اختلالات خواب در کودکان

اختلالات خواب در کودکان

اختلالات خواب در کودکان

خواب درکودکان سن 3 تا 12 ساله چگونه پیش می رود؟

خواب در سنین سه تا پنج سال و پیش از مدرسه: بچه‌ها در سنین پیش از مدرسه به ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند. پس از پنج سالگی کودکان تمایلی به خواب نیم‌روزی ندارند. در این سنین کودکان در به خواب رفتن هم مشکل دارند و اغلب نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند. با تکامل بیشتر کودک و شروع خیال‌پردازی، این کودکان دچار کابوس‌های شبانه می‌شوند و با ترس بیدار می‌شوند. راه رفتن در خواب در این دوران زیاد اتفاق می‌افتد. بهتر است:
برنامه منظمی برای خواب کودکان داشته باشید.به کودک در این سن بفهمانید که اتاق خواب فقط مخصوص خواب و استراحت اوست نه بازی.کودک باید هر شب در زمان مشخصی در اتاقی خنک، ساکت و تاریک و بدون اینکه تلویزیون ببیند، بخوابد.

اختلالات خواب در کودکان

خواب برای کودکان پنج تا دوازده سال: این کودکان به ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب احتیاج دارند. در این زمان حتی نیاز به خواب در آنها بیشتر می‌شود. انجام تکالیف مدرسه، ورزش و سایر فعالیت‌های اجتماعی موجب خستگی آنها می‌شود. در این دوران به سبب علاقه بیشتر به برنامه‌های تلویزیون، کامپیوتر و اینترنت به خواب رفتن در آنها مشکل می‌شود، دچار کابوس می‌شوند و ناگهان از خواب می‌پرند. اغلب آنها به دلیل تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر در مقابل خوابیدن مقاومت می‌کنند. اگر چه لازم است این کودکان بیشتر بخوابند اما به دلایل ذکر شده کمبود خواب منجر به بدخلقی، مشکلات رفتاری مانند بیش‌فعالی و گاه مشکلات شناختی در آنها می‌شود که این می‌تواند در مدرسه اختلال ایجاد کند. بهتر است:
به این کودکان در مورد اهمیت خواب در سلامت آنها توضیح دهید.بر نیاز به خواب و برنامه منظم برای خوابیدن آنها تاکید کنید.اتاقی راحت، بالش و تشکی نرم برای آنها فراهم کنید.تلویزیون و کامپیوتر در اتاق‌شان قرار ندهید.خوردن چای و قهوه را در شب برایشان ممنوع کنید.

 گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *