نقاشیهای زیبای کودکانه

نقاشیهای کودکانمان با ما سخن می گویند

مفهوم خط در نقاشي:
حرکات و خط‌‌هاي وسيع و پر دامنه و خطوط باز و بلند به سمت بالا، نشانه خوشحالي و راحتي است در حالی که فشردگي و کوتاهي خط، قطعه قطعه بودن ، به هم پيچيدن خطوط، نشانه ضعف عصبي است.کودکان با اعتماد به‌نفس، خطوطي با اشکال مختلف و با حفظ تعادل ميان قسمت‌‌هاي مختلف آن رسم می کنند ولی کودکان خجالتي از خطوط کو تاه استفاده مي کنند. همچنين خطوطي که با نيروي زياد و پررنگ شروع شده و به صورت کاملا بي رنگ به پايان مي‌رسند، نشانگر کمبود جوش و خروش وعدم قابليت خالق آن براي به پايان رساندن فعاليت در دست انجام بوده و به طور کلي نشانگر آن نيروي دروني است که نتوانسته محل مناسبي براي اظهاروجود پيدا کند. اگر قسمت‌‌هايي از نقاشي به علت چندين بار خط خوردن مخفي مانده باشد، اين امر بيانگر مشکلات عاطفي و ترس کودک از شي يا شخصي است که با خط خطي کردن آن، سعي در مخفي کردن آن دارد اما اگر با خطوط بي رنگ و سطحي مخفي شده باشد، نشانه امنيت و سازگاري کودک است.خط به تنهایی توانایی آن را دارد که احساسات مختلف مانند غم، شادی و اطمینان را به خود نشان می دهد خطوط می توانند ضخیم ، نازک، خط نقطه، خط پیوسته، عمودی، افقی، زاویه‌دار، مارپیچ، براق یا مات و یا شفاف باشند.عموما کودک عصبی با فشردگی و کوتاهی خطوط وکودک پرخاشگر با قطعه قطعه کردن و به هم پیچیدن خطوط راست و زاویه‌دار خود را معرفی می کند.همچنین کودکان خجالتی خطوط کوتاه مثل چیزی که منع شده باشد ترسیم می کنند.و خطوطی که مقطع و تکه تکه است تمایل به انزوا را در کودک نشان میدهند.
خورشيد و ماه : در اغلب نقاشيهاي كودكان، خورشيد ديده مي شود. خورشيد نشانه امنيت، خوشحالي، گرما، قدرت و به معني پدر است. وقتي رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشيد را در حال درخشيدن مي كشد و وقتي رابطه آن دو مطلوب نيست كودك خورشيد را در پشت كوه ناپديد مي كند. ترس كودك ازپدرمعمولا به رنگ قرمز تند و يا سياه در نقاشي ديده مي شود.
اما ماه در نقاشی کودک نشانه نيستي است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان مي كشند. كودكان در نقاشي خود ماه را با مرگ معني مي بخشند.
آسمان و زمين : آسمان به معني پاكي است. ولي زمين به معني ثبات و امنيت مي باشد. كودكان خيلي كوچك هيچ وقت خطي براي نشان دادن زمين ترسيم نمي كنند، ولي در سن 5 يا 6 سالگي كه آغاز به درك دلايل منطقي مي كنند به كشيدن زمين نيز مي پردازند.
اتومبيل : درجامعه امروزي ماشين نشانه قدرت است، به همين دليل در نقاشيهاي كودكان مخصوصاً پسربچه ها ماشين زياد ديده مي شود. وقتي يكي از اعضاي خانواده كه اغلب پدر و گاهي خود كودك است، رانندگي مي كنند، از ديدگاه برون فكني اهميت پيدا مي كند. بيشتر نوجوانان به بهانه اينكه كشيدن تصوير آدم حوصله شان را سرمي برد يا سخت است، از كشيدن شكل آدم خودداري مي كنند اما به اعتقاد پژوهشگران ترجيح دادن كشيدن ماشين در اين دوره خود به خود نشان دهنده وابسته بودن شخص به دنياي خارج و زندگي ماشيني است. البته اين مسائل بستگي به سن، فرهنگ وعوامل ذهني و… نوجوان دارد.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

2 thoughts on “نقاشیهای زیبای کودکانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *