آیا فرزندان شما غذاهای سالم مصرف می‌کنند؟

آیا فرزندان شما غذاهای سالم مصرف می‌کنند؟

آیا فرزندان شما غذاهای سالم مصرف می‌کنند؟ پخت غذای خانگی یکی از مهم‌ترین قدم‌هائی است که شما می‌توانید در راه سلامت فرزندتان بردارید.

 

● ۱۰ راه برای مصرف غذای سالم توسط کودکان
۱) تغذیه را محدود نکنید. رژیم غذائی باعث افزایش ریسک بیماری‌هائی نظیر بی‌اشتهائی و یا حتی پرخوری عصبی در بچگی و بزرگسالی می‌شود. این مسئله ممکن است باعث اثرات سوء بر روی رشد و تکامل بچه‌ها شود.
۲) غذاهای سالم در دسترس باشند. کودکان آن‌چه به‌راحتی در دسترس باشد را مصرف می‌کنند. میوه را در داخل کاسه بر روی میز قرار دهید داخل کشوهای یخچال پنهان نکنید. برای عصرانه سیب بیاورید.
۳) بر روی غذاها نام ”بد“ یا ”خوب“ نگذارید. غذا را با چیزهائی که بچه به آن دلبستگی دارد مثل ورزش و ظاهر مناسب برابر کنید. اجازه دهید بچه شما درباره پروتئین و چربی کم در غذائی مثل بوقلمون و کلسیم در محصولات لبنیات که قدرت را در تمرینات ورزش ایجاد می‌کند بداند و اینکه آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها و سبزیجات شفافیت به پوست و مو می‌دهد.
۴) چیزهای سالم را تشویق کنید. لبخند مفتخرانه بر روی بچه‌ها بزنید و به آن‌ها بگوئید که چقدر باهوشند وقتی‌که غذاهای سالم انتخاب می‌کنند.
۵) در مورد انتخاب غذاهای غیرسالم اعتراض کنید. وقتی بچه‌ها غذاهای غیرسالم انتخاب می‌کنند، آن را در نظر نگیرید یا اگر بچه شما همیشه چیزهای چرب و غذاهای سرخ شده می‌شده انتخاب او را تصحیح کنید. شما باید سیب‌زمینی تست شده با میزان کم روغن در فر به‌جای خرید سیب‌زمینی سرخ کرده آماده کنید میوه خشک شیرین نیز می‌توان در منزل به‌عنوان وعده بین غذا خورده شود.
۶) هرگز از غذا به‌عنوان جایزه استفاده نکنید. این می‌تواند باعث مشکل وزن در بزرگسالی شود. به‌جای آن برای بچه‌هایتان فعالیت فیزیکی و گردش مثل پارک رفتن و بازی را به‌عنوان جایزه قرار دهید.
۷) شام را با خانواده بخورید. اگر این جزء عادات در منزل شما نمی‌باشد باید این عادت را تغییر دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌هائی که شام را در کنار خانواده مصرف می‌کنند دارای بهترین تغذیه می‌باشند. با یک شب در هفته شروع کنید سپس به ۳ یا ۴ بار برسانید و کم‌کم جزء عادت همیشگی قرار دهید.
۸) بشقاب غذایش را در آشپزخانه آماده کنید. شما می‌توانید در بشقاب غذای هر فرد میزان مناسبی از غذا قرار دهید بدین ترتیب کودک شما میزان مناسب غذائی را یاد می‌گیرد.
۹) بعضی کنترل‌ها روی کودکان قائل شوید به غذاها نمره بدهید. اگر کودک شما غذای سالم را مثل سبزیجات ترجیح داد نمره بیشتری دهید و از آن بیشتر در اختیارش بگذارید. مواردی که کودکان دوست ندارند کمتر نمره دهید. این به کودکان اجازه می‌دهد که در تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند.
۱۰) با متخصص کودکان مشورت کنید. همیشه با دکتر کودکتان قبل از این‌که برای کودکتان رژیمی جهت افزایش وزن یا تغییر مشخصی در نوع غذا قرار دهید، مشورت کنید. هرگز عنوان خیلی چاق یا خیلی لاغر بر روی کودکانتان نگذارید.

ماهنامه کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *