چه موقع کودک را از شیر بگیریم

چه موقع کودک را از شیر بگیریم

چه موقع مادر می تواند کودک را از شیر بگیرد

زمانی که شیر خوار قادر باشد ، روزانه حداقل یک وعده و هر بار چند قاشق غذا بخورد ، زمان آن فرا رسیده است که دفعات غذای کمکی را افزایش دهید . برای مثال اگر فقط رمان ناهار به او غذای جامد می دهید ؛ برای افزایش وعده های غذایی ، وعده صبحگاهی را نیز به رژیم غذایی او بیفزایید. با هر وعده غذا و در طول روز به شیر خوار آب جوشیده سرد شده یا نوشیدنی های مناسب دیگر بنوشانید ، با افزایش حجم غذاها و مایعاتی که کودک در طول روز دریافت می کند ، نیاز به استفاده از شیر کاهش یافته و اغلب ، شیر خوردن از سینه مادر یا شیشه شیر به نخستین کار پس از بیدار شدن از خواب شبا نه و آخرین کار پیش از خوابیدن تبدیل می گردد.
برخی کودکان پس از استفاده از غذاهای جامد بتدریج علاقه به شیر مادر یا شیر خشک را از دست داده و به اصطلاح ، خود به خود از شیر گرفته می شوند. در این مواقع اگر کودک شما شیر خشک مصرف می کنداغلب مشکل خاصی پیش نمی آید اما اگر با شیر مادر تغذیه می شود ، سینه هایتان مملو از شیر و در نهایت متورم و دردناک می گردد. در این قبیل موارد نباید سینه ها را بدوشید زیرا سبب تحریک ترشح شیر شده و درد شما نیز افزایش می یابد . برای رفع این مشکل از سینه بند مناسب استفاده کنید تا به طور طبیعی ترشح شیر قطع شده و سینه ها تخلیه گردند زیرا با کاهش میزان مکیدن شیر خوار ، ترشح شیر از سینه نیز کاهش می یابد . در اکثر موارد پس از قطع ترشح شیر ، با تقاضای کودک برای شیر خوردن مواجه خواهید شد اما به یاد داشته باشید او در این گونه موارد نه به شیر بلکه به امنیت و آرامش نیاز مند است .
اگر کودک قادر به خوردن غذاهای جامد می باشد و با فنجان یا شیشه شیر نیز می تواند به اندازه کافی مایعات بنوشد ، زمان آن فرا رسیده است که او را از شیر بگیرید . بنا براین دفعات شیر دهی را به دو بار در روز کاهش داده و زمانی که کودک از خوردن یک وعده غذا خودداری می کند، بجای غذا ، به او شیر ندهید ، شاید این کار برای مادران دشوار باشد اما فراموش نکنید ، فرزندان تان یک مرحله از رشد را با موفقیت پشت سر گذاشته و باید آماده ورود به مرحله بعدی بشود نه اینکه در همان مرحله باقی بماند.

گردآورنده: سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *