آیا باید نگران خشونت در مدرسه باشید؟

آیا باید نگران خشونت در مدرسه باشید؟

آیا باید نگران خشونت در مدرسه باشید؟

وقتی از دوستان یا والدینتان درمورد خشونت‌هایی که در مدرسه‌های مختلف اتفاق افتاده است می‌شنوید، طبیعی است که نگران شوید که مبادا یک روز این نوع اتفاقات برای شما بیفتد.

خشونت‌های جدی مثل زدوخورد با سلاح‌های سرد معمولاً به‌ندرت اتفاق می‌افتد اما وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، کاملاً طبیعی است که احساس ناراحتی و اضطراب کنید و بخواهید بفهمید که موضوع از چه قرار بوده است.

مدارس تا چه اندازه امنیت دارند؟

مطمئناً در مدرسه بودن بسیار ایمن‌تر از بودن در ماشین است. تعداد زیادی از نوجوانان 15 تا 19 ساله ما در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند اما تعداد بسیار کمی از آنها هرساله در زدوخوردها و اتفاقات مدرسه یا در راه برگشت از مدرسه مجروح شده یا جانشان به خطر می‌افتد. بنابراین می توان به جرات گفت که اکثریت قریب به اتفاق نوجوانان ما با خشونت جدی در مدرسه برخورد نمی‌کنند.

آیا باید نگران خشونت در مدرسه باشید؟

اما بااینحال برخی از مدارس باید به دلیل نگرانی‌های خانواده‌ها و جامعه وضعیت ایمنی و امنیت خود را مورد بازنگری قرار دهند. یکی از مهمترین اقداماتی که مدارس باید انجام دهند داشتن دربان خوب و مجرب است که ورود افراد ناشناس را ارزیابی کند.

یکی دیگر از راهکارهای امن‌تر نگه داشن مدارس، بالا بردن آگاهی افراد از مشکلاتی مثل قلدری کردن‌ها و تبعیضات است. بسیاری از مدارس برنامه‌های اجرایی مختلفی برای مقابله با این نوع مشکلات و کمک به بالا بردن دانش معلمین و مدیران مدرسه برای مراقبت از دانش‌آموزان دربرابر این نوع خشونت‌ها دارند.

چرا خشونت اتفاق می‌افتد؟

درک خشونت مدرسه چندان ساده نیست. یک دلیل خاص نیست که مشخص کند چرا دانش‌آموزان دست به خشونت می‌زنند. بعضی از آنها رفتارهایی که درخانه، خیابان، بازی‌های کامپیوتری، فیلم و تلویزیون می‌بینند را تقلید می‌کنند. این افراد احساس انزوا کرده و همسالانشان آنها را طرد می‌کنند. اینها فقط چند دلیل از خشن شدن دانش‌آموزان است.

آیا باید نگران خشونت در مدرسه باشید؟

یک مسئله که تقریباً همه متخصصین در آن اتفاق‌نظر دارند این است که دسترسی داشتن به انواع سلاح‌ها، دست زدن به خشونت‌ را برای برخی افراد ساده‌تر می‌کند.

چه می‌توانید بکنید؟

کسانی که ممکن است دست به خشونت بزنند علائم هشداردهنده‌ای از خود نشان می‌دهند. این علائم عبارتند از:

  بازی کردن با هر نوع سلاح

–  لاف زدن درمورد رفتارها و اعمال خشونت‌آمیزی که ممکن است انجام دهد

  نشان دادن میل و رغبت زیاد به فیلم‌های خشونت‌آمیز و بازی کردن بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری با این مضامین

–  قلدری کردن در مدرسه و ترساندن بقیه

–  خشونت دربرابر حیوانات

آیا باید نگران خشونت در مدرسه باشید؟

اگر احساس کردید در مدرسه امنیتتان در خطر است، حتماً با یک بزرگسال قابل‌اعتماد مسئله را درمیان بگذارید. آن فرد می‌تواند معلم، والدین، مشاور یا مدیر یا ناظم مدرسه باشد. گزارش دادن خشونت در مدرسه بخاطر تهدیدهای فرد خاطی کار سختی است اما بسیاری از مدارس راه‌هایی را برای گزارش دادن قلدری‌ها و خشونت‌های احتمالی ایجاد کرده‌اند.

اگر شما هم شاهد خشونتی به هر شکل بوده‌اید، حرف نزدن درمورد آن ممکن است موجب بروز مشکلاتی جدی شود. حتی ممکن است خودتان در آیند دچار اختلا استرس پس از ترس شوید که در افرادی ایجاد می‌شود که یک اتفاق ترسناک جدی مثل یک تصادف خیلی خطرناک یا آزار جسمی یا جنسی را شاهد بوده‌اند.

البته لازم نیست که حتماً به خودتان آسیبی رسیده باشد که به این اختلال مبتلا شوید. حتی اگر شاهد چنین ماجرایی بوده باشید هم می‌توانید بروز این اختلال را در شما تحریک کند. به همین دلیل است که باید حتماً کمک بگیرید. مشاورین مدرسه افراد قابل‌اعتمادی هستند که برای برخورد با اینگونه مسائل و مشکلات نیز آشنایی کامل دارند.

منبع: kidspersia.com

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *