آماده سازی فرزند اول برای ورود فرزند دوم

آماده سازی فرزند اول برای ورود فرزند دوم

برای اماده ساختن فرزند اول هنگام تولد دومین فرزند چه باید کرد؟

در هنگام ورود نوزاد و فرزند دوم، مشکلاتي براي فرزند اول به وجود خواهد آمد که از دست والدين خارج است اما با دانستن و آگاهي نسبت به اين واکنش‌ها مي‌توان آنها را به موقع شناخت و برخورد مناسب را جهت کاهش واکنش‌هاي کودک اول خانواده به کار برد…
کودکان در مقابل ورود نوزاد جديد واکنش‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهند. مشکلات شايع کودکان عبارت‌اند از:
لجبازي
قشقرق به پا کردن
تحريک‌پذيري
رفتار خشن با شيرخوار مانند محکم بغل‌کردن، ضربه‌زدن، نيشگون گرفتن، گازگرفتن و…
چسبندگي به مادر و اضطراب جدايي
مشکلات مربوط به توالت رفتن (خيس‌کردن شبانه يا روزانه، کنترل نکردن مدفوع)
مشکلات خواب
مشکلات مربوط به غذاخوردن
رفتارهاي بچه‌گانه مانند درخواست پستانک و شيشه شير و يا کودکانه صحبت‌کردن

آماده باشيد : خودتان را براي واکنش‌هاي کودک آماده کنيد. اگر کودک با مشکلات توالت رفتن مواجه شده و يا… او را سرزنش و يا تنبيه نکنيد. به جاي آن هنگام انجام رفتار مناسب او را تشويق کنيد و مدت زمان بيشتري را با او بگذرانيد.
اگر او مي‌گويد «نوزاد جديد را دوست ندارم» به او نگوييد اين احساس بد است بلکه به او اجازه ابراز احساس خود را حتي منفي بدهيد. با او مجادله نکنيد و با نامطلوب بودن حضور يک نوزاد جديد در جمع خانوادگي در بعضي مواقع موافقت کنيد و مواظب باشيد به کودک احساس گناه و يا تقصير از احساسات منفي‌اش را القا نکنيد.
اگر کودک بيشتر از 30 دقيقه آرام مانده است کنار او برويد. اگر دراز کشيده و زمان خوابيدن نيست او را تنها نگذاشته و با او باشيد و براي تشويق کردن او از قبل برنامه‌ريزي کنيد.

نظم و انضباط را برقرار کنيد: عقيده خود را نسبت به داشتن انضباط در کودک مشخص کنيد و پيش از آنکه نوزاد جديد به دنيا آيد اجراي قوانين و مقررات را در خانه شروع کنيد. هنگام مشاهده رفتار نامناسب سريع عکس‌العمل نشان دهيد. با کودک خود بحث نکنيد و غر نزنيد بلکه عمل کنيد. کودک شما بايد بداند که چه رفتاري از نظر والدينش مطلوب و مورد انتظار است. پدر و مادر بايد در تربيت کودک با يکديگر هماهنگ باشند.
بدرفتاري‌هاي جدي مانند صدمه‌زدن به نوزاد بايد سريع پاسخ داده شود. کودک بايد بفهمد که صدمه‌زدن به نوزاد قابل قبول نيست و با انضباط خاصي با او برخورد مي‌شود.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *