آداب غذا خوردن در کودکان

آداب غذا خوردن در کودکان

آداب غذا خوردن کودکان و قوانین ما با رشد کودک

کودکان تا چهار سالگی نمی توانند با مهارت از قاشق وچنگال استفاده کنند.
بنابراین به همان اندازه ای که از قاشق وچنگال استفاده می کنند با دست نیز غذا می خورند اما این موضوع اهمیت خاصی ندارد ، مهم این است ؛ قواعد مشخصی که در این مورد تعیین کرده اید ، رعایت شوند ؛ برای مثال فرزند شما اجازه نداشته باشد ، با دهان پر از سر سفره یا میز غذا برخیزد. کودک بعد از پنج سالگی باید آداب غذا خوردن را به خوبی رعایت کند. از ابتدا کودکان را به استفاده از کلماتی نظیر لطفأ یا متشکرم ، تشویق و ترغیب نماید. علاوه بر این باید برای فرزندتان کاملأ مشخص کنید که نباید رفتارهای ناشایستی را مانند پرت کردن اشیا هنگام غذا خوردن ، انجام دهد. اگر کودک شما ظرف سس را پرت کرد ، هیچ علاقه و توجهی به موضوع – حتی اگر به نظر شما این کار بامزه باشد – نشان ندهید. وقتی به رفتار ناشایست بچه می خندید ، او خنده ی شما را نشانه ی تأیید و رفتار مناسب خود می داند و آن را تکرار خواهد کرد.
برای فرزندتان روشن کنید که سر سفره یا میز غذا باید چه رفتاری داشته باشد. پرتاب اشیا یا مواد غذایی ، جر و بحث ، داد و فریاد و رفتارهایی از این قبیل در تمام سنین غیر قابل قبول وممنوع هستند. اگر کودک رفتارهای ناشایست خود را با شدت بیش تری انجام داده وبارها آن را تکرار میکند ، از روش ((اگه یک دفعه دیگه این کارو بکنی ، تنبیه می شی !)) استفاده کنید.
به کودکان بیاموزید از کلماتی مانند خواهش می کنم ، لطفأ و ممنونم استفاده نمایند. البته اگر خودتان این کلمات را تاکنون به کار نبرده اید ، عادلانه نیست از بچه این توقع را داشته باشید.
از کودکان اتظار بیش از حد نداشته باشید. با وجودی که آن ها تا پنج سالگی نمی توانند با مهارت از قاشق وچنگال استفاده کنند در عین حال باید رفتار مناسب سر سفره یا میز غذا را فرا بگیرند.

گردآورنده:سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *