آینده غذایی کودک شما

آینده غذایی کودک شما

آینده غذایی کودک شمااینکه کودک در آینده چه غذایی را دوست دارد و چه غذایی را دوست ندارد؟ تا حد زیادی به وقایعی که در ۲ تا ۶ سالگی او رخ می‌‌دهد، بستگی دارد.

▪ یکی از مهم‌ترین مسائل در شکل‌گیری این عادات، شرایط حاکم بر محیط خانواده است. رفتارهای غذایی والدین تاثیر باورنکردنی بر انواع غذاهای مورد علاقه یا تنفر کودک دارند. پدر و به‌خصوص مادر باید توجه کنند که در مقابل کودک چه در کلام و چه در عمل نسبت به غذای خاصی ابراز تنفر نکنند. کودکان ما بسیار بیشتر از آنچه ما می‌پنداریم استعداد و توانایی دارند و خیلی زود می‌آموزند به ویژه اگر این آموزش از سوی کسانی ارائه شود که کودک به آنها عشق می‌ورزد.
▪ نکته دوم در شکل‌گیری عادات غذایی کودکان مسائل اجتماعی است. در سال‌های اخیر بسیاری از مادران، خارج از خانه به کار مشغول‌‌اند و ممکن است به همین واسطه فرصت کافی برای خرید و تهیه غذاهای متنوع نداشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند اشتغال مادر در خارج از منزل به خودی خود بر تغذیه کودک اثر منفی ندارد، مگر آنکه او توانایی کافی در اداره همزمان امور داخل و خارج خانه را نداشته باشد. به هر حال باید تلاش کرد اوقاتی که والد یا والدین هر دو در منزل هستند، همه افراد خانواده دور یک میز یا سفره در محیطی گرم و صمیمی غذا بخورند.
▪ کلید سوم در شکل‌گیری رفتارها و عادات تغذیه‌ای آینده کودک، گروه هم سن و سالان کودک هستند. با بزرگتر شدن کودک شما تاثیر همسالان بر او بیشتر می‌شود. این مساله گاهی خود را به صورت امتناع ناگهانی از مصرف یک غذا یا اصرار برای خوردن غذایی خاص نشان می‌دهد. در این حالت شما در منزل می‌توانید عادات مثبت ایجاد شده در کودک مثل تمایل برای امتحان کردن غذاهای جدید را تشویق ‌کنید و در عین حال برای اثرات منفی ایجاد شده توسط همسالان کودک محدودیت‌هایی قائل شوید اما توجه داشته باشید مجادلات مکرر درباره غذا بی‌فایده است و اطمینان داشته باشید این نوع عادات در بسیاری موارد گذرا هستند، به شرط آنکه برخورد شما صحیح باشد و به کودک فشار نیاورید.

روزنامه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *