کودکان با استعداد

کودکان با استعداد

والدین چگونه کودکان بااستعداد را تشخیص دهند؟

اولین لحظه‌ای که فرزندتان را در آغوش می‌گیرید، برای همیشه در ذهن‌تان حک می‌شود و برای تمام عمر، به یاد آوردن آن لحظه استثنایی، لبخند را به لب‌ها‌یتان می‌آورد و قلبتان را لبریز از شادی می‌کند.  در لحظات اول تولد، پدر و مادر تنها به سالم بودن فرزند خود فکر می‌کنند و در سال‌های بعد از تولد است که افکاری مثل هوش، خلاقیت، استعداد، مسائل دوران بلوغ، انتخاب مدرسه، شغل و… به ذهنشان خطور می‌کند و تمام زندگی پدر و مادر را دربرمی‌گیرد و از همین سال‌هاست که پدر و مادر فراموش می‌کنند که در لحظه اول تولد تنها به سالم بودن فرزندشان فکر می‌کرده‌اند و اکنون همان هدیه خداوند را این چنین تحت فشار قرار می‌دهند و او را به خاطر موضوعات پیش‌پاافتاده و جزئی، عذاب می‌دهند.
بچه‌های با استعداد، خیلی زود استعدادهای خاص خود را نشان می‌دهند. در اکثر خانواده‌ها همین مسئله باعث بروز دردسرهای فراوانی برای بچه‌ها می‌شود و سطح توقع خانواده‌ها از آنها را بالا می‌برد.

بچه‌های با استعداد، معمولا با خصوصیات زیر شناخته می‌شوند:
1- قادرند جملات کاملی را به زبان بیاورند، در حالی که بچه‌های هم سن و سال آنها تنها کلمات محدودی را می‌دانند.
2- سؤالات بچه‌های بااستعداد، معمولا از مشاهدات دقیق و بسیار ریز آنها حکایت دارد که کمتر کسی متوجه اینگونه جزئیات و ظرافت‌ها می‌شود.
3- آنها می‌توانند سخت‌ترین معماها و چیستان‌ها را به‌راحتی حل کنند.
4- آنها در سنین پایین می‌توانند به راحتی اعداد، الفبا، رنگ‌ها و شکل‌های هندسی را یاد بگیرند.

5- برخی از بچه‌های با استعداد در سنین بسیار پایین، استعداد چشمگیری در نواختن آلات موسیقی از خود بروز می‌دهند.
برخی از والدین با خواندن مشخصات بچه‌های با استعداد و باهوش، به سرعت اینگونه مشخصات را با مشخصات فرزندان خود مقایسه می‌کنند و در برخی موارد آنچنان دچار یأس و ناامیدی می‌شوند که در کوتاه‌ترین زمان به پزشک مراجعه می‌کنند و مشکل فرزند خود را با او در میان می‌گذارند! ولی توصیه ما به شما این است که در وجود فرزندتان به جای کاشتن حس مقایسه، عشق و لذت از یادگیری، حس مسئولیت‌پذیری، قدرت تخیل و عطوفت را به‌وجود آورید و مطمئن باشید که در این صورت، فرزند شما هیچ تفاوتی با بچه‌های به ظاهر بااستعداد نخواهد داشت

گرداورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *