چه دسته از کودکان نیاز به عمل لوزه دارند

چه دسته از کودکان نیاز به عمل لوزه دارند

خیلی‌ها فکر می‌کنند لوزه، ساده‌ترین و غیرضروری‌ترین عضو بدن است که هیچ کاری ندارد جز چرک کردن، عفونی شدن، زیاد کردن دردسر والدین و آزار دادن بچه‌ها و خب، چه کاری راحت‌تر و بی‌دردسرتر از برداشتن این عضو پیش‌پاافتاده؟! اما آیا قضیه، به همین سادگی‌هاست؟ یعنی بدن کودک، به لوزه‌ها احتیاج ندارد و عمل برداشتن‌شان هم به سادگی آب خوردن است؟

چه کسانی به جراحی لوزه احتیاج دارند؟

هرچند عمل برداشتن لوزه، شایع‌ترین عمل جراحی کودکان است و والدین، معمولا، خیلی راحت‌تر از دیگر جراحی‌ها، با این عمل کنار می‌آیند و حتی گاهی خودشان، پیشنهاد این کار را به پزشک معالج کودک می‌دهند، ولی فقط تعدادی از بچه‌ها هستند که به‌خاطر بروز علایم خاص نظیر عفونت مکرر لوزه‌ها بیش‌تر از پنج یا شش بار در سال، خرخر، تنفس دهانی و بوی بد دهان، افت شنوایی، وزن نگرفتن به مقدار کافی، تغییرات فک و…، به این عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند.

کبریت بی‌خطر!

شاید از عمل لوزه‌ها، فقط درباره بستنی خوردن بعدش می‌دانید و این جراحی را روش درمانی ساده‌ای فرض می‌کنید که ظرف چند دقیقه انجام می‌شود و عارضه‌ای هم برای کودک ایجاد نمی‌کند. بنابراین ممکن است خیلی تعجب کنید اگر بگوییم همین عمل به‌ظاهر ساده برداشتن لوزه‌ها، به شرطی که توسط جراح مجرب و با دقت کافی انجام نشود، باعث آسیب دیدن یکی از عروق گردنی می‌شود که در مجاورت لوزه‌ها قرار گرفته است و نتیجه آسیب به این رگ، بروز خون‌ریزی بعد از عمل خواهد بود.

کنار بیاییم؟

برخی والدین، با تصور این‌که با افزایش سن کودک، شرایطش بهبود پیدا می‌کند، از عمل صرف نظر می‌کنند؛ در حالی که متورم شدن لوزه‌ها، عوارض جدی دارد که بالا رفتن سن کودک، نه‌تنها به رفع تورم لوزه‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه آن را تشدید نیز می‌کند. بنابراین اگر لوزه‌های فرزند شما، آن‌قدر بزرگ شده که او را دچار عوارضی مثل سینوزیت یا کاهش شنوایی کرده، انجام عمل جراحی، ضروری است.

بعد از جراحی لوزه، چه احتیاط‌هایی باید انجام دهیم تا کودک‌مان دچار خون‌ریزی نشود؟

کودک، پس از جراحی لوزه، به مراقبت‌های زودرس و تاخیری نیازمند است که در صورت عدم رعایت هر کدام از این مراحل، عوارض ناخوش‌آیندی پیش خواهد آمد.

مراقبت‌های زودرس که تا 24 ساعت بعد از جراحی ادامه دارد:

عدم تحرک بیش از حد طفل

سرد نگه داشتن ناحیه جراحی شده با استفاده از مایعات سرد و گاهی بستنی

استراحت بیمار در اتاق به‌نسبت خنک

مراقبت‌های تاخیری:

مصرف غذاهای سرد

عدم استفاده از خوراکی‌های ترش و ادویه‌دار

استراحت در هوای معتدل و به‌نسبت مرطوب

اگر کودک قبل از عمل دچار عفونت های مکرر می شده مرحله بعد از عمل برایش سخت تر و دردناک تر خواهد بود. برای فرم گرفتن عضلات چپ بستر لوزه به این کودکان توصیه می شود از تخلیه آب دهانشان خودداری کرده و بلع مکرر انجام دهند. این بچه‌ها نباید غذاهای سخت مثل تخمه یا غذاهای استخوان‌داری مثل ماهی بخورند . در هفته اول رژیم غذاییشان باید شامل سیب زمینی پوره شده، گوشت و سبزیجات نرم باشد.

منبع:bartarinha

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *