آب بازی کودکان

وسایل مورد نیازِ آب بازی
برای آب بازی کودکان وسایل زیر را تهیه کنید:…

 

1- طشت بزرگی پر از آب.
2- انواع بطری های خالی پلاستیکی، مانند بطری شامپو و مایه ظرفشویی، یک عروسک پلاستیکی، یک قوری پلاستیکی و… (وسایلی که وقتی در داخل آب قرار می گیرند، حباب ایجاد می کنند).
3- نی نوشابه خوری، آبپاش، لوله، قیف، آبکش و چند حلقه ی فلزی (وسایلی که آب در آنها نمی ماند).
4- شیلنگ و لوله های پلاستیکی که آب را از منبعی به منبع دیگر منتقل می کنند.
5- اسفنج، دستمال کاغذی ، قرقره، قاشق، ملاقه و انواع اسباب بازی هایی که برخی بر روی آب می مانند و برخی در آب فرو می روند.
6- فنجان ها و لیوان های پلاستیکی در اندازه های مختلف برای پر کردن و ریختن آب، قایق و چوب پنبه برای فرو رفتن و شناور شدن، سیفون برای تخلیه ی آب.
7- عروسک، لباس، پارچه برای شست و شو و چگونگی شستن و نظافت اعضای بدن.
8- همزن های پلاستیکی، سرنگ های پلاستیکی بدون سر سوزن، قطره چکان های اضافی که داروی آن استفاده شده است، رنگ های خوراکی که قابل مخلوط کردن است، به منظور تغییر ظاهر آب.
9- صابون و پودر صابون و یا مایع ظرفشویی برای درست کردن حباب.

مکان آب بازی
آب بازی را می توان در فضای باز و یا داخل اتاق انجام داد. بازی در فضای باز راحت تر است، در غیر این صورت، در فضای بسته باید کفپوش مناسبی مورد استفاده قرار گیرد. موزائیک یا آسفالت و یا کاشی مشبک می تواند مفید باشد.زیرا در صورت خیس شدن می توان به آسانی آن را خشک کرد.
محل بازی با آب باید در جایی انتخاب شود که مقدار آب ریخته شده از ظرف به داخل چاه فاضلاب برود. کف اتاق باید چاه فاضلاب داشته باشد و آب بازی نزدیک یا روی آن انجام گیرد. ظروف مخصوص آب بازی حتی الامکان باید در کنار لوله های آب قرار گیرد تا برداشتن آب آسان تر باشد. اگر آب بازی به صورت شنا یا دست و پا زدن در آب نباشد، پیش بندهای پلاستیکی برای محافظت لباس کودکان بهترین وسیله است. بهتر است پیراهن کودک آستین کوتاه باشد تا کودک راحت تر بتواند بازی کند.

رعایت نکات ایمنی در آب بازی کودکان
* کودکان خردسال ممکن است در آبی به عمق چند انگشت هم غرق شوند؛ به ویژه بچه های خردسال بیشتر در معرض این خطر هستند. نخستین واکنش بچه های کوچک، وقتی متوجه می شوند که در آب گیر افتاده اند و نمی توانند از آن بیرون بیایند، به جای آن که تلاش برای بیرون آمدن از آب و رساندن خود به جایی که هوا موجود است باشد، این است که معمولاً فریاد می زنند و تقاضای کمک می کنند. لحظاتی پرارزش و گاه حتی جان ارزشمند آنان به این ترتیب از دست رفته است. وقتی بچه های کوچک در کنار هر نوع آب، از وان حمام گرفته تا حوض، از جوی آب و کانال ها تا استخر و حتی در کنار آکواریوم هستند، باید دقیقاً زیرنظر باشند.
* وقتی بچه های خردسال آب بازی می کنند، بسیار مراقبشان باشید. در این سن هرگز اجازه ندهید بچه ها به تنهایی آب بازی کنند. بلافاصله پس از آن که بازی بچه ها تمام شد، حوض یا ظروف بزرگ مخصوص را خالی کنید.
* داخل وان حتماً از یک اسباب بازی بادی، مثل تشک های کوچک بادی استفاده کنید، و هرگز نگذارید کودک بدون بغل کردن آن داخل وان برود.
* شنا کردن را، تا آن جا که ممکن است، زودتر به بچه ها بیاموزید؛ ولی به یاد داشته باشید که کمربندهای نجات و حلقه های بادی و این گونه وسایل الزاماً جلوی غرق شدن کودک را نمی گیرند. برای مثال، ممکن است کودک وارونه شود و پاهایش بالای آب و سرش در زیر آب قرار گیرد.
کودک را، حتی برای یک لحظه، داخل وان و یا طشت تنها نگذارید. در واقع، بچه ها را هرگز نباید داخل حمام تنها رها کرد. بچه ها حتی در یک طشت کوچک هم ممکن است دچار خفگی شوند.
* از ظروف نشکن برای آب بازی استفاده کنید، هرگز ظروفی با جنس شیشه، سرامیک، اشیای لعابی، سفال، چینی و سایر مواد شکننده به کار نبردید.
* فهرستی از اشیای مناسب برای آب باز بنویسید و وسایل را پیش از بازی برای کودکان تهیه کنید.
* به یاد داشته باشید که شنا در استخر آب گرم یا شنا در آب سرد نهر یا رودخانه بسیار متفاوت است. اجازه ندهید بچه های کوچک در چنین نقاطی شنا کنند.
* برای نگهداری و مراقبت از بچه های خردسال هرگز به کودکان بزرگ تر اعتماد نکنید.
* هیچ کودک زیر هشت سالی نباید بدون حضور یک بزرگ تر وارد آب شود.
* حتی بهترین شناگران خردسال نیز ممکن است دچار گرفتگی عضلانی شوند، از این رو، نکات احتیاطی را رعایت کنید و مراقبت آنان باشید تا دچار حادثه نشوند.
* آب رودخانه ممکن است خیلی سرد و یا با سرعتی بیش از حد جریان داشته باشد و در بعضی جاها گرداب ایجاد کند که برای کودکان خطرناک است.
* به کودکان هشدار دهید که روی یخی که بر روی بعضی از دریاچه ها و استخرها می بندد بازی نکنند؛ زیرا لایه ی یخ ممکن است بسیار نازک باشد و وزن بچه ها را تحمل نکند.
* در کنار سواحل دریا مراقب بازی کودکان باشید. حتی اگر شناگران ماهری هستند به آنان اجازه ندهید با تشک های بادی از کنار ساحل دور شوند و یا در حال استراحت بسیار دور بروند. از نزدیک مراقب آنان باشید و یا با آنان همراه شوید.
* در تعطیلات شاید وسوسه شوید که بیشتر استراحت کنید و کم تر به اطراف توجه نشان دهید. زمانی که کودک خردسال به همراه دارید، با هشیاری و دقت زیاد مراقب آنان باشید تا، خدای ناخواسته، حادثه ای برایشان رخ ندهد.
– آب را آلوده نکنند و در آن آشغال نریزند.
– در هنگام بازی آب را به سر و صورت و گوش یکدیگر نپاشند.
– اشیای شکننده و نوک تیز را داخل آب نیندازند.
– یکدیگر را در هنگام آب بازی هل ندهند.
– در صورت بروز هر گونه حادثه ای، مربی و پدر و مادر را خبر کنند.
منبع:تبیان
ویرایش و تلخیص:آکاایران

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *