استفاده از کامپیوتر

استفاده از کامپیوتر

هنگام تماشای تلوزیون و استفاده از کامپیوتر توسط کودکان والدین چه نکاتی را مد نظر داشته باشند؟

در تماشای تلوزیون و بازی های کامپیوتری محدودیت قائل شوید. جهت تماشای تلوزیون و بازی کامپیوتری کودک باید امتیاز لازم را از جدول تربیتی کسب کرده باشد.
دو تا چهار ساعت را می توانید برای تماشای تلوزیون و کامپیوتر برای کودک اختصاص داد.
البته تلوزیون همان طور که تاثیر بد می تواند داشته باشد ، سود های فراوانی نیز برای کودک دارد و می تواند رشد اجتماعی او را افزایش دهد( علی رغم اینکه رشد ذهنی را افزایش نمی دهد) .
تلوزیون اولین رسانه ای است که کودک از همان بدو تولد از طریق آن اطلاعات کسب می کند .

دو چیز را باید در مورد تلوزیون دیدن کودک در نظر داشته باشیم :
مخاطب این برنامه کیست ؟ کودک ، نوجوان یا بزرگترها .
به دلیل اینکه کودک هنوز قدرت تجزیه و تحلیل کافی ندارد دیدن برنامه های مخصوص بزرگتر ها به او آسیب می رساند و ترس ، اضطراب ، هراس و نگرانی در او ایجاد می کند .
آیا این برنامه تلوزیونی جنبه آموزش ، اطلاع رسانی یا سرگرم کننده دارد .
نباید صرفا جنبه آموزشی برنامه مد نظر والدین باشد و کودک را فقط مجاز به دیدن برنامه آموزشی کنند . کودکان بیشتر نیاز دارند برنامه های سرگرم کننده ببینند.
نقش تلوزیون مفید است اگر :
دیدن تلوزیون با صدای آهسته ، دقت کودک را افزایش می دهد .همان چیزی که بعد ها در دیکته نویسی به آن احتیاج دارد .
بعد از دیدن برنامه تلوزیونی از کودک خود سئوالاتی را در مورد آن برنامه بپرسید . این کار دقت و حافظه کودک را افزایش خواهد داد
کودک در تلوزیون نقش های مختلف مانند نقشهای زنانه ،مردانه و مشاغل مختلف را می بینند و درک می کنند .شخصیت های بد و خوب را با دیدن نقش های کارتونی آموزش می بیند .
همراهی والدین در دیدن تلوزیون مفید است زیرا می توانید در مورد آن فیلم وشخصیتهای آن با هم صحبت کنید و به شکل غیر مستقیم به آنها اطلاعات بدهید.
گرد هم آوردن خانواده نیز از تاثیرات خوب تلوزیون است .

نقش تلوزیون مخرب است اگر:
از تلوزیون بعنوان پرستار کودک استفاده نکنید . در خانواده های آشفته و متشنج کودک بیشتر خود را سر گرم تلوزیون می کند .در واقع تلوزیون جایگزین والدین می شود .
علی رغمی که جمع خانوادگی را ایجاد می کند ارتباط و تبادل و گرمی را کاهش می دهد مگر بعد از آن در مورد آنچه دیده اند صحبت کنند.
تلوزیون تحرک را در کودک کم کرده، باعث کندی حرکتی شده و چون نیاز به خوردن را افزایش می دهد می تواند عامل چاقی باشد .
دیدن فیلمهای پلیسی و فیلمهایی که پرخاشگری و خشونت را نشان می دهد و یا صحنه های جنسی دارد برای کودک مضر است .بهتر است دیدن این گونه فیلمها را محدود کرده و یا در کنار آنها فیلمهای لطیف تری نیز کودک مشاهده کند .
گاهی تلوزیون فعالیتهای گروهی را در کودک کاهش می دهد و با عث اختلال در شکل گیری روابط اجتماعی کودک می شود . مثلا بخاطر دیدن تلوزیون به مهمانی نمی آید .

 گرداورنده : سارا گودرزی

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *