احترام کودکان در خانواده

احترام کودکان در خانواده

کودکانی که با افزایش سن مشکل ایجاد می کنند را چه کنیم؟

هرچند که اگر کتابی در اختیار کودک خردسالی قرار دهید ، به احتمال فراوان بعد از مدتی کتاب را در حالتی که صفحات آن جویده ، پاره ومچاله شده است ، می یابید ؛ اما هرگز نمی توانیم این رفتار او را رفتاری مخرب تلقی کنیم. به همین شکل اگر فرزند خردسال شما میز وصندلی را واژگون کند با شیئی تزیینی را بر زمین بیندازد ، رفتار مخربی نداشته است اما بدون شک اگر کودک چهار ساله کاغذ دیواری را پاره و دیوارها را نقاشی کرده یا اسباب بازی نویی را که در اختیارش قرار دادید ، بعد از گذشت چن دقیقه خراب می کند ؛ این رفتار ، رفتاری پرخاشگرانه محسوب می شود. پس بین اشتباه و اتفاق ، تفاوت قائل شوید.

راه حل : به کودکتان قدردانی و احترام را بیاموزید

ابتدا مطمئن شوید ؛ کودک قوانینی را که تعیین کرده اید ، به خوبی درک کرده است. برایش توضیح دهید کندن کاغذ دیواری ها ، خط خطی کردن دیوارها و شکستن و خراب کردن اسباب بازی ها واز این قبیل موارد همگی رفتارهای نامناسبی هستند.پس از آن اگر با این رفتارها مواجه شدید ، از روش ((اگه یک دفعه دیگه این کارو بکنی ، تنبیه می شی!)) استفاده کنید. در مواردی که کودک بر رفتارهای مخرب اصرار می ورزد ، می توانید علاوه بر روش ((اگه یک دفعه دیگه این کارو بکنی ، تنبیه می شی!)) ، روش توقیف اسباب بازی را نیز به کار ببرید. در این مورد فقط ده اسباب بازی را آزاد گذاشته و بقیه را توقیف نمایید تا زمانی که او یاد بگیرد برای وسایلش ارزش قائل باشد و از آن ها مراقبت کند.
اگر منزلتان آشفته وتمام وسایل به هم ریخته باشد ، کودک احترام به محیط اطراف و نگهداری از وسایل خود را فرا نمی گیرد. پس این قواعد را به درستی توضیح داده و آن ها را بدقت اجرا نمایید. فراموش نکنید ؛ لزومی ندارد محل زندگیتان نمایشگاهی تمیز ، منظم و مرتب باشد بلکه کافی است پایه و نظم در خانه پذیرفته و برقرار شده باشد.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *