اختلال در دیکته نویسی

اختلال در دیکته نویسی و خواندن و ریاضی و انواع بازیها برای رفع آنها

بسیاری از کودکانی که به خوبی بازی نکرده اند در مدرسه دچار اختلالاتی از جمله دیکته نویسی و خواندن و ریاضی می شوند و متاسفانه در این مواقع آموزگاران بدون توجه به این نکته کودک را مورد بازخواست یا تنبیه قرار داده و ممکن است با این کار انزجار را در وی شدت ببخشند . برای این مسله مهم باید با کودکان اینگونه بازی ها را شروع کرد .
تقویت انگشت:مچاله کردن کاعذ با یک دست ، خمیر بازی ، گل بازی
بازی هایی که ارتباط بین دست و چشم را هماهنگ می کنند : بازی های پرتابی ، مینی بسکتبال،راکت و توپ تخم مرغی ، بردن و آوردن آب با لیوان پر بدون ریختن ، بولینگ ، یک قل دو قل ، دوختن ، پیچاندن نخ دور قرقره ، دارت ، پرتاب حلقه درون میله ، گرفتن و پرتاب کردن توپ ، پرتاب و گرفتن دو توپ با بک دست .
بازی هایی که حافظه دیداری را تقویت می کنند :کارت بازی به این شیوه که توالی کارتها را بتواند به یاد بیاورد این بازی را ابتدا با یک کارت و سپس به تعداد کارتها اضافه می کنیم ، تصویری را به کودک نشان دهید و از او پیدمان اجزا درون تصویر را سئوال کنید . نوشتن در روی هوا ، پنج کلمه را روی یک کارت به ترتیب بنویسید و اجازه دهید برای مدتی به آن نگاه کند و سپس بخواهید با همان ترتیب آن را بنویسند .
تمرین جهت یابی : همینکه بالا ، پایین ، زیر ، رو ، چپ ، راست ، روبرو و پشت سر را به کودک آموزش دهیم . دست راست روی ابروی چپ ، پای چپ روی پای راست ، دست راست روی سوراخ بینی راست
بازی های تقویت حساسیت شنیداری :صدای تلوزیون را همیشه در کمترین حالت نگه دارید تا توچه و تمرکز کودک به آن جلب شود ، در موقع دیکته نویسی آرام و با صدای حد اقلی گفته شود و بیشتر از یکبار تکرار نشود . لب خوانی کنید و از کودک بخواهید تشخیص دهد چه گفته اید . بلز بازی ، قوطی بازی و تفاوت بین صدا های اشیاء داخل قوطی ، کاغذی را جلو دهان خود قرار دید و از کودک بخواهید کلماتی را که آهسته بیان می کنید تشخیص دهد .
تقویت حافظه شنیداری:کلماتی را بگویید و از کودک بخواهید ترتیب آنها را بگوید سعی کنید کلمات به هم ارتباط نداشته باشند .در این بازی هم میزان و هم توالی حافظه باید تقویت شود .
تقویت دقت دیداری :بازی با نقطه چین ها به این شکل که نقطه چین هایی را رسم می کنید و خطوطی را بین آنها می کشید . سپس نقطه چین های خالی شبیه آن بالا را رسم می کنیم و از او می خواهیم مثل بالا خطوطی را رسم کند . تمیز دیداری ( این شکل در کجا تکرار شده ) ، پیدا کردن تصویر گم در یک تصویر شلوغ ، این تمرینات باید مرحله به مرحله باید انجام شود .
آگاهی به دستگاه تنفسی و حفره زبان :کودک را متوجه حرکات تنفسی خودش می کنیم ، نتفس عمیق و آرام وصدا دار ، با دهان تمام هوای شش را خالی کند ، فوت کردن به اشیاء ، باد کردن بادکنک ، یک توپ تخم مرغی را با فوت کردن به جهات مختلف حرکت دادن ، سازهای دمی ، سوت زدن ، فوت کردن شمع ، متوقف کردن تنفس و صدایی را ادا کردن ، آب یک لیوان را با نی به لیوان دیگر ریختن ، عمل بازدم را ره آرامی انجام دهد ، با شمارش زبان خود را داخل و بیرون بردن ، با عدد دهان خود را باز و بسته کند ، فک پایین را چپ و راست و بالا و پایین ببرد ، عمل جویدن را با صدا و بی صدا انجام دهد ، حرکت زبان به چپ و راست وبالا و پایین بردن ، شمارش دندانها با زبان ، زبان در دهان دایره وار در دهان حرکت کند ، لبها را باز و بسته کند ، تق تق کردن با زبان ،
تقویت حرکات چشم :دور و نزدیک کردن و با لا و پایین بردن مداد به آرامی بسمت چشم ، حرکات مدور مداد ،
ادراک دیداری: پیدا کردن اشکال شبیه به هم مثلا در یک متن (روزنامه) تمام کلمات ” …..” را پیدا کند ، پیدا کردن یک حرف در یک جمله ،
در اختلالات ریاضی یک تئوری بسیار مهم این است که کودک در دوران کودکی خود کمی تحرک داشته است و دچار اختلالات یادگیری ریاصی سده است . 36 رفلکس است که باید در کودک انجام شود مثل چنگ زدن ، مکیدن ، سینه خیز رفتن ، چهار دست و پا رفتن ، .علاوه بر این رفلکسها حرکات عمومی مثل غلط زدن و چهار دست و پا رفتن و سینه خیز نیز باید در کودک انجام شود . روروک از جمله وسایلی است که استفاده زیاد از آن می تواند کودک را در آینده دچار اختلال ریاطی کند .لی لی کردن ، روی یک پا ایستادن ، چهار دست و پا و سینه خیز رفتن بازی هایی هستند که با یادگیری ارتباط دارند . یعنی حرکت پایه یادگیری است .بیاد داشته باشید هر چه وسایل ساده تر باشد بهتر است

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *