کتاب خواندن برای کودکان

کتاب خواندن برای کودکان

کتاب خواندن برای کودکان

چگونه برای کودکان کتاب بخوانیم

شمرده شمرده بخوانید و پاسخگوی پرسش‌ها باشید:آنچه در کتابخوانی اهمیت فراوان دارد این است که به‌گونه‌ای بخوانیم که بچه‌ها درک کنند.در هنگام کتابخوانی، توجه کنید که باید یکایک بچه‌ها مخاطب شما باشند و کلمات می‌بایست شمرده شمرده و آرام خوانده شوند. اگر متن کتاب را با بی‌حوصلگی و شتاب زده بخوانید، توجه بچه‌ها جلب نمی‌شود. در این شیوه نادرست، آنها اغلب کلمات را به خوبی نمی‌شنوند و در نتیجه از متن و ماجراهای کتاب فاصله می‌گیرند. با خواندن صحیح و بی‌شتاب، زمینه برای پیوند و ارتباط شما با یکایک بچه‌ها فراهم می‌شود.کتابخوانی، فضایی برای بچه‌ها فراهم می‌آورد که در آن پرسش‌ها شکل می‌گیرند. در چنین موقعیتی ذهن کنجکاو و سرشار از سؤال کودکان، فعال‌تر می‌شود و آنها دمادم از چیستی این و چگونگی آن می‌پرسند.

کتاب خواندن برای کودکان

هنگام کتابخوانی متوجه می‌شوید که بچه‌ها اشتیاق عجیبی برای طرح سؤالات متنوع دارند و پرسش‌های فراوانی در ذهن کودکان انباشته شده است. خواندن شمرده شمرده مطالب کتاب به بچه‌ها فرصت می‌دهد که با آسودگی، همه پرسش‌های خود را مطرح کنند؛ سؤالاتی درباره تصاویر، ماجراهای قصه یا هر چیزی که ممکن است فکر آنها را به‌خود مشغول کرده باشد.خواندن آرام و باطمأنینه، فرصتی خاص برای مادر، پدر و کسانی است که کار کتابخوانی برای بچه‌ها و طبعا پاسخگویی به پرسش‌های آنان را بر عهده می‌گیرند. ما می‌توانیم و باید که از این موقعیت‌ها و فرصت‌های آزاد و غیررسمی، نهایت استفاده را ببریم زیرا با هر پرسش کودک، مرحله تازه‌ای از آموزش او آغاز می‌شود.

زمان کتاب خواندن: محققین 5 تا 10 دقیقه کتاب خواندن را برای کودکان دو –سه ساله / 10 تا 15 دقیقه را برای کودکان سه تا چهار ساله / 20 دقیقه برای کودکان پیش دبستانی و کلاس اول / 25 دقیقه برای دانش آموز کلاس دوم / 30 دقیقه برای کلاس سوم / 40 دقیقه برای کلاس چهارم ابتدایی حد مناسب تعیین کرده اند .حداقل 20 دقیقه در روز برای فرزندان خود کتاب بخوانیم و بکوشیم که نتایج مثبتی از این کتابخوانی به‌دست‌آید .20 دقیقه، در واقع زمانی معادل خواندن 2 تا 4 قصه کودکانه است. این 20دقیقه می‌تواند یکباره انجام شده یا اینکه به 2بخش تقسیم شود؛ به این ترتیب که 10 دقیقه در یک اتاق و 10 دقیقه در اتاقی دیگر صورت گیرد.در آغاز ممکن است بچه‌ها به‌سختی با کتابخوانی همراهی کنند اما باید بکوشیم که در این زمان 20دقیقه‌ای با شگردهای مختلف، شور و اشتیاق آنها را برانگیزیم.

گرداورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *