آزمون خانواده در فصل امتحان بچه ها

آزمون خانواده در فصل امتحان بچه ها
آزمون خانواده در فصل امتحان بچه ها
تا اسم امتحان آن هم از نوع نوبت اول به گوش مى رسد همه اعضاى خانواده از بزرگ و كوچك براى فراهم كردن محيطى امن و آرام بسيج مى شوند. در اين ميان مادرها با انواع و اقسام آبميوه و شير و خوراكى سعى مى كنند تا حد ممكن براى بچه مدرسه اى شان انرژى و كالرى بسازند . البته ناگفته نماند پدر هم با لغو بسيارى از برنامه هاى جانبى خانواده مثل مهمانى ها و ديد و بازديدها وخواهر و برادر كوچكتر هم با بى سر و صدا بازى كردن نقش خود را در بهتر برگزار شدن امتحان دانش آموزان ايفا مى كنند. هر چند فراهم شدن محيطى امن در خانه براى فرزندان و دانش آموزان در هر زمان و در هر شرايطى ضرورى است اما به هر حال محيط آرام و تغذيه مفيد به عنوان دو مؤلفه مهم و اساسى در زمان امتحانات اهميت بيشترى مى يابند كه از سوى والدين بايد مورد توجه قرار گيرد.
* والدين اضطراب خود را مهار كنند
«سعيده هادى» كارشناس ارشد روان شناسى در اين باره معتقد است: «توجه به مقوله آموزش بچه ها فقط محدود به زمان امتحانات نيست. والدين بايد متوجه باشند كه محيط خانه و شرايط موجود در آن از نظر روانى ، بر يادگيرى پنهان و آشكار بچه ها تأثير بسزايى دارد. بنابراين همواره بايد محيط خانه در شرايط نرمالى قرار گيرد. البته خود والدين هم در زمان امتحانات از نظر روانى آسيب پذير تر مى شوند كه بايد خود را در مواقع بروز تنش كنترل كنند. البته اين به معنى آن نيست كه هميشه بچه ها محور خانه باشند، به هر حال بچه ها بايد تنش، در گيرى و بحث و جد ل هاى (نه در حد بحران ) درون خانواده را نيز ببينند. در كنار آن بايد آرامش و شادى را هم ببينند. بنابراين فراهم كردن اين شرايط همواره چه در زمان امتحان و چه در زمان غير امتحان ضرورت دارد. اختصاص دادن بخشى از خانه به بچه ها براى انجام تكاليف و خواندن درس براى امتحان لازم است. البته منظور از اختصاص فضاى ويژه ، صرفاً اتاق مخصوص بچه ها نيست چرا كه در همه خانواده ها اين فضا در دسترس نيست. بايد توجه داشت كو چكتر ها به علت قادر نبودن به تجزيه و تحليل شرايط خانه در مواقع تنش بين والدين از آسيب پذيرى به دور نيستند. به هر حال فراهم كردن محيط امن و آرام براى بچه ها در هر زمان لازم است اما در مواقع امتحان بچه ها والدين هم به واسطه امتحان آنها دچار استرس و اضطراب مى شوند كه بايد سعى كنند خود را كنترل كنند.»
آزمون خانواده در فصل امتحان بچه ها

* تغذيه دانش آموزان در موقع امتحان
دكتر «ناصر كلانترى» متخصص كودكان و تغذيه هم در باره تغذيه دانش آموزان در موقع امتحانات مى گويد : «والدين و كسانى كه با دانش آموزان سرو كار دارند بايد از آنها در محدوده توانايى هايشان انتظار داشته باشند در غير اين صورت با ايجاد اضطراب و استرس عامل مخربى براى هر نوع پيشرفت آنها مى شوند. والدين بايد در تمام ايام سال تحصيلى محيطى مشوق براى تحصيل بچه ها فراهم كنند. محيط مشوق كاملاً صلح آميز و توأم با عشق و محبت است. حتى المقدور درگيرى هاى والدين در حضور بچه ها نباشد، چرا كه بچه ها درباره درگيرى والدين بينش محدودى دارند و هر بحث ساده اى را به منزله واقعه اى ناخوشايند تفسير مى كنند. چالش هاى خانواده حتى روى تغذيه بچه ها هم تأثير منفى مى گذارد و آن ها را دچار بى اشتهايى با منشأ روانى مى كند و باعث مى شود مواد مغذى مورد نياز به بچه ها نرسد. به هر حال محيط نا امن، امنيت فكرى كودك را به مخاطره مى اندازد، ضمن آن كه امكان جبران امنيت فكرى از دست رفته بسيار كمتر است. در بحث تغذيه بچه ها بايد به سه قانون تنوع غذايى، كافى بودن و تعادل داشتن غذا هاى مصرفى توجه كرد. بايد بچه ها از همه گروه هاى غذايى يعنى غلات و نان، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات و ميوه و سبزيجات به مقدار كافى استفاده كنند. ضمن آن كه ميزان غذايى كه بچه ها مى خورند بايد نياز ۲۴ ساعته بدن آنها را تأمين كند. براى متعادل بودن آنچه مى خورند بايد از همه گروه هاى غذايى بهره بگيرند.
بچه هاى دبستانى روزانه بايد پنج، شش سهم از نان و غلات، دو، سه سهم از گوشت و حبوبات ، چهار، پنج سهم از شير و لبنيات و سه تا پنج سهم از ميوه و سبزيجات استفاده كنند. به اين ميزان ها براى بچه هاى مقطع راهنمايى مقدار كمى اضافه مى شود. ضمن آن كه اين ميزان ها براى دانش آموزان دبيرستانى تفاوت چندانى نمى كند. اما چون آنها از سرعت رشد بالايى از نظر جسمى برخوردارند نيازمند آهن بيشترى هستند كه بايد مورد توجه قرارگيرد. بچه هاى دبستانى بايد حد اكثر ۹ شب بخوابند تا صبح يك و نيم ساعت قبل از رفتن به مدرسه بيدار شوند تا اشتها براى خوردن صبحانه داشته باشند. نخوردن صبحانه باعث مى شود بچه ها نتوانند تمركز لازم براى فراگيرى درس پيدا كنند. در موقع امتحانات بچه ها حتماً بايد زود تر بخوابند، صبحانه داراى شير، عسل و مربا (مواد انرژى زا) بخورند. شب، هنگام خواب نيز خوردن يك ليوان شير ولرم براى بهبود خواب و كاهش استرس مفيد است. از خوردن غذاهاى چرب در شام هم پرهيز كنند. خوردن دو، سه ليوان آبميوه تازه و طبيعى در طول روز هم به عملكرد و وضعيت فراگيرى دانش آموزان كمك مى كند.»
منبع: روزنامه ایران
دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *