آیا کودکم چاق است؟

آیا کودکم چاق است؟

آیا کودکم چاق است؟

آیا کودکم چاق است؟● چگونه بدانیم که کودک اضافه وزن دارد؟
بهترین کسی که می تواند پاسخ بدهد، پزشک کودک است. به طور عمومی اگر فرزندتان از ۸۵ درصد کودکان هم سن و سال و هم قد خود فربه تر باشد، آن وقت به یقین می توان اذعان داشت که کودک شما اضافه وزن دارد.

● چگونه از چاقی بچه ها پیشگیری کنیم؟
بیش از ۲۰ درصد کودکان تهران، اضافه وزن دارند که خود مساله بسیار مهمی است. بیشتر والدین به ویژه مادران خیلی زود متوجه تغییرات در کودک می شوند و راهکارهای زیر بیشتر جنبه یادآوری توصیه های پیشگیرانه است.
▪ کودک گرسنه را هیچ گاه وادار به خوردن نکنید به خاطر داشته باشید چنان چه کودک بشقاب خوراکش را تمام نخورد و یا نوشابه را تا آخر ننوشد، مهم نیست.
▪ از دسرها و تنقلات به عنوان پاداش استفاده نکنید.

آیا کودکم چاق است؟

▪ به کودک خود خوراک و رژیم سالم بدهید. برای مثال، میزان کالری دریافتی از چربی را به ۳۰ درصد بیشتر بالا نبرید. کودک شما روزانه به مقدار بیشتری فیبر نیاز دارند که میوه ها و سبزی ها و دانه ها منابع سرشار از فیبرند. از آن جا که کودکان در حال رشد هستند، بهترین رژیم تنها با مشورت پزشک، قابل اجراست.
▪ به خاطر کودکتان هم که شده از رفتن به Fast Food خودداری کنید.
▪ بر فعالیت بدنی کودک بیفزایید. این کار با کاهش زمان تماشای تلویزیون و یا کامپیوتر امکان پذیر است.
▪ تا حد ممکن آب و آب میوه تازه را جایگزین نوشابه های گازدار نمایید.
▪ هیچ یک از داروهای ضد چاقی برای کودکان بدون خطر نیست و هیچ یک از آن ها برای درمان فربهی کاربرد ندارد.
● آیا کودک چاق در بزرگسالی هم چاق خواهد بود:
این پرسش اکثر مادران است. همیشه این رابطه وجود ندارد که کودک چاق در بزرگسالی هم چاق خواهد شد. اما یک چیز مسلم آن است که هر چه سن بالاتر برود خطر افزایش وزن هم چنان وجود دارد و شانس باقی ماندن در چاقی مرتب افزایش می یابد. درمان فربهی کودکان به شکیبایی والدین نیاز دارد. بیشتر کودکان چاق و فربه اختلال هورمونی ندارند در غیر این صورت حتما علایمی از قبیل خستگی، یبوست، خشکی پوست، اختلال خواب، ریزش مو و چند نشانه دیگر دارند که خود نشان دهنده آن است که باید کودکتان را نزد پزشک ببرید. حتما خبر افزایش کلسترول بالا و دیابت در بچه ها را شنیده اید.
کلسترول بالا در کودکان خطر بیماری های قلبی در سنین بالاتر را افزایش می دهد. با کاهش وزن کودک، رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانید میزان کلسترول را در کودک پایین بیاورید.

روزنامه جوان

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *