آمادگي هاي لازم براي شرايط اورژانسي

آمادگي هاي لازم براي شرايط اورژانسي

آمادگي هاي لازم براي شرايط اورژانسي

شرايط اضطراري هميشه ممكن است پيش بيايد. يك سقوط از دوچرخه  يا يك تب بالاي ناگهاني يا تشنج و ياسقوط كتري بر روي كودك ،همگي شرايط اورژانس هستند و همه ما براي روياروئي با آنها بايد آمادگي داشته باشيم.
اگر موقع غذا خوردن غذا ناگهان در گلوي كودكان گير كند مي دانيد بايد چه كنيد؟ اگر بعد از گزيده شدن با نيش زنبور ناگهان تنفسش قطع شد چه مي كنيد؟ مهم نيست كه شما چقدر مراقب كودكتان هستيد اتفاق هميشه رخ مي دهد.
از نظر علمي از هنگام آغاز مشكل تا زماني كه احتمال مرگ كودك وجود داشته باشد ،زمان اورژانس محسوب مي شود.
خيلي از والدين گمان ميكنند همينقدر كه شماره تماس اورژانس را مي دانند كافي است تا جان فرزندشان را هنگام خطر نجات دهند اما واقعيت اين است كه اين لازم است اما اصلا كافي نيست بنابراين بهتر است با انجام اقداماتي خود را  آماده كنيم تا بتوانيم در اين شرايط پيش از رسيدن پرسنل پزشكي ،كمي اوضاع را بهتر كنيم.
در اينجا چند نكته آورده شده است كه رعايت آنها به تمامي والديني كه كودك خردسال در منزل دارند توصيه ميشود:

آمادگي هاي لازم براي شرايط اورژانسي

1-هر چند وقت يكبار شماره هاي تماسي كه براي دسترسي به اورژانس ،بيمارستان ها يا مراكز درماني داريد چك كنيد تا مطمئن شويد شماره هاي صحيح را در دسترس گذاشته ايد.

2- يك جعبه كمك ها ي اوليه در منزل داشته باشيد.مي توانيد آن را به ديوار نصب كنيد تا در دسترس باشد يا محل خاصي را براي آن مشخص كنيد تا در صورت نياز دقيقا بدانيد كجا قرار دارد.جعبه كمك هاي اوليه در يك سوختگي ساده يا بريدگي سطحي بدن هم به دردتان مي خورد.

3- تمام شماره هاي اورژانس را در دسترس همه بگذاريد تا كسي مجبور نباشد به دنبال آن بگردد.

4-به كودك ياد بدهيد در مواقع اورژانس با چه شماره اي تماس بگيرد و چگونه صحبت كند.به او بگوئيد چنانچه سريعا وصل نشد يا پشت خط ماند صبر كند و گوشي را قطع  نكند.اپراتور از او نام ،فاميلي،آدرس منزل و جزئيات حادثه را خواهد پرسيد.او مي خواهد بداند چه اتفاقي افتاده، كي رخ داده، چگونه رخ داده و چه كسي صدمه ديده است.به كودكتان آموزش بدهيد تا زماني كه به نگفته اند ميتواني قطع كني ،گوشي را قطع نكند.ضمنا گاهي پشت تلفن هم مي توانند كودك را تا حدودي راهنمائي كنند تا زمان رسيدن اورژانس چه كند.

5- اطمينان پيدا كنيد پلاك منزل از خيابان،از هر طرف، قابل رويت است و پيدا كردن آن براي مامورين اورژانس سخت نيست.آن را محكم به ديوار بچسبانيد و طوري نصب كنيد كه در شب هم به راحتي ديده شود.

آمادگي هاي لازم براي شرايط اورژانسي

6-واكسيناسيون هاي كودك را به موقع انجام دهيد و يادداشتي از تاريخ انجام آن با توضيحات مربوطه در خانه نگهداري كنيد.اين كار باعث صرفه جوئي در وقت ميشود.به عنوان مثال اگر كودكتان علائم يك عفونت خطرناك را داشته باشد،چنانچه پزشك بداند واكسيناسيون هپاتيت برايش به موقع انجام شده، سراغ تشخيص هاي بعدي ميرود.

7-سعي كنيد تا جائي كه ميتوانيد اطلاعات خود را در مورد داروهاي مختلف،دوز آنها و ساير موارد مربوطه كامل كنيد.
ضمنا اگر فرزندتان مبتلا به بيماري است بسيار خوب است كه اطلاعات كاملي در مورد داروهائي كه به او مي دهيد و عوارض جانبي آنها داشته باشيد.پرسنل اورژانس هم بايد در جريان بيماريهاي كودك و داروهاي مصرفي و دوز آنها قرار گيرند.

8-به پرسنل اورژانس بگوئيد فرزندتان چه آلرژي هائي دارد يا به كدام داروها حساس است .اين مطلب بسيار مهم است.پيش از آنكه آنها در اين مورد سوال كنند، شما بايد آنها را مطلع كنيد.در اين صورت داروهائي به كودك داده نمي شود كه حال او را بد تر كنند.

9- نكته آخر اينكه،حتما به كلاس كمك هاي اوليه برويد و مطالب آموزشي در مورد روشهاي احيا در كودكان را بخوانيد و ببينيد.مانور هايمليخ ، روش بستن گردنبند طبي، درمان اوليه سوختگي و ساير اقدامات اوليه كمكي را ياد بگيريد.به خاطر داشته باشيد هر چقدر كه حالا وقت صرف آموزش كنيد، در شرايط بحراني وقتتان صرفه جوئي خواهد شد.خيلي خيلي بهتر است كه پرستار فرزندتان يا افراد خانواده تان كه از كودك مراقبت مي كنند نيز در اين كلاس ها شركت كنند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *