استرس در نوزادان

استرس در نوزادان

حواس چشایی ، بویایی و لامسه و واکنش به استرس در نوزادان

نوزاد انسان به بوهای مختلف ، از جمله بوی پستان مادرش ، واکنش نشان می دهد. از چند روز پس از تولد ، شیرخوارانی که از شیر مادرشان تغذیه می کنند به بوی پستان مادرشان در مقایسه با زنان شیرده غریبه ، واکنش مثبت تری دارند. در آزمایشی نشان داده شد نوزادان دختر دو هفته ای که با شیشه تغذیه می شدند و هیچ تجربه قبلی تغذیه با شیر مادر را نداشتند ، به بوی پستان زنان شیرده جذب شدند.
نوزادان می توانند بین مزه های مختلف نیز افتراق قایل شوند . روزنسان و استر نشان دادند که از دو ساعت بعد از تولد ، نوزادانی که هیچ تجربه چشایی قبلی نداشتند ، محرک های ترش را از تند و نیز محرکهای شیرین را از غیر شیرین افتراق می دادند. واکنش به محرکهای شورترش ، شور ، و تند ، در مجموع با حرکات منفی چهره در ناحیه پیشانی و میانه صورت مشخص می شد . مطالعات مختلف نشان دادند که نوزادان ذاتا محلول های شیرین را ترجیح می دهند و نیز آن که سوکروز ممکن است تاثیر آرام بخش و ضد درد بر نوزادان داشته باشد
شواهد محکمی به نفع حساسیت نوزادان به لمس ، بدون ، بدون هیچگونه تمایز قابل تشخیص بین دو جنس ، وجود دارد. اگر گونه نوزادان را نوازش کنیم ، سرش را به سمت آن می گرداند . اگر کف پای نوزاد را تحریک کنیم ، شست پایش را خم می کند . همه والدین می دانند که یکی از راه های آرام کردن شیر خوار به درد نیز حساس اند و این حساسیت در پنج روز اول زندگی آنها افزایش می یابد.
شیر خواران به استرس واکنش فیزیولوزیکی نشان می دهند. استرس سبب افزایش ترشح کورتیزول می شود. ضربان قلب ، فشار خون و سرعت تنفس نیز بالا می رود . شیر خواران حتی در جریان زایمان نیز واکنش های متفاوتی به استرس نشان می دهند . این واکنش ها نشان دهنده تفاوتهای فردی در مزاج آنهاست. انقباضات رحمی نمونه ای از استرس متفاوت است و مطلب فوق بیانگر آن است که پاسخ به استرس ممکن است از لحظه تولد برای هر فرد اختصاصی باشد و سبک رفتاری او را تمام دوره شیر خواری تحت تاثیر قرار دهد.در یک مطالعه 40 درصد از شیر خوارانی که ضربان قلب آنها در طی زایمان فقط کند یا تند شده بود ، در چهار ماهگی و یک سالگی به وسیله مادران خود در گروه کودکان دارای مزاج دشوار تقسیم بندی شدند. شیر خوارانی که واکنش ضربان قلب انها در طی زایمان متغیر یا مختلط بود در همه موارد در گروه کودکان آسان یا خوشایند قرار گرفتند.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *