کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال

باید با کودکان بیش فعالمان راجع به مشکلش صحبت کنیم

بسیاری از والدین نگران آن هستند که روی فرزندشان برچسب «بیش‌فعال» خورده شود. تعداد دیگری از خانواده‌ها عقیده دارند که باید با فرزندشان راجع به بیش‌فعال بودن صحبت کنند ولی نمی‌دانند چگونه باید باب صحبت را در این باره باز کنند. خانواده‌های کودکان بیش‌فعال، بار روانی و فشار عصبی زیادی را تحمل می‌کنند آنها همواره نگران برداشت افراد اجتماع راجع به فرزندشان هستند لذا بسیاری از متخصصان حوزه روانشناسی معتقدند که کودکان باید درباره «بیش‌فعالی» اطلاعاتی داشته باشند. متخصصان، دلایل زیر را برای دانستن کودکان راجع به بیش‌فعالی خود ضروری می‌دانند.
1- جوامع امروزی پر از برچسب‌های گوناگون است که روی افراد زده می‌شود لذا برچسب بیش‌فعالی نیز می‌تواند یکی از آنها باشد. والدین باید بدانند که حضور کودک در اجتماع، مهد‌کودک، مدرسه و… می‌تواند برچسب‌های دیگری مانند تنبل، چاق، زشت و… را نیز در پی داشته باشد اما آیا واقعا این برچسب‌ها گواه مطلب خاصی نسبت به بیش‌فعالی است؟ شما باید با زبان ساده دنیای پیچیده برچسب‌ها و عناوین را برای فرزندتان توضیح دهید.
2- به کودکتان تفهیم کنید که بیش‌فعال بودن تنها مفاهیم بد را در بر ندارد بلکه آنها از صفاتی مانند پرانرژی‌بودن، خلاقیت و اشتیاق و انگیزه زیاد- توانایی در انجام اموری که احتیاج به انرژی زیاد دارند- برخوردار هستند.
3- اگر فرزندتان راجع به بیش‌فعالی اطلاعات کافی داشته باشد بدون آنکه صورت مسئله را پاک کنید، می‌توانید با راه‌حل‌های منطقی- دور از جنجال- وارد مراحل درمانی توأم با آرامش شوید و فرصت‌های دستیابی به موفقیت را در فرزندتان بدون انکار مسئله‌، فراهم کنید.
4- بیش‌فعالی فرزندتان را بپذیرید و او را در مسیر پر از ناهمواری و سرزنش ناشی از بیش‌فعال بودن تنها نگذارید. در جمع‌های خانوادگی از او حمایت کنید و به آنها تفهیم کنید که امروزه مشخص شده که 40درصد از کودکان بیش‌فعال حداقل یکی از والدین‌شان در دوران کودکی دچار بیش‌فعالی بوده‌اند. شما با حمایت از فرزندتان، او را در دنیای خود تنها رها نمی‌کنید بلکه به او کمک می‌کنید تا بتواند از پس مشکلات بیش‌فعالی، با صبر و آرامش بیشتری بر‌آید.
در دادن اطلاعات به فرزندتان، سن‌و‌سال و میزان درک او را در نظر بگیرید. او را در معرض انبوهی از اطلاعات غیرضروری قرار ندهید و بدانید سیل اطلاعات همیشه به نفع او نیست بلکه ممکن است او را با خود درگیر کند، لذا به او اطلاعاتی در خور توان ادراکی او بدهید.
– به فرزندتان بگویید هر کسی در این دنیا در انجام یک سری کارها موفق است و یک سری کارها را نیز قادر به انجامش نیست. انسان‌های موفق باید نقاط ضعف‌وقوت خود را بشناسند. من وتو هم می‌خواهیم با هم صحبت کنیم تا ببینیم تو در کدام موارد برتر و شاخص و توانمند هستی و نقاط ضعف‌ات نیز کجاست؟
به فرزندتان در کشف استعداد‌ها و نقاط ضعف‌اش کمک کنید و به او این اطمینان را بدهید که باید از نقاط ضعف‌اش نیز آگاه شوید تا بتوانید مشکل را حل کنید. به فرزندتان کمک کنید تا با چالش‌های بیش‌فعالی آشنا شود و با افزایش آگاهی و اطلاعات خود، او را در شناساندن ابعاد مختلف بیش‌فعالی یاری کنید.
– به فرزندتان همواره این اطمینان را بدهید که تنها نیست. اگر والدین خود در کودکی دچار بیش‌فعالی بوده‌اند باید از تجربیات خود صحبت کنند و به او یادآورشوید که الان شما در شرایط یکسان با همسن‌وسالان خود قرار گرفته‌اید لذا به او هم کمک می‌کنید تا مثل هم‌کلاسی‌هایش شود.
– برای فرزندتان مثال‌هایی از انسان‌های موفق بزنید که در دوران کودکی دچار بیش‌فعالی بوده‌اند. امروزه در این باره داستان‌های واقعی زیادی در رابطه با ورزشکاران، سیاستمداران، تاجران، هنرمندان و… موجود است که دچار بیش‌فعالی بوده‌اند. به او یادآور شوید که آنها نقاط ضعف‌وقوت خود را شناخته‌اند و سعی کرده‌اند نقاط ضعف خود را به‌تدریج از بین ببرند.
– به‌نحوی راجع به بیش‌فعالی صحبت کنید که از آن به‌عنوان یک تأسف یا رویداد ناراحت‌کننده و تأسف‌بار یاد نشود بلکه از آن به‌عنوان یک مبارزه یا چالش یاد کنید که همه اعضای خانواده باید با کمک کودک از آن سربالایی گاه ناهموار، با طمأنینه و آرامش بالا روند.
– همواره نقاط قوت و مثبت فرزندتان را به او گوشزد کنید. کودکان بیش‌فعال همواره در خطر کمبود عزت‌نفس قرار دارند زیرا بخش اعظم کودکی‌شان را، انتقاد، آشفتگی، عدم‌رقابت موفق با همسالان خود، درخشان‌نبودن در حوزه اجتماعی مرتبط با کودکان و… تشکیل می‌دهد.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *