محیط کلاس درس

محیط کلاس درس

نکاتی آموزنده در ارتباط با محیط کلاس و میز تحریر دانش آموزان

کلاس درس باید به‌گونه‌ای باشد که از نظر نور،‌ زیبایی، جریان هوا و…، کاملا استاندارد باشد تا وقتی دانش‌آموز، حدود شش تا هفت ساعت از روز را در آن می‌گذراند، خسته نشده و حس خوبی داشته باشد. متاسفانه، بسیاری از کلاس‌های ما، به نحوی طراحی شده‌اند که وقتی وارد‌ آن‌ها می‌شوید، بوی نامطبوع کلاس، شما را آزرده خواهد کرد.نحوه چیدمان صندلی، جلوی تخته، باید طوری باشد که دانش‌آموزان، روبه‌روی آن قرار بگیرند و مستقیم به تخته نگاه کنند، اما فقط صندلی‌هایی که در مرکز کلاس قرار گرفته‌اند، این ویژگی را دارند و سایر دانش‌آموزان، در دو طرف کلاس، مجبورند در طولانی‌مدت، گردن‌شان را بچرخانند و به تخته نگاه کنند.
توصیه ما این است که:
معلم، هنگام درس دادن در کلاس، در نقطه‌ای بایستد که دانش‌آموزان مجبور نباشند دایم، گردن‌شان را بچرخانند تا او را پیدا کنند. بنابراین ایستادن و صحبت کردن معلم در انتهای کلاس، به هیچ‌وجه، درست نیست.
کلاس‌های درس باید طوری طراحی شوند که بتوان صندلی‌ها را دایره‌وار، جلوی تخته چید تا همه دانش‌آموزان بتوانند با دید مستقیم و بدون چرخاندن گردن، تخته را نگاه کنند.
صندلی‌ها باید 1/5تا سه متر از تخته‌سیاه فاصله داشته باشند. متاسفانه، در بسیاری از مدارس، به دلیل کوچکی کلاس درس و تعداد زیاد دانش‌آموزان، این استاندارد رعایت نمی‌شود و دانش‌آموزان صندلی‌های جلو، بیش از حد، به تخته‌سیاه، نزدیک و دانش‌آموزان صندلی‌های عقب، بیش از حد، از تخته، دور هستند.
میزهای تحریر در مدارس، اغلب فاقد استانداردهای لازم هستند، اما اگر قصد دارید برای منزل‌تان، یک میز تحریر بخرید، بدانید که میز تحریر باید به صورتی باشد که:
توصیه ما این است که:
وقتی دست‌تان را روی آن می‌گذارید، ساعد و بازو، با هم، یک زاویه 90 درجه بسازند.
کف پاها باید روی زیرپایی قرار بگیرند تا زانوها، کمی بالاتر از سطح ران باشند.
پشتی صندلی باید زاویه‌ای بین 100 تا 110 درجه داشته باشد. بنابراین دانش‌آموز نباید بیش از این میزان، به جلو یا عقب، خم شود.
گودی ستون‌فقرات باید با یک بالش کوچک پوشیده شود.
دانش‌آموز نباید برای مدت طولانی، پشت میز بنشیند؛ بلکه باید هر نیم‌ساعت، بلند شده و کششی به ناحیه ستون فقراتش بدهد و دوباره پشت میز بنشیند.
منبع نور نباید از پشت سر تابیده شود. چراغ مطالعه باید در سمت چپ و جلوی دانش‌آموز قرار بگیرد. نور چراغ نباید به اندازه‌ای باشد که چشم‌ها را اذیت کند.
بهتر است گردن، به سمت جلو خم نشود و کودکان، به شکل قوز کرده، پشت میز قرار نگیرند. در حال حاضر، سطوح شیب‌داری مخصوص مطالعه، در بازار وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند آن‌ها را تهیه کرده و کتاب‌شان را روی این سطوح قرار دهند تا در عین حال که گردن و ستون فقراتشان صاف است، کتاب‌شان را هم بخوانند.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *