آرام آرام ، زندگی بدون خجالت

آرام آرام ، زندگی بدون خجالت

تا فرزندتان را با فرد جدیدی آشنا می‌کنید، او پشت شما مخفی می‌شود؟ تا سوالی از او می‌پرسند، سرخ می‌شود؟ از جواب دادن طفره می‌رود؟ خجالت کشیدن در کودکان معمولا در سن 5 تا 7 سالگی به اوج می‌رسد و اگر درمان نشود، در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای کودک به وجود بیاورد. خوشبختانه هیچ‌گاه برای درمان خجالت دیر نیست. 10 راهکار زیر در برطرف کردن خجالت کودکتان به شما کمک می‌کند…کمکش کنید احساساتش را بیان کند:

کودکان خجالتی از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند، ترسان‌اند. اضطراب ناشی از این موضوع سبب بروز حس حقارت در آنها می‌شود. لازم است به طور مرتب به حرف‌های کودک و چیزهایی که از اطرافیان شنیده گوش کنید. به او اعتماد به نفس بدهید. هر چه شما بیشتر با او صحبت کنید، برقراری ارتباط با دیگران نیز برای او راحت‌تر خواهد شد. در جمع های خانوادگی او را شرکت دهید و با او مشورت کنید . از تحمیل کردن نظرات به او بپرهیزید و اجازه فکر کردن و تصمیم گیری به او بدهید.

به او بفهمانید که خجالت خیلی هم بد نیست!

خجالت کشیدن به عنوان یک مکانیسم دفاعی خیلی هم بد نیست. یک ویژگی انسانی است که معمولا با خصوصیات دیگری نظیر احساساتی بودن همراه است. بدون آنکه این موضوع را در نظر کودکان خیلی خوب جلوه دهید، سعی کنید آن را از شکل یک نقص، عیب و گناه نابخشودنی درآورید و به کودک بفهمانید که باید به آنچه هست احترام بگذارد. از تجربیات خود برای او بگویید و اجازه بدهید او کم‌کم از این حالت روحی فاصله بگیرد.
اگر هر تغییر کوچک در رفتار کودک را در جهت ورود به گروه مورد تشویق قرار دهید باعث می شد و که این تغییرات گسترده تر شود.

از برچسب  زدن به کودک پرهیز کنید

از گفتن جملاتی نظیر «او را ببخشید، کمی خجالتی است!» خودداری کنید. بیان چنین جملاتی سبب می‌شود کودک شما گمان کند دچار مرضی درمان‌ناپذیر است و خجالتی بودن جزو ذات اوست. بیان این جملات حتی توجیهی برای او می‌شود تا نخواهد تغییر کند و از هر موقعیت اجتماعی که برایش سخت است، بگریزد.

از خجالتی بودن او در جمع حرفی به میان نیاورید

کودکان خجالتی در برابر حرف‌های اطرافیان بسیار حساس‌اند. حرف زدن در مقابل او با مادر دوستش تنها وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد. کودکان خجالتی بیش از قضاوت‌های منفی به قضاوت‌های مثبت محتاج‌اند.
کمرویی

او را مجبور به برقراری ارتباط نکنید

تشویق کردن کودکان خجالتی برای پیوستن به دیگران تنها وضعیت را بدتر می‌کند. باعث می‌شود این حس به کودک منتقل شود که والدین او را نمی‌فهمند و او بیشتر در خود فرو می‌رود و منزوی می‌شود. کنار آمدن با خجالت باید به تدریج و به آرامی صورت پذیرد.

حامی خجالت او نباشید

ثبت‌نام نکردن کودک در کلاس ورزش به این بهانه که او خجالتی است، موضوع را اسفناک‌تر از آن چیزی می‌کند که هست. ترس والدین به کودک القا می‌شود و همین امر سبب ترس او و خجالتی‌تر شدنش می‌شود. باید اجازه داد کودک با مشکلاتش کنار بیاید و جایگاهی در میان دیگران برای خود باز کند. مراقب نکته‌ای دیگر نیز باشید. خجالتی بودن نباید ادب را از کودک بگیرد. وقتی جایی می‌روید یا با کسی روبه‌رو می‌شوید، از او بخواهید سلام کند یا بابت کادویی که دریافت کرده تشکر کند.

از او بخواهید برایتان شعر بخواند یا تئاتر بازی کند

در خانه، خاله‌بازی کنید. اجازه بدهید در قالب یک بازی صحنه‌های زندگی واقعی تکرار شود. این نوع بازی‌ها اضطراب او را کم کرده و سبب صمیمی شدن او می‌شود. خواندن شعر یا تئاتر بازی کردن سبب می‌شود به مرور اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

برای او ارزش قایل شوید

در پی هر پیشرفت کوچکی او را تحسین کنید. کودکان خجالتی همیشه فکر می‌کنند دیگران در مورد آنها بد قضاوت می‌کنند. پس هر بار کار درستی انجام می‌دهد، او را تشویق کنید. مثلا بگویید «من به تو افتخار می‌کنم. تو توانستی از ترست فاصله بگیری.»، «چه‌قدر شجاعی!» و … این امر سبب می‌شود حس عشق در او جان بگیرد واعتماد به نفسش افزایش یابد.
از گفتن جملاتی نظیر «او را ببخشید، کمی خجالتی است!» خودداری کنید. بیان چنین جملاتی سبب می‌شود کودک شما گمان کند دچار مرضی درمان‌ناپذیر است و خجالتی بودن جزو ذات اوست

او را در کلاس‌های متفرقه ثبت‌نام کنید

ورزش می‌تواند به کودکان خجالتی کمکی کند با احساس حقارت مبارزه کنند. کلاس‌های هنری نیز باعث می‌شود احساسات خود را نشان داده و رنج‌هایشان را بیرون بریزند. نکته مهم این است که اگر خود کودکتان علاقه نشان می‌دهد نامش را در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنید، در غیر این صورت احتمال دارد کودکتان منزوی‌تر از قبل شود.

نگذارید منزوی شود

لازم نیست برایش تولد بگیرید و تمامی دوستان را دعوت کنید. او را مجبور نکنید به تولد دوستانش برود و در جمعی از بچه‌ها حاضر شود. معمولا کودکان خجالتی ترجیح می‌دهند فقط با یک نفر بازی کنند. سعی کنید کودکی که به عنوان هم‌بازی برای او انتخاب می‌کنید کوچک‌تر از او باشد تا بتواند بر وی تسلط یابد و اعتماد به نفس پیدا کند. در صورتی که بیش از حد خجالتی شده او را پیش یک روان‌شناس ببرید و مشورت کنید.منبع:تبیان

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *