اسباب بازی برای کودکان

اسباب بازی برای کودکان

در راه یادگیری، کشف و گسترش توانایی‌های فکری، فیزیکی و اجتماعی کودکان هیچ چیز مهمتر از اسباب‌بازی‌های گزینش شده، ایفای نقش نمی‌کند. در حالی که بیشتر مردم تصور می‌کنند که اسباب‌بازی‌ها برای کودکان جنبه سرگرمی دارند، تنها تعداد کمی از مردم به پتانسیل واقعی اسباب‌بازی‌ها برای گسترش توانایی‌های کودکان پی می‌برند و اسباب‌بازی‌ها را مطابق با این توانایی‌ها انتخاب می‌کنند…

اگر شما والدین کودک باشید یا هر فردی که قصد دارد به کودکان و بچه‌های نوپا هدیه بدهد، در این مقاله چندین پیشنهاد در رابطه با انتخاب بهترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکان ارائه شده است:

انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان

برای انتخاب بهترین اسباب‌بازی‌ها که موجب گسترش توانایی‌های کودکان شود چندین معیار وجود دارد که این اسباب‌بازی‌ها باید این معیارها را برآورده کنند.
اولا اسباب‌بازی‌ها باید براساس مقررات ایمنی کودکان ساخته شده باشند. اسباب‌بازی‌ها نباید لبه‌های تیزی داشته باشند و نباید شامل قطعات کوچک باشند؛ چراکه ممکن است کودک آنها را ببلعد و یا در چشم و گوش خود فرو کند و مهم‌تر آن که اسباب‌بازی‌ها باید از مواد غیرسمی و تجزیه‌پذیر زیستی ساخته شده باشند.
معیار مهم دیگر در انتخاب اسباب‌بازی‌ها آن است که آنها باید متناسب با توانایی‌های کودک باشند. در اینجا تعدادی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکان معرفی شده است که تمامی معیارهای فوق را برآورده می‌سازند:

جغجغه

جغجغه‌ها سبک وزن هستند که در اشکال و اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند و رنگ‌های روشن آنها قطعا کودکان را به سمت خود جذب می‌کند. جغجغه‌ یکی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکان نوپا است. یک کودک می‌تواند براحتی آن را در دست گیرد. اگرچه این در دست گرفتن برای یک یا چند ثانیه باشد، اما به میزان بسیار زیادی به بهبود واکنش‌های کودکان کمک می‌کند. برخی از تولیدکنندگان، جغجغه‌هایی از جنس مواد منعطف تولید کرده‌اند که کودکان می‌توانند براحتی این جغجغه‌ها را در هر جهتی بچرخانند یا بپیچانند. بنابراین، این نوع جغجغه‌ها بهتر از سایر انواع هستند. اگرچه جغجغه‌ها بهترین اسباب‌بازی برای کودکان 3 ماهه هستند، اما ممکن است برخی از بچه‌ها تا زمانی که اندکی بزرگ‌تر شوند با آنها بازی کنند.
اسباب‌بازی‌ها خانه سازی ، هم هماهنگی میان دست، چشم کودکان و هم توانایی‌های فکری آنان را بهبود می‌بخشد. در واقع اسباب‌بازی‌های خانه‌سازی بهترین اسباب‌بازی آموزشی برای کودکان و بچه‌هاست.

حیوانات عروسکی

در هفته اول زندگی تنها رنگ‌هایی که بچه‌ها می‌توانند ببینند سیاه و سفید است. بنابراین برای یک کودک تازه متولد شده، حیوانات عروسکی فقط در همین رنگ‌ها تهیه کنید و آنها را به تخت بچه‌ها نصب کنید یا درون تخت قرار دهید. بعد از یک ماه عروسک‌هایی به شکل پنگوئن، ببر، میمون و خرس در رنگ‌های روشن تهیه کنید که بچه‌ها از نگاه کردن، در دست گرفتن، پرتاب کردن و فشردن آنها لذت ببرند.

توپ‌ها

این روزها بازار مملو از توپ‌هایی است که با رنگ‌های روشن و طراحی‌های بسیار جالب عرضه شده‌اند و این اطمینان را حاصل می‌سازد که توجه هر بچه‌ای را به سمت خود جلب می‌نماید. والدین براحتی می‌توانند این اسباب‌بازی را در تخت کودک قرار دهند و کودک از طریق بازی با آنها هماهنگی میان دست،‌ بدن و چشم خود را بهبود بخشد.

آینه بچه‌ها

آینه اسباب بازی دیگری است که مناسب برای کودکان شش ماهه است .  این آینه‌ها دارای لبه‌های نرم هستند و به تصاویری از حیوانات، پرندگان، گل‌ها و… مزین شده‌اند که بچه‌ها از نگاه کردن به آنها لذت می‌برند. با استفاده از این آینه‌ها، بچه می‌تواند در هنگامی که بازی می‌کند یا در تخت خود از دیواره تخت آویزان می‌شود خود را ببیند و به این ترتیب سرگرم شود.

اسباب‌بازی‌های خانه‌سازی

اسباب‌بازی‌های خانه‌سازی نظیر حلقه‌ها، مکعب‌ها و فنجان‌ها می‌توانند روی یکدیگر چیده شوند و به این ترتیب کودکان را سرگرم نمایند. بچه‌ها عاشق این هستند که آنها را به اطراف پرتاب نمایند و سپس سعی کنند آنها را جمع کنند و روی هم بچینند. بنابراین، این نوع اسباب‌بازی‌ها، هم هماهنگی میان دست، چشم کودکان و هم توانایی‌های فکری آنان را بهبود می‌بخشد. در واقع اسباب‌بازی‌های خانه‌سازی بهترین اسباب‌بازی آموزشی برای کودکان و بچه‌هاست.
اسباب‌بازی‌های معرفی شده تعدادی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکان هستند که در عین حال ایمن و سرگرم‌کننده هستند، به گسترش توانایی‌های کودکان نیز کمک می‌کنند.
در پایان، نکته بسیار مهمی که خانواده‌ها باید بدانند آن است که یک کودک، زمانی بیشترین میزان یادگیری را دارد که در حین بازی با اسباب‌بازی‌های با والدین، خواهران و برادران، پدربزرگ و مادربزرگ، پرستار و سایر افراد، مراوده و برخورد داشته باشد. بنابراین همواره اطمینان حاصل نمایید که تا حد امکان در اطراف کودک حضور دارید تا با او مشارکت و همراهی کنید.
منبع:تبیان
ویرایش و تلخیص:آکاایران

 

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *