

چگونه پیام عشق و علاقه خود را به کودکان برسانیم ؟

روان شناسان کودک و خانواده معتقدند که بهتر است والدین بیاموزند که چگونه پیام های عشق و علاقه خود را به کودکان برسانند. بعضاً کودک میزان علاقه والدین را نسبت به خود کنترل و اندازه گیری می کند.

ممکن است بخواهد تا اتاقش را مرتب کنید، مشق هایش را بنویسید، از دوستش خوب استقبال کنید. برایش هدیه بخرید، اوقاتی با او سپری کنید،

با او به پارک یا سینما بروید و … کودک در این سنین دلش می خواهد جملاتی مانند «دوستت دارم» ، «تو بهترین هدیه الهی برای من هستی» ، «بی تو زندگی را نمی خواهم» و … را از والدینش بشنود.

و مهم تر این که می خواهد والدینش او را در آغوش بگیرند، دستهایش را بگیرند و او را نوازش کنند. کودک را از این جملات و کلمات زندگی ساز محروم نسازید. با او بازی کنید، قدم بزنید و به او بگویید دوستش دارید و از داشتن او خوشحالید.

کودک مشتاق شنیدن این جمله ها و کلمات است. خوشا به حال والدینی که در دوران کودکی فرزندانشان اوقاتی را به آنها اختصاص می دهند و می دانند که دوران کودکی بسیار زود سپری می شود و زمانی فرا می رسد که کودک امروز جوانی می شود که با بسیاری از مشکلات نوجوانی باید مقابله کند.

رساندن پیام علاقه و عشق به کودکان

پروفسور اندی بیل، استاد دانشگاه و مشاور امور تربیتی در مورد گفت وگو و صحبت با فرزندان می گوید: همه ما حس می کنیم که وجود علاقه ضروری است و گاهی فکر می کنیم که عشق را می توان با زمان معنی کرد، در حالی که نحوه اختصاص و برنامه ریزی «وقت» را باید انتخاب و ارزیابی کرد و به هوش بود که زمان طفولیت کودک به سرعت سپری می شود و می رسد زمانی که دیگر کودک برای بازی و با شما بودن وقت ندارد.

دکتر چریل اسمیت توضیح می‌دهد: همچنان که کودک شما بزرگ تر می شود ابراز علاقه به صورت گفتاری و رفتاری درمی آید. کلمات و رفتار مثبت نشان می دهد که به او احترام می گذارید و متوجه این نکته هستید که او بزرگ شده است.

اکثریت قریب به اتفاق والدین زندگی پرمشغله ای دارند و انتظار این که تمام ساعات روز در کنار فرزندانشان بوده و مرتب او را ناز و نوازش کنند بی مورد و غیرممکن است.

رساندن پیام علاقه و عشق به کودکان

می شود با برنامه ریزی و در حال انجام سایر امور در کنار کودکان بود و با آنها گفت وگو کرد و حرف های آنان را گوش داد و کارهای معمولی روزانه را نیز انجام داد.

با توسعه خانواده و کودک، بچه ها می خواهند بدانند که آنها را دوست دارید و برایتان ارزشمند هستند؛ این امر با عنایت به هسته ای شدن خانواده (یک زن و مرد، یک یا دو بچه) و محدود شدن حمایت های عاطفی بیشتر از گذشته دغدغه ذهنی کودکان را شامل می شود.

اگر زبان کودکان را خوب درک کرده ایم بهتر است با زبان خودشان و با توجه به سن آنها به طور مرتب به آنها ابراز علاقه کنیم،  وقت هایی را جهت گذراندن با آنها در نظر بگیریم با هم بخوریم، کتاب بخوانیم و علاقه خود را به آنها نشان دهیم و همیشه در هر سنی به آنها بگوییم دوستت دارم.

گرداورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *