از شیشه گرفتن کودک

از شیشه گرفتن کودک

خداحافظ شیشه
بعضی از کودکان دو ساله به خوردن شیشه وابسته اند. آنها مک زدن را دوست دارند و از احساسات خوبی که شیشه برایشان تداعی می کند، لذت می برند. بعضی از والدین ، کودک نوپای خود را به استفاده از شیشه تشویق می کنند تا کودک هنگام سواری در اتومبیل سرگرم بماند یا بتواند به هنگام ناراحتی خود را آرام کند. این والدین با تصور اینکه کودک به خودی خود بزرگ می شود و نیازش را به شیشه از دست می دهد چنین می کنند. اما اگر کودک دو ساله شما هنوز داوطلبانه شیشه خود را کنار نگذاشته است، دلایل خوبی هست که به او کمک کنید عادت خود را به شیشه ترک دهد
یک دلیل، می تواند آن باشد که استفاده مداوم و طولانی مدت باعث کرم خوردگی دندان ها و در درازمدت باعث به هم خوردن ترتیب آنها می شود. در واقع، خرابی دندان ها زمانی روی می دهد که قند موجود در شیر، آب میوه و نوشیدنی های دیگر با باکتری های موجود در دهان کودک واکنش داده و تولید اسید می کنند که باعث خرابی دندان ها می شود. کودکانی که هنگام خواب، شیشه در دهان دارند و با آن به خواب می روند، بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا مایعات در دهان جمع می شوند و باعث خرابی دندان ها می گردند.
دومین مشکلی که وجود دارد، عادات غذایی نامناسب است. بعضی از کودکان دو ساله از خوردن شیر یا آب میوه از شیشه لذت می برند، به جای خوردن غذاها یا میان وعده های عادی، خود را با شیشه سیر می کنند. بعضی دیگر خوب غذا می خوردند علاوه بر آن شیشه هم می خورند و آنها نسبت به سن و قد خود اضافه وزن دارند.
حفره های دندانی برای کودکانی که تمام روز به شیشه مک می زنند، مشکل بزرگی محسوب می شوند. بر اساس مفاهیم پزشکی، از شیشه گرفتن کودک یکساله، رشد جسمی و روانی او را تسریع می کند و این در حالی است که او هنوز به درستی نمی تواند دنیای اطرافش را کشف کند، توپش را بغلتاند یا با پازل بازی کند. کودکی که به طور مداوم با شیشه شیر می خورد، ممکن است کمتر متوجه کلمات شود.
اما از شیشه گرفتن کودک همیشه کار آسانی نیست. مکیدن شیشه، هنگام خستگی یا استرس کودک به او آرامش می بخشد و دست کشیدن از آن بدان معنی است که کودک باید یاد بگیرد بدون آن به خشنودی آنی دست یابد.

منابع:
http://www.hawzah.net
گلابتون
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *